به گزارش پارس به نقل از مهر، محمود واعظی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه باید صفحات آموزنده شبکه اجتماعی فیس بوک در دسترس باشد و نیز مدل فیلترینگ بر اساس محتوا باشد تا مردم بتوانند از محتوای مفید این شبکه اجتماعی استفاده کنند اظهار داشت: هم اکنون از نظر فنی امکان تفکیک صفحات مناسب و نامناسب بر اساس محتوا در سایتهای اینترنتی وجود ندارد اما گروهی در حال انجام این کار برای اجرای فنی آن هستند.

وی در پاسخ به سوال ما در خصوص سیاست وزارت ارتباطات در زمینه رفع فیلتر صفحه اجتماعی فیس بوک گفت: کمیته ای در قوه قضاییه در خصوص تعیین مصادیق فیلترینگ فعالیت می کنند که یکی از معاونان من به عنوان نماینده وزارت ارتباطات در آن کمیته عضو است. ما هر کدام نظراتی داریم اما باید نظراتمان را در دولت هماهنگ و در این کمیته مطرح کنیم. اما در نهایت تصمیم گیری باید در کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ انجام شود.

وی ادامه داد: فیس بوک یک شبکه اجتماعی است که در آن صفحات بسیار خوب وجود دارد ولی برخی از صفحات آن نامناسب است. با رفع فیلتر صفحات مناسب و آموزنده فیس بوک قطعا موافقیم اما باید یک مکانیزیمی وجود داشته باشد که بتوان صفحات مناسب را از نامناسب تفکیک کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای مثال می توانیم IP های اینترنتی را شناسنامه دار کنیم به این معنی که هر فرد همانطور که یک شماره ماشین دارد یک IP مشخص داشته باشد و پس از آن از مردم بخواهیم از اینترنت درست استفاده کنند به نوعی مردم پلیس اینترنت می شوند

به محض اتمام مدت انحصار رایتل، اجازه خدمات نسل سوم را می دهیم

واعظی در مورد انحصار دوره فعالیت اپراتور سوم موبایل و درخواست تمدید این مدت از سوی اپراتور رایتل گفت: آنچه که در پروانه بوده و با یک مساعدت به این اپراتور انجام شده و زمانی که انحصار این اپراتور به اتمام برسد این حق را برای اپراتورهای دیگر قائل می شویم که سرویس نسل سوم موبایل را در اختیار متقاضیان قرار دهند. چرا که مردم منتظر استفاده از این خدمات هستند و نباید آنها را محروم کنیم.

وی در مورد قطع تماس تصویری موبایل و ادعای خسارت رایتل گفت: به هر حال ما با رایتل طبق قانون عمل می کنیم و آنها اگر خواسته ای دارند باید خواسته خود را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه دهند و در نهایت کمیسیون تنظیم مقررات در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد.

ارائه مدل مفهومی شبکه ملی اطلاعات

به گزارش مهر، وزیر ارتباطات که در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل پست در جمع خبرنگاران حاضر شد در مورد آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: این شبکه از برنامه های جدی وزارت ارتباطات است و یکی از دو دستور جلسه شورای عالی فضای مجازی بود که در این جلسه مقرر شد وزارت ارتباطات ظرف یک ماه آینده مدل مفهومی شبکه اطلاعات را آماده و به شورای عالی فضای مجازی ارائه دهد تا دستگاههای ذیربط از نظر محتوایی برای اتصال به این شبکه خود را آماده کنند.

مدیریت کابل مسی باید از انحصار خارج شود

واعظی در مورد اشکالاتی که به واگذاری شرکت مخابرات ایران وارد شده است و نیز انحصاری که از سوی این شرکت در زمینه کابل مسی مطرح می شود گفت: واگذاری مخابرات پروسه ای داشته که ارتباطی به من ندارد و دستگاههای نظارتی ابهاماتی در این زمینه دارند اما پیشنهاد ما این است که مدیریت کابل مسی باید از مخابرات گرفته شود هم اکنون تمام شرکتهای اینترنتی و بخش خصوصی نیازمند استفاده از تجهیزات کابل مسی هستند که در انحصار مخابرات است و این مساله باعث نارضایتی در این بخش شده است.

وی ادامه داد: ما دنبال تصدی گری نیستیم و علاقه مند نیستیم مخابرات به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگردد. بلکه خواهان این هستیم که مدیریت سیم مسی از انحصار خارج شود هم مخابرات و هم تمامی کشور از این شبکه استفاده کند.

وی در مورد نتایج ارزیابی های کیفی اپراتورهای موبایل و اینترنت نیز تاکید کرد: این ارزیابی براساس بررسی های انجام شده و عین واقعیت بود. اما از باید از اپراتورهای بخواهیم نسبت به هزینه ای که می گیرند سرویس بهتری ارائه دهند.