به گزارش پارس به نقل از تسنیم، حسین دلشاد در نشست خبری چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ۵۰۰ میلیون نفر از جمعیت دنیا دچار اضافه وزن و چاقی هستند و تا سال ۲۰۳۰ تعداد افراد چاق و دارای اضافه وزن بیشتر خواهد شد به نوعی که چاقی و دیابت در قرن ۲۱ بسیار مطرح است و دنیا در حال چاق شدن است.

وی افزود: عارضه چاقی در کشورهای در حال توسعه به خصوص در ایران رو به افزایش است و کنگره پیشگیری و درمان چاقی تلاش می کند راهکارهایی را برای پیشگیری از عارضه چاقی فراهم کند.

دبیر علمی چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی با بیان اینکه چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی از ۱۳ تا ۱۵ آذر در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود، گفت: هدف از برگزاری این کنگره آشنا کردن همکاران با تازه های علم پیشگیری و درمان چاقی است که پزشکان و متخصصان امر از دانشگاه های سراسر کشور حضور به عمل می آورند.

دلشاد به مباحث علوم پایه، تغذیه و فعالیت بدنی، اعمال جراحی های چاقی، درمان دارویی، عوارض چاقی و چاقی و کیفیت زندگی که از جمله محورهای این کنگره است اشاره کرد و گفت: در این کنگره ۲ پانل به عنوان اصلاح شیوه زندگی و جراحی برای بیماران چاق نیز برگزار می شود.

وی ادامه داد: در مورد چاقی اطفال نیز سمپوزیوم خواهیم داشت و ۳ کارگاه در مورد رژیم درمانی، فعالیت فیزیکی و درمان شناختی رفتاری چاقی برگزار می شود.

دبیر علمی چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی خاطرنشان کرد: برای چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ۴۰۰ مقاله پژوهشی به دبیرخانه کنگره ارسال شد که ۴۰ مقاله در قالب سخنرانی و ۳۲۰ مقاله به صورت پوستر ارائه می شود و در روز پایانی کنگره نیز گردهمایی مردمی برای ارائه راهکارهای پیشگیری از چاقی و درمان آن به عموم مردم را خواهیم داشت.

* تبلیغ دارو غیر مجاز است

در ادامه این نشست خبری چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی محمد هاشمی دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی عنوان کرد: به هیچ عنوان دارو و درمان نباید تبلیغ شود و تبلیغ این نوع کالاها غیرمجاز است. بنابراین ما مشاهده می کنیم که دارو و درمان های غیرمجاز در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شود در حالی که تجویز دارو و درمان فقط باید زیرنظر پزشک صورت پذیرد و نام بردن از داروی خاصی و تبلیغ آن افراد را به بیراهه می برد.

هاشمی با اشاره به بازار گسترده روش های چاقی ادامه داد: مسلما همه این روش های درمان چاقی افراد را به هدف خود نمی رساند و بهترین روش مقابله با چاقی و سوق پیدا کردن به سمت لاغری، اصلاح شیوه زندگی، تغذیه مناسب، داشتن تحرک و ورزش است و به جز این موارد چاقی هیچ درمان دیگری ندارد.

دبیر علمی چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی خاطرنشان کرد: در روز پایانی چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی یعنی ۱۵ آذر در ساعت ۳ بعدازظهر نشست عمومی در قالب گردهمایی برای مخاطبان جامعه خواهیم داشت.