به گزارش پارس به نقل از فارس، اسحاق جهانگیری امشب در جلسه شورای اداری آذربایجان‌شرقی در تالار پتروشیمی تبریز اظهار داشت: در طول 36 سال پس از انقلاب به اندازه کافی نیروهای آبدیده نظام تجربه آموخته‌اند تا بدون آزمون خطا مدیریت کنند تا یک تیم کارشناسی مقتدر که چکیده نیروی دیپلماسی کشور بود راهی مذاکرات ایران و 5+1 شود و وزیر خارجه ایران در مقابل وزرای 6 قدرت بزرگ دنیا ساعت‌ها به مذاکره، بحث و استدلال بنشیند.

وی افزود: حمایت‌های مکرر مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده موجب شد تا در مسیری قرار گیریم که به تدریج بنیان تحریم‌های ظالمانه از کشور دور شود و بتوانیم راه توسعه را هر چه سریع‌تر در کشور پیش گیریم.

جهانگیری یادآور شد: شرایط کنونی کشور اقتضاء می‌کند در کشوی میز دولت برای هر گونه حالت احتمالی برنامه‌ای وجود داشته باشد؛ به طوری که در چندین جلسه سناریوهای محتمل برای ایران را بررسی و برای بدترین سناریوهای احتمالی پیش رو و تشدید تحریم و شکست مذاکرات برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه برای رفتار با نفت 40 دلاری و 100 دلاری برنامه داریم، افزود: کاهش بهای نفت آثار مختلفی در اقتصاد مملکت، بودجه دولت، درآمدهای مالیاتی، گمرکی، میزان واردات و ... دارد که باید نسبت به این آثار هماهنگی‌ها و تنظیم برنامه‌های مقتضی را انجام دهیم که حداقل شوند.

وی ادامه داد: تلاش کردیم کشور را از مسائل بغرنج رکود تورمی بی‌سابقه نجات داده و تورم 40 درصدی سال‌های 91 و 92 را به 16 درصد کاهش دهیم که این سرعت کاهش تورم به اذعان کارشناسان اقتصادی داخلی و خارجی غیرقابل باور بود.

رشد اقتصادی 4 درصد در کشور

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در شش ماه گذشته رشد اقتصادی کشور را به بیش از 4 درصد افزایش دادیم، اضافه کرد: در صنعت خودرو امسال نسبت به سال گذشته 70 درصد با رشد مواجه بودیم.

این مسئول تاکید کرد: با توجه به وضعیت بودجه جاری کشور از مدیران انتظار داریم به سمت صرفه‌جویی منابع حرکت کنند که این یک سیاست قطعی در سال 94 خواهد بود و بسیاری از دستگاه‌های غیرمرتبط که در سال‌های گذشته به بودجه دولت وصل شده‌اند باید در مقابل هزینه کرد خود به دولت پاسخگو باشند و حدالامکان این دستگاه‌های غیرمرتبط باید از بودجه دولتی منفک شوند.

وی با اشاره به وجود 30 هزار میلیارد تومان پروژه‌های عمرانی نیمه تمام در آذربایجان‌شرقی متذکر شد: در بخش عمرانی حساسیت بسیار بالاست چرا که با مسائلی به نام بیکاری و هدفی مثل خروج از رکود و ورود به رونق اقتصادی مواجه هستیم؛ بنابراین طرح‌های عمرانی باید از سرعت بهتری برخوردار شوند.

جهانگیری با بیان اینکه هنر ما اولویت‌بندی طرح ها و تمرکز روی اولویت‌هاست خاطرنشان کرد: لازم است تعدادی از طرح‌ها به بخش خصوصی واگذار شوند و مدیرانی که نتوانند چند طرح از حوزه مسئولیت خود را واگذار کنند با سیاست‌های دولت هماهنگ نیستند و باید رویه خود را تغییر دهند.

کاهش تراز بهای کشور

معاون اول رئیس جمهور کاهش تراز بهای کشور را از دیگر آثار کاهش بهای نفت عنوان کرد و افزود: 88 درصد واردات کشور را کالاهای سرمایه‌ای و 12 درصد را نیز کالاهای مصرفی به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: در چند ماه گذشته با توسعه 24 درصدی صادرات غیرنفتی در کشور مواجه بودیم و ارزش صادرات غیرنفتی ما امسال 42 میلیارد دلار بوده است؛ به هرحال باید صادرات را جدی گرفت و تمام موانع پیش روی آن را برداشت.