به گزارش اخبار سیاسی شهر خبر حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در مراسم افتتاح رسمی کارخانه نوآوری آزادی، از اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجام توسط ایران خبر داد و گفت: از فردا گام چهارم کاهش تعهدات برجام را بر می داریم و من از امروز آن را به سازمان انرژی اتمی ابلاغ می کنم. طبق آخرین اخبار وی افزود: البته پیشاپیش به 4+1 و کشورهای دوست در دنیا اعلام می‌کنیم فعالت جدید ما با نظارت آژانس خواهد بود و نظارت می‌کند بر فعالیت فردای ما؛ گام 4 ما مانند 3 گام دیگر قابل بازگشت است و هر وقت آنها به تعهدات خود عمل کردند ما هم بر می‌گردیم. طبق این خبر وی افزود گامی از که از فردا آغاز می‌کنیم در فردو خواهد بود؛ در فردو طبق برجام 1044 سانتریفیوژ داریم ولی در برجام قرار براین بوده بچرخند ولی گازی به آنها تزریق نشود ولی از فردا گازدهی در فردو آغاز خواهد شد.

به گزارش اخبار سیاسی شهر خبر محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به پایان اقدامات فنی در کاهش تعهدات برجامی، ممکن است به شرایط پیش از برجام باز می‌گردیم؟، اظهار داشت: خیر. فعلا که برجام سر جای خود قرار دارد و فقط آمریکا بیرون رفته است. بر اساس اخبار وی با بیان اینکه ما امروز در گام سوم هستیم و برخی تعهدات خود را نیز کم کردیم، گفت: خیلی مانده تا به آنجایی که شما می‌گویید برسیم.طبق صفحه اخبار ایران ، علی‌اکبر صالحی روز گذشته در مجتمع هسته‌ای نطنز از اقدام ایران در گازدهی به زنجیره ۳۰ تایی سانتریفیوژهای IR۶ خبر داد و از سانتریفیوژهای IR۹ وIR۷ خبر داد.

به گزارش اخبار ایران وجهان  سایت شهر خبر «برایان هوک» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا، در گفتگو با الجزیره  اقدام ایران را در کاهش تعهدات برجامی، «باج خواهی هسته ای» دانست. طبق آخرین اخبار برایان هوک مدعی شد: ایران از تصمیمات هسته‌ای‌اش برای ترساندن کشورهای اروپایی استفاده می‌کند و آمریکا این کار را باج‌خواهی اتمی می نامد. طبق اخبار ایران همچنین روز گذشته  علی ربیعی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: قطعاً بنا به وعده‌ای که داشتیم در گام‌های مختلف هم به اروپایی‌ها فرصت دادیم و هم افکار عمومی خودمان دیدند که با صبوری و صبر استراتژیک که داشتیم این ما نبودیم که خواستیم از برجام خارج شویم و این سیاست زورگویانه آمریکا و عدم مقاومت اروپا بوده که ما را به این نتیجه رسانده است.  کاهش تعهدات برجامی را خود رئیس جمهوری اعلام می‌کند

به گزارش اخبار ایران و جهان سایت شهر خبر هایکو ماس وزیر خارجه آلمان امروز دوشنبه به تصمیم برجامی ایران واکنش نشان داد. طبق این خبر وزیر خارجه آلمان در این خصوص اعلام کرد: ایران سانتریقیوژهای بسیار پیشرفته ای را ساخته است که با برجام همخوانی ندارد! وی بدون اشاره به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل توسط آمریکا در ۸ ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی و انفعال اروپا در این خصوص ادعا کرد: ایران در ابتدای سپتامبر اعلام کرد که از توافق هسته ای پیروی نمی کند و ما فکر میکنیم که این موضوع غیرقابل قبول است. بر اساس آخرین اخبار تصمیم جدید ایران در ارتباط با عملیات گازدهی ماشین های سانتریفیوژ پیشرفته نسل جدی IR۶ در آستانه اعلام گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران صورت گرفته است. ایران اعلام کرده با توجه به عدم پای بندی کشورهای اروپایی امضا کننده برجام، کاهش تعهدات خود را تا متوازن شدن مشارکت طرف‌های متقابل در برجام ادامه خواهد داد.

به گزارش اخبار سیاسی شهر خبر مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «ایران در آغاز ماه گذشته میلادی اعلام کرد که گام چهارم را در چارچوب کاهش تعهداتش در برجام برخواهد داشت، حال آیا این کشور این تهدید را عملی خواهد کرد؟»، گفت: این اقدامات در صورتی که طرف‌های دیگر در توافق به خصوص اروپا و آمریکا به تعهداتشان در زمینه‌های صلح آمیز عمل نکنند، قطعا در موعد مقرر اجرا می شود. طبق اخبار ایران سایت شهر خبر علی اکبر ولایتی روز سه شنبه در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیون فرانس ۲۴ عربی و در پاسخ به این پرسش که آیا طرح فرانسه برای تامین خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای تضمین بازگشت مبلغ فروش نفت ایران به داخل کشور با دشواری در اجرا و تردید روبرو شده است، افزود: مشکل اساسی این است که نه فرانسه و نه اروپایی‌هایی که در توافق هستند به حرف‌ها و تعهداتی که می کنند عمل نمی کنند، همانگونه که به تعهدات در برجام عمل نکردند.طبق این خبر او ادامه داد: از فرانسه که از ابتدای مذاکرات برجام در آن حضور داشته است انتظار این بود که سر موعد مقرر به تعهداتش عمل کند، اما فرانسه مانند آلمان و آمریکا هیچکدام به تعهداتشان عمل نکردند و هر چه از فرانسه و سایر کشورهای اروپایی شنیده ایم فقط حرف بوده است.بر اساس اخبار وی تصریح کرد : تجربه ما از آمریکا و سه کشور اروپای غربی برجام یعنی فرانسه، انگلیس و آلمان این است که بنا ندارند به تعهداتشان در برجام عمل کنند چنانچه ماه‌ها گذشته و آنها به هیچ یک از تعهداتشان عمل نکرده اند و حتی برعکس، آمریکا تحریم‌های اضافه وضع کرده و اروپایی‌ها هم به تبع آمریکا عمل کرده اند.