«ژونگ نانشان» دانشمند سرشناس چینی که ویروس سارس را در سال ۲۰۰۳ میلادی کشف کرده بود اظهار کرد اگر کشورها امکانات خود را برای مقابله با انتقال ویروس کرونا بسیج کنند شیوع این ویروس احتمالا تا ماه ژوئن (خرداد/تیر) در جهان خاتمه می یابد.

از گلوبال تایمز، این دانشمند چینی روز پنجشنبه همچنین خواستار واکنش قاطع کشورهای جهان در برابر شیوع ویروس کرونا شد و توصیه کرد «تمام کشورها از دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت پیروی کنند و در سطح ملی وارد عمل شوند.»

او در عین حال هشدار داد اگر برخی از کشورها اقدامات لازم را برای مقابله با نوع این ویروس انجام ندهند ممکن است شیوع این ویروس پس از ماه ژوئن (خرداد/تیر) نیز ادامه یابد.

ژونگ که یکی از مشاوران ارشد دولت چین در امور بهداشتی و پزشکی است در مورد تاثیر گرم شدن هوا بر شیوع ویروس کرونا هم اظهار داشت: شیوع ویروس‌های مشابه کرونا اغلب در ماه‌های گرم سال کاهش می‌یابد.

این دانشمند چینی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد مبتلا به ویروس کرونا که از خارج از چین وارد این کشور می‌شوند علائم ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» را ندارند افزود که آمار ابتلای مجدد به نوع ویروس کرونا در میان بیماران بهبود یافته پایین است.

این پزشک نامدار چینی برای اولین بار در ابتدای بهمن امسال نیز اعلام کرد که ویروس جدید کرونا مسری است و از فردی به فردی دیگر منتقل می‌شود تا پیش از تایید او اطلاعات دقیق و قابل اطمینانی از این ویروس در جهان وجود نداشت.

ویروس کرونا که حدود دو ماه پیش برای نخستین بار در ووهان واقع در مرکز چین شیوع یافت تا کنون افزون بر ۱۱۰ کشور و منطقه را درگیر کرده و باعث ابتلای حدود ۱۳۰ هزار تن و مرگ چهار هزار و ۷۵۰ تن دیگر شده است.