با توجه به این که بر خلاف گذشته امروزه بسیاری از زنان در بیرون از خانه مشغول به کار هستند و مسئولیت های اجتماعی مختلفی را به عهده دارند، ممکن است فرصت کافی برای رسیدگی به سلامت خود را نداشته باشند و نتوانند به طور مرتب برای چکاب سلامتی و مشورت با پزشک مربوطه به طور حضوری به پزشک مراجعه کنند؛ اما این نداشتن وقت دلیل موجهی برای عدم رسیدگی به سلامت نیست و هر خانم می تواند با مشاوره پزشکی زنان تلفنی شبانه روزی در هر ساعتی از روز با متخصص مربوطه مشورت کرده و برای سلامتی خود قدمی بردارد.

مادران سلامت کودکان شادتری را تربیت می کنند و تاثیر مثبتی بر  روان کودک خواهند گذاشت؛ مسلما زنان سلامت نقش خود را در خانواده و جامعه بهتر ایفا می کنند و در زندگی خصوصی و اجتماعی خود موفق تر عمل خواهند کرد.

با توجه به ساختار بدن خانم ها و بیماری هایی که ممکن است هر خانم به آن مبتلا شود، چکاب مداوم و آگاهی داشتن از انواع بیماری ها و نشانه های آن ها و خطراتی که سلامت خانم را تهدید می کند، برای هر زن ضرروی است و خانم ها با بروز اولین نشانه ها باید حتما با متخصص این حوزه مشورت کرده و در جهت رفع مشکل و بیماری به وجود آمده اقدام نمایند.

تاخیر در پریود، نامنظم شدن پریود ماهانه، درد سینه ها، ترشح مشکوک در سینه ها، درد های زیر شکم، مشاهده علائم یائسگی زود هنگام و ... همگی از جمله نشانه هایی هستند که باید جدی گرفته شده و با متخصص مربوطه در میان گذاشته شوند.

image_2019-06-08_17-09-23

اهمیت دوران پریودی

پریودی یکی از فعالیت های طبیعی بدن خانم هاست که در ماه یک بار اتفاق می افتد و طول چرخه قاعدگی در هر فرد بنا به شرایط متفاوت است اما به طور معمول چرخه قاعدگی بین 24 تا 38 روز طول می کشد.

منظم بودن چرخه قاعدگی از جمله موارد مهم و تاثیرگذار در سلامت بانوان است و هر فرد باید علت تاخیر در پریود را جویا شود و نامنظم بودن پریودی را بی اهمیت تلقی نکند. در صورتی که سیکل ماهانه شما دچار اختلال شده و یا خونریزی های غیر طبیعی دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید و علت این تغییرات را بیابید.

توصیه  می شود تاریخ شروع و پایان هر پریودی را یادداشت کنید و یا می توانید از اپلیکیشن هایی که برای این حوزه طراحی شده اند، استفاده کرده و  سیکل ماهانه خود را بررسی کنید.

بسیاری از خانم های متاهل با عقب افتادن پریود، به حاملگی فکر می کنند در حالی که اینطور نیست و بارداری یکی از چندین علت عقب افتادن پریودی است.

عقب افتادن پریود یکی از نشانه هایی است که باید جدی گرفته شود، اما به خاطر تاخیر در پریود سریعا مضطرب نشوید ولی در اولین فرصت با متخصص این حوزه در این مورد صحبت کنید.

مصرف قرص های پیشگیری، شیردهی ، مصرف داروهای افسردگی،ورزش های شدید و سنگین، استرس، اختلال در تیروئید، بیماری های زنان و ... همگی از  جمله دلایل تاخیر در پریود هستند و با مراجعه به متخصص، بعد از  انجام معاینات و آزمایش های لازم، علت تاخیر پریودی مشخص می شود.

در دوران پریودی با توجه به تغییراتی که در بدن ایجاد می شود، توصیه می شود آب زیاد بنوشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید، مصرف آب کافی از نفخ شکم جلوگیری می کند.

همچنین در این دوران بهتر است غذاهای غنی از کلسیم مانند ماست، بروکلی، کلم برگ و ... را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

در دوران پریودی، بهتر است مصرف کافئین را کاهش دهید، مصرف کمتر کافئین باعث کاهش نفخ های شکمی و التهابات معده تحریک پذیر می شود.

 

مراقبت های قبل و بعد از بارداری

یکی از تغییرات بزرگ و تصمیمات مهم زوجین بعد از ازدواج، بچه دار شدن است. برای این که زوجین آگاهانه و با آمادگی کافی بچه دار شوند، توصیه می شود قبل از اقدام به بارداری  در مورد بچه دار شدن و اقدامات اولیه برای بچه دار شدن اطلاعات لازم و کافی را کسب کرده و با آمادگی کامل برای بارداری و فرزند دار شدن اقدام کنند.

مشاوره بارداری با ماما به زوجین کمک می کند تا در مورد بچه دار شدن آگاهی کامل پیدا کرده و اقدامات اولیه لازم برای یک بارداری سالم را انجام دهند، هدف از این مشاوره سلامت والدین و در نهایت سلامت جنین و سپری کردن دوران بارداری سلامت است.

برای این که خانم بارداری سلامتی را پشت سر بگذراند، لازم از نظر جسمی و روحی آمادگی بارداری را پیدا کند؛ مشورت گرفتن از یک متخصص در این زمینه باعث می شود زوجین برای دوران بارداری آماده شده و تمامی اطلاعات لازم در مورد تغییرات بدن خانم در این دوران، خطرات احتمالی و تغییرات غیر قابل پیش بینی را کسب کنند.

ماما در سه مرحله قبل از بارداری، در حین بارداری و بعد از بارداری به زوجین کمک کرده و راهنمایی های لازم را به آن ها می دهد.

از جمله مراقبت های ماما در دوران بارداری این است که با توجه به وضعیت مادر رژیم غذایی مناسب را پیشنهاد داده، وضعیت خانم را بررسی کرده و توصیه های لازم برای یک بارداری سلامت را به مادر ارائه می دهد.

با توجه به این که بعضی از والدین آینده به هر دلیل امکان مراجعه حضوری به ماما را ندارند می توانند از مشاوره تلفنی با ماما استفاده کرده و با یک تماس و در کمترین زمان از راهنمایی های ماما بهره برده و پاسخ سوالات خود را بشنوند.