به جز کشورهای توسعه یافته ی دنیا در بیشتر کشورهای دنیا تا همین 20 سال پیش هنوز سفر هوایی به عنوان یکی از گزینه های منطقی و قابل دسترس برای همه به شمار نمی رفت. اما با توسعه ناوگان هوایی و زیرساختی کشورها هم اکنون در بیشتر دنیا و همچنین کشور خودمان سفر با هواپیما در دسترس تر از همیشه است.

 

خرید آنلاین بلیط هواپیما

علاوه بر پیشرفت های حاصل شده در زمینه ی اجرای پروازها دیگر توسعه ای که بسیار صنعت هواپیمایی دنیا را تحت تاثیر قرار داد امکان خرید آنلاین بلیط هواپیما بود. تا پیش از این مسافران برای خرید و رزرو بلیط هواپیما و اطلاع از زمان و قیمت پروازها محدودیت های زیادی داشتند اما با توسعه زیرساخت های ارتباطی مناسب و تکنولوژی های بر بستر وب امکان رزرو آنلاین بلیط هم ایجاد شد تا بیشتر از گذشته سفر هوایی در دسترس همگان قرار بگیرد. 

یکی از اثرات این توسعه رقابت بیشتر بین شرکت های هواپیمایی و آژانس های چارتر کننده بود. ارائه دهندگان بلیط هواپیما برای جذب مشتریان بیشتر تنوع بیشتری به کلاس های پروازی و نرخی خود داده و با تنوعی که به قوانین و خدمات خود می دادند. به این ترتیب میزان تغییرات و نوسانات قیمت بلیط هواپیما بسیار بیشتر از گذشته شد.

WhatsApp Image 2019-12-12 at 10.33.52 AM(1)

 

تغییرات قیمت بلیط

به طور کلی قیمت بلیط هواپیما متناسب با میزان تقاضا تعیین می شود. به طور مثال در ایام تعطیلات به خصوص در پاییز و زمستان که هوای کیش مناسب است قیمت بلیط هواپیمای تهران کیش بالا می رود. یا در ایام تولد امام رضا تقاضای سفر به مشهد بالا رفته و قیمت بلیط هواپیما به مشهد از همه شهرها بالاتر از روزهای عادی می شود.

البته علاوه بر این، زمان خرید بلیط هم اهمیت بسیار زیادی دارد. معمولا از حدود 1ماه و نیم قبل از پرواز ایرلاین و آژانس ها شروع به فروش بلیط های خود می کنند و با در نظر گرفتن شرایط قیمت بلیط را هر روز تغییر می دهند. این موضوع به این معناست که اگر در زمان مناسبی بلیط خود را بخرید می توانید قیمت کمتری پرداخت کنید.

 

درست در زمان مناسب بلیط خود را بخرید

هوش مصنوعی می تواند در این زمینه به شما کمک کند. چمدون یک استارتاپ ایرانی است که با استفاده از هوش مصنوعی و با تحلیل روند قیمت بلیط هواپیما می تواند قیمت بلیط در روزهای آینده را پیش بینی کند. اگر شما قصد سفر با هواپیما را دارید کافیست پرواز مورد نظر خود را در چمدون به علاوه بر لیست کامل تمام پروازها و بلیط های موجود به شما زمان مناسب برای خرید را خواهد گفت. مثلا اگر میخواهید بلیط هواپیما کیش به مشهد بخرید توصیه ما این است که حداقل از 10 روز قبل از پرواز از طریق چمدون پروازها را جستجو کنید و با توصیه چمدون بهترین زمان خرید بلیط را پیدا کنید.