گردن در اثر وضعیت بدنی نامناسب، کشیدگی عضلانی یا استفاده نامناسب، خشک و دردناک می‌شود. خوشبختانه این عارضه در اغلب اوقات قابل درمان است. در بیشتر اوقات، گردن درد را می‌توان به طور مؤثری در منزل درمان کرد.

درمان‌های خانگی برای گردن درد

وضعیت خواب خود را بررسی کنید

به نقل از دکتر حیدریان متخصص درمان درد از آنجا که ما یک‌سوم وقتمان را صرف خوابیدن می‌کنیم بنابراین قابل درک است که عادات بد خواب می‌تواند بر گردن ما تأثیر منفی داشته باشد. اگر شما عادت دارید که روی شکم بخوابید، سعی کنید آن را به خوابیدن به پهلو یا به پشت تبدیل کنید. خوابیدن روی شکم ممکن است باعث کشیدگی عضلانی در گردن شود زیرا گردن در مدت زیادی روی یک طرف می‌ماند. تغییر وضعیت خواب به میزان قابل توجهی، درد گردن و دردهای دیگر بدن را کاهش می‌دهد.

 از یخ استفاده کنید

t2

زمانی که برای اولین مرتبه متوجه گردن درد یا خشک‌شدگی گردن می‌شوید، سعی کنید روی ناحیه آسیب‌دیده یخ قرار دهید. پزشکان توصیه می‌کنند که در 48 تا 72 ساعت اول پس از آسیب‌دیدگی به طور متناوب از یخ استفاده کنید و پس از آن روش‌های گرمایی را به کار گیرید.

استفاده از گرما

اگر گردن درد شما بهبود نیافت به طور متناوب از گرما روی ناحیه دردناک یا خشک‌شده استفاده کنید. سعی کنید از پدهای گرمایی یا کمپرس گرم استفاده کنید یا دوش آبگرم بگیرید.

 آب درمانی

t3

برای انجام این روش ساده و مؤثر شما فقط به یک دوش نیاز دارید. اجازه دهید که به مدت 3 تا 4 دقیقه، جریان آب از روی گردن شما عبور کند سپس به مدت 30 تا 60 ثانیه آب سرد را روی گردن خود جاری کنید. این کار را چند مرتبه تکرار کنید.

نکته: برای دست‌یابی به نتایج بهتر، سر خود را صاف نگه داشته و به جلو نگاه کنید.

 کشش

تمرینات کششی متعددی برای تسکین گردن درد وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • روی یک صندلی بنشینید و در جهت مخالف خم شوید تا در گردن خود کشش را احساس کنید.
  • سپس مانند قبل روی صندلی خم شوید، فقط این مرتبه به سقف نگاه کنید.
  • برای کشش پشت گردن، تمرین کششی قبلی را در حالی که به سمت پایین نگاه می‌کند تکرار کنید.
  • این حرکات کششی را باید برای هر طرف انجام دهید تا به حداکثر نتایج آن دست‌یابید.
  • شما همچنین می‌توانید به آرامی گردن خود را بچرخانید، شانه‌های خود را به سمت گوش خود آورده و از یک طرف به طرف دیگر یا از بالا به پایین نگاه کنید تا خشک‌شدگی و درد گردن شما تسکین یابد. (برگرفته از سایت کلینیک سلامت امید)

 ماساژ

t4

به نقل از دکتر سعادتی متخصص فیزیوتراپی ستون فقرات چه شما را یک متخصص ماساژ دهد و چه همسرتان؛ این کار می‌تواند گردن درد شما را کاهش دهد. قسمت‌هایی از گردن شما که درد می‌کند یا خشک شده است را به کسی که شما را ماساژ می‌دهد نشان دهید و همچنین فشار ماساژ را به کمک او تنظیم کنید.

نکته: مقاله ما در مورد ماساژ دادن خود به وسیله یک توپ تنیس را مطالعه کنید.

 درمان‌های گیاهی

داروهای گیاهی فراوانی هستند که شما می‌توانید برای تسکین درد گردن از آنها استفاده کنید. برخی از این مکمل‌ها عبارتند از:

  • پنجه شیطان: مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از این مکمل باعث کاهش درد می‌شود. در یک مطالعه مشخص شده که اثربخشی این گیاه مشابه اثر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی تجویزی است.
  • اسطوخودوس: روغن اسطوخودوس و ماساژ به تسکین درد گردن و درد قسمت‌های دیگر بدن کمک می‌کند.
  • منتول و کافور: زمانی که این داروهای گیاهی را روی پوست می‌مالید، احساس گرما یا سرما می‌کنید. این مواد مشهور را می‌توانید بدون نیاز به نسخه پزشک از داروخانه‌ها تهیه کنید.

