به گزارش پارس نیوز، 

 ریحان سبزی معطر و سرشار از مواد مغذی است که خم به صورت خوراکی و هم به صورت دمنوش مورد استفاده قرار می گیرد. ریحان برای رفع ناراحتی های گوارشی بسیار مفید است. در این مقاله به این که چگونه با ریحان روده خود را بیمه کنید، پرداخته ایم.

مواد موثر و ارزش غذایی ریحان

سبزی ریحان منبع بسیار خوب برای ویتامین کا و منبع خوبی برای آهن، کلسیم، ویتامین آ، فیبر غذایی، منگنز، پتاسیم و ویتامین ث است. فلاونوئیدها، روغنهای فرار و اسید چرب امگا 3 از دیگر مواد موثر موجود در ریحان است.

ریحان، دارای مزایا و خواص بیشماری است و می تواند از سلامت قلب شما محافظت کند. برخی از مهمترین خواص ریحان و فوائد مصرف آن شامل خاصیت ضد باکتری، ضد عفونی کننده، ضد التهاب و درد، ضد اسپاسم، خاصیت ضد اسیدی، ضد نفخ، ضد قند، هضم کننده، اشتها آور، شیر افزا و مقوی است.

بهبود عملکرد سیستم گوارش

همان طور که قبلا نیز بدان اشاره شد ریحان از تیره نعناعیان بوده و با دارا بودن خواص تسکین دهندگی می تواند سبب تسکین مشکلات گوارشی نظیر نفخ معده، گاز معده، سوزش و ترش کردن معده شود .مصرف ریحان سبب افزایش ترشح شیره ی معده می شود و از همین طریق مشکلات مربوط به عدم هضم غذا را برطرف می‌کند. این گیاه معطر با دارا بودن ترکیبات مفید در سلامت کبد ،سلامت روده و کیسه صفرا تاثیر بسزایی دارد

مقابله با نفخ و ترش کردن معده

اگر دچار مشکلات گوارشی مانند نفخ، گاز معده، سوزش و ترش کردن معده هستید می‌توانید به افشره‌ی خوراکی ریحان اعتماد کنید. می‌پرسید چرا؟ به خاطر این که افشره‌ی خوراکی ریحان باعث ترشح بیشتر شیره‌ ی معده شده و مشکلات مربوط به عدم هضم غذا را رفع می‌کند. این گیاه معطر حاوی ترکیباتی است که برای کبد نیز مفید می‌باشند. در واقع ریحان باعث ترشح صفرا شده و به هضم بهتر چربی‌ها کمک می‌کند. دو قطره افشره‌ ی خوراکی ریحان را با مقدار کمی عسل و یا روغن زیتون مخلوط کنید. آن را در دهان بگذارید و بلافاصله قورت ندهید. می‌توانید از خود ریحان استفاده کنید و از آن جوشانده درست کنید. کافی است که چند برگ ریحان تازه را در آب در حال جوش بریزید و بگذارید بجوشد.توجه داشته باشید که مصرف افشره‌ی خوراکی ریحان نباید روزانه بیش از ۴ قطره باشد. مصرف افشره های خوراکی برای خانم‌های باردار، شیرده و همچنین کودکان مورد منع مصرف دارد.

درمان کننده استرس و افسردگی

مطالعات انجام شده بر روی این گیاه معطر نشان داده است مصرف ریحان در مقابله با استرس و افسردگی بسیار سودمند است.مصرف برگ های این گیاه خطر ابتلا به افسردگی را در شما کاهش داده و از افزایش اثرات سوء ناشی از استرس در شما پیشگیری می کند .بدین منظور و برای بهره مندی از خواص آرام بخشی ریحان می توانید از دم نوش ریحان استفاده فرمایید .بدین منظور مقداری از برگ ریحان را در یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت 30 دقیقه بگذارید تا دم بکشد، سپس آن را صاف نموده و بنوشید.

تسکین دهنده دردهای قاعدگی

با مصرف این گیاه خوشبو به علت دارا بودن ترکیبی به نام کافئیک اسید می توانید دردهای قاعدگی خود را تسکین دهید .این ترکیب با دارا بودن اثرات تسکین دهندگی می تواند در کاهش دردهای قاعدگی موثر به شمار آید .مصرف دمنوش ریحان دوبار در روز می تواند در این زمینه مفید واقع شود.