 مصرف ویتامین‌ها

باور داشته باشید یا نه؛ مصرف مرتب و منظم ویتامین‌ها به تسکین درد آزاردهنده گردن کمک می‌کند. مصرف ویتامین‌های زیر بسیار تأثیرگذار است:

  • ویتامین ث: مطالعات نشان می‌دهد که این مکمل‌ها در تسکین دردهای مزمن مؤثر هستند.
  • ویتامین ب: این ویتامین به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند.
  • ویتامین دی: زمانی که ویتامین دی در بدن کم باشد، دردهای مزمن نظیر گردن درد بروز پیدا می‌کند.

از آنجا که مصرف بسیاری از داروهای گیاهی و مکمل‌های فوق‌الذکر ممکن است با داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک و داروهای تجویزی تداخل دارویی داشته باشد همیشه باید قبل از استفاده از آنها با پزشک مشورت کنید.

 از سرکه سیب استفاده کنید

برای تسکین سریع گردن درد از سرکه سیب استفاده کنید. یک حوله کاغذی را در سرکه سیب خیس کرده و آن را روی قسمت آسیب‌دیده گردن قرار دهید. برای دست‌یابی به نتایج مطلوب باید این حوله حدود دو ساعت روی گردن شما باقی بماند. همچنین می‌توانید برای تسکین درد، دو فنجان از سرکه سیب را در یک وان آب گرم بریزید. این کار را به طور متناوب انجام دهید تا گردن درد شما به تدریج برطرف شود.

 یوگا تمرین کنید

t5

به نقل از کلینیک ارتوپدی ظفر یوگا علاوه بر کمک به سلامت روح و ذهن از نظر فیزیکی هم اثرات مثبتی به دنبال دارد. حالات زیر به کاهش فشار و استرس و تسکین درد گردن کمک می‌کند.

  • حالت بجه: روی دست‌ها و زانوی خود بنشینید به طوری که انگشتان شصت پاها به هم نزدیک شده و زانوها در کنار هم قرار داشته باشند. در حالتی که صاف نشسته‌اید، نفس خود را داخل داده و در حالی که میان تنه شما بین دو زانو قرار می‌گیرد، نفس خود را بیرون دهید. دستان خود را به سمت جلو دراز کرده و کف دست خود را روی زمین قرار دهید.
  • حالت گاو: روی زانوهای خود بنشینید و مچ دست را به طور مستقیم زیر شانه‌ها بکشید. زانوهای شما باید با لگن شما همراستا باشند. زانوهای خود را به اندازه عرض لگن از هم باز کنید و در هنگامی که شکم شما به سمت زمین یا تشک می‌آید نفس خود را فرو ببرید و سپس به آرامی به بالا نگاه کنید. در این حالت، شانه‌های خود را از گوش‌هایتان دور کنید.
  • حالت گربه: از حالت گاو، نفس خود را فرو برده و شکم خود را به حالت اولیه و خنثی برگردانید. سپس کمر خود را مانند گربه گرد کنید و در حالی که چانه خود را قفسه سینه دور می‌کنید به زمین نگاه کنید. برای دست‌یابی به حداکثر نتایج باید 10 تا 15 مرتبه حالات گربه و گاو را به تناوب تکرار کنید.
  • حالت جنازه: به پشت دراز بکشید. پاهای خود را دراز کرده و دستان خود را در کنار بدن قرار دهید. اجزای بدن خود را یکی پس از دیگری شل کنید؛ از نوک انگشتان پا تا سر. استرس‌ها و فشارها را برداشته و از این لحظه آرام لذت ببرید.

حرکات پیلاتس را انجام دهید

برای کشش گردن و ستون فقرات، توصیه می‌شود که حرکات پیلاتس را انجام دهید. پیلاتس به تقویت ستون فقرات و گردن شما کمک می‌کنند، علاوه بر اینها، پیلاتس برای کل بدن مفید است و پس از انجام آن شما بیش از گذشته احساس قدرت خواهید کرد.

نکته: در صورت امکان، سعی کنید حرکات پیلاتس یا یوگا را تحت نظر یک مربی معتبر انجام دهید زیرا وی مشکلات و ناترازی های بدن شما را تشخیص داده و به اطلاعتان می‌رساند.

 شنا کنید

t6

شنا کردن در استخر یک روش عالی برای کاهش درد و فشار است. گردن شما باید در آب قرار داشته باشد و در آب آن را حرکت دهید ولی از حرکات شدید و تکانشی سر و گردن خودداری کنید. همچنین ممکن است شما گردن را به سمت طرفین حرکت دهید یا بدون این که آن را بچرخانید تکان دهید.

نکته: شنا در استخر آب گرم برای تسکین درد گردن بهتر است.

 روش‌های درمانی دیگر

زمانی که به دنبال کمک‌های خراجی هستید می‌توانید با یک کایروپرکتیکور تماس بگیرید. این پزشکان به شما اطمینان می‌دهند که گردن شما در وضعیت مناسبی قرار دارد.

برخی افراد ممکن است به طب سوزنی نیاز داشته باشند که التهاب و درد گردن آنها را کاهش می‌دهد. درمان‌های فیزیکی نیز با تقویت قسمت‌های ضعیف و تشخیص علت درد به کاهش این علائم کمک می‌کنند.

 حمام با نمک اپسون

برای کاهش درد و استرس، وان خود را آب گرم پر کرده و یک تا دو فنجان نمک اپسون به آن اضافه کنید. برای کاهش درد و تنش‌های عضلانی به مدت 10 تا 15 دقیقه در وان غوطه‌ور شوید. این کار را تا زمانی که علائم به تدریج برطرف شوند، هر روز تکرار کنید.

بالش خود را عوض کنید

t7

علاوه بر تغییر وضعیت خواب، بالش خود را نیز عوض کنید و از بالشی که برای گردن و سر مناسب باشد استفاده کنید. به یاد داشته باشید که خوابیدن به پشت بهترین روش برای تراز بودن و توزیع وزن بدن است.

 از یک تشک جدید استفاده کنید

اگر تاریخ انقضای تشک شما گذشته است باید برای درمان خود آن را با یک تشک نو و سفت عوض کنید. یک تشک سفت به تراز ماندن کل بدن شما کمک می‌کند. توصیه می‌شود که قبل از خرید تشک، آن‌ها را تست کنید.

نکته: بیشتر تشک‌ها را باید بسته به کیفیت و عادات خواب خود پس از 5 تا 10 سال تعویض کنید. (برگرفته از سایت تجهیزات پزشکی جمیل طب)

 چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر درمان‌های خانگی فوق‌الذکر در تسکین درد و ناراحتی گردن مؤثر واقع نشد، تردید نکنید و به پزشک مراجعه نمایید. کیفیت زندگی شما مهم است و گردن درد به شدت بر زندگی روزانه شما تأثیر می‌گذارد. گردن درد ممکن است به دلایل متعددی ایجاد شده باشد که برخی از آنها عبارتند از:

  • عفونت‌ها و ویروس‌های رایج (گره‌های لنفاوی ملتهب)
  • فشرده شدن عصب‌ها
  • عادات نامناسب خواب
  • آسیب‌دیدگی و جراحت
  • فیبرومالژی
  • بیماری تحلیل دیسک

 چگونه می‌توان از گردن درد پیشگیری کرد؟

t8

در حالی که روش‌های طبیعی متعددی برای تسکین گردن درد وجود دارد، روش‌های فراوانی هم برای پیشگیری از آن هست. برای پیشگیری از بروز گردن درد، انجام اقدامات زیر توصیه می‌شود:

  • به طور منظم و مرتب حرکت کنید: اگر شما بی‌تحرک هستید یا دائماً پشت کامپیوتر می‌نشینید باید در طول روز حرکت کرده و تمرینات کششی را انجام دهید. اگر شما به یک یادآوری کننده برای حرکت نیاز دارید، زنگ موبایل خود را کوک کنید یا از همکار خود بخواهید که با هم هر ساعت یک مرتبه در اطراف قدم بزنید.
  • وضعیت بدنی خود را بررسی کنید. اگر شما مدتی طولانی در روز روی صندلی می‌نشینید، گردنتان در وضعیت نامناسبی قرار دارد. وضیعت گردن خود را به طور مرتب بررسی کنید تا مطمئن شوید که مشکلی نیست.
  • وزن بدن خود را کنترل کنید: وزن اضافی بر بدن شما از جمله گردنتان فشار وارد می‌کند. از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کرده و برای حرکت خود در روز برنامه داشته باشید.
  • مقادیر زیادی آب بنوشید: حدود 65 درصد از بدن ما را آب تشکیل داده است. میزان آب بدن خود را با نوشیدن مقادیر زیاد مایعات حفظ کنید تا دیسک‌های ستون فقرات شما به طور روان کار کنند.
  •  گوشی خود را در دست نگیرید: اگر شما در هنگام چت کردن، گوشی خود را در دست می‌گیرید باید این وضعیت خود را تغییر دهید. به علاوه، در هنگام استفاده از گوشی بهتر است آن را کمی بالاتر نگه دارید تا به گردن شما فشار وارد نشود. چه در هنگام ارسال پیامک و چه در هنگام صحبت کردن با تلفن باید به طور منظم حرکات کششی گردن را انجام دهید.
  • از هدست استفاده کنید: اگر در محل کار خود، هدست ندارید، یکی بخرید. همچنین در حالی که روی صندلی اداره یا در اتومبیل نشسته‌اید باید از هدست استفاده کنید.
  • استرس نداشته باشید: استرس‌های عاطفی باعث گرفتگی عضلات گردن شما می‌شوند. یوگا تمرین کنید یا به طور منظم از تکنیک‌های مدیتیشن کمک بگیرید تا به مدیریت استرس شما کمک شود.