به گزارش پارس به نقل از تسنیم، علی جنتی عصر امروز در جمع اصحاب فرهنگ و هنر استان اصفهان اظهار کرد: افتخار دارم که در جمع فرهیختگان، نخبگان، پیشکسوتان و هنرمندان اصفهان هستم و به مردم اصفهان به خاطر انتخاب زرگرپور به عنوان استاندار تبریک می گویم زیرا او علاقه مندی زیادی به حوزه فرهنگ و هنر دارد و امید می رود با روی کار آمدن ایشان وضعیت فرهنگ و هنر اصفهان رونق بیشتری گیرد.

وی تصریح کرد: عنایتی که خداوند به من داد بابت روی کار آمدن در حوزه هدف، فرهنگ و هنر بوده و حوزه ای وسیع، پرکار و پرمشغله اما با حضور پیشکسوتان و هنرمندان بسیار لذت بخش است.

دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم کودک در اصفهان راه اندازی می شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اهمیت فرهنگی اصفهان اشاره و عنوان کرد: جایگاه جشنواره فیلم کودک و نوجوان که به صورت بین المللی در اصفهان برگزار می شود، در همین شهر است و اگر به جای دیگر منتقل شود به مردم اصفهان ظلم خواهد شد بنابراین تلاش می کنیم که این جشنواره در اصفهان باقی بماند و دبیرخانه آن به طور دائمی تشکیل شود.

فرهنگ و هنر در ۸ سال گذشته ضعف بسیاری داشته است

وی به وضعیت اقتصادی اخیر اشاره کرد و گفت: ما دوره ۸ ساله ای پشت سر گذاشتیم که در حوزه فرهنگ و هنر بسیار ضعیف بودیم و اگر کاری کنیم تازه به نقطه صفر می رسیم.

دولت روحانی به فرهنگ و هنر با دید باز نگاه می کند

جنتی گفت: در دولت روحانی به حوزه فرهنگ و هنر با دید باز نگاه می شود و اعتقاد رشد در فضای فرهنگی به فعالان فرهنگی میدان داده می شود زیرا انسان هایی بسیار اندیشمند و اهل تفکر در این حوزه فعال هستند و در راستای ارتقاء سطح فرهنگ و هنر کشور تلاش می کنند.

وی به تنگنای اقتصادی اشاره و تصریح کرد: دولت قبل ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد داشته و صرف موارد مصرفی شده و درآمد نفتی کشور بسیار پائین آمده و در برخی موارد به ثلث رسیده است بنابراین فعالان عرصه فرهنگ و هنر قطعا باید به این تنگناها توجه داشته باشند و امیدواریم با توجه به سیاست های دولت تدبیر و امید تا ۵ و ۶ ماه آینده گشایش رخ دهد.

نگاه ما به همه اصحاب فرهنگ و هنر برابر است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست صمیمانه به اصحاب فرهنگ و هنر استان اصفهان قول داد که زمینه گشایش اقتصادی را فراهم کند.

وی تصریح کرد: تلاش می کنیم که در حوزه سینمایی، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی و سایر حوزه ها استعدادهای جوان توجه کنیم و نگاه برابری به همه فعالان فرهنگ و هنر داشته باشیم.

جنتی به مقابله با جنگ نرم اشاره و عنوان کرد: امروز در دورانی قرار داریم که باید دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی هنری را تقویت کنیم تا بتوانیم در صحنه بین المللی و داخلی حضور بهتری داشته باشیم و زمینه را برای جوانان، برای فعالیت در این عرصه فراهم کنیم.

وی به اقتصاد فرهنگ و هنر اشاره و خاطر نشان کرد: در برنامه ای که من به مجلس شورای اسلامی داده بودم به این مسئله توجه شده بود که بنیادی برای این کار تاسیس گردد که محصولات فرهنگی و هنری در کشورهای دیگر عرضه شود زیرا اگر به اقتصاد در فرهنگ و هنر توجه شود پتانسیل عرضه قابلیت ها و محصولات خود را در عرصه بین الملل داریم.

دولت آمادگی هرگونه حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر را دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد به هنرهای تجسمی اشاره و اظهار کرد: با انتصاب نجفی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، امیدواریم کاستی های موجود در عرصه هنرهای تجسمی حل شود.

وی به حوزه مطبوعات اشاره و تصریح کرد: ما هیئت نظارت مطبوعاتی مورد اعتمادی را در کشور داریم که امیدواریم تحولاتی در این زمینه صورت گیرد و از سال ۷۱ تا به امروز این تلاش در حال انجام گیری است و همچنین آمادگی آن را داریم که با توجه به توانمندی های وزارتخانه دانشکده خبر را در اصفهان برپا کنیم.

جنتی با اشاره به صنعت نشر و چاپ خاطر نشان کرد: در زمینه نشر و چاپ کارهای بسیاری انجام شده و با حوزه معاونت فرهنگی صحبت خواهد شد که مشکلات مالی و فرهنگی در این زمینه حل شود.

مساجد کانون مقابله با تهاجم فرهنگی هستند

وی با توجه ویژه به مساجد بیان کرد: در ملاقات اخیرم با مقام معظم رهبری این مسئله را عنوان کردم که در کشورهای خاورمیانه وضعیت دینی و باورهای عقیدتی مردم خیلی قوی تر از ماست و این مدیون فعالیت های مساجد این کشورهاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مساجد ما کم رونق و بی رونق هستند، تصریح کرد: در حوزه آموزش و پرورش باید به فعالیت های قرآنی و در مساجد به فعالیت های فرهنگی و هنری توجه ویژه ای شود زیرا اگر باطن کار درست شود، ظاهر خود به خود زیبا خواهد شد.

وی درباره حوزه خوشنویسی گفت: مشکلات و اختلافاتی که در حوزه خوشنویسی وجود دارد، با تلاش و تحمل یکدیگر حل خواهد شد و ما سعی می کنیم فضای آشتی را فراهم آوریم.

جنتی پیرامون تشکیل موزه هنرهای معاصر گفت: در تهران هم ما مشکل فضا داریم و با توجه به آرشیو دو میلیاردی در موزه هنرهای معاصر تهران می توانیم درآمد بسیار بالایی داشته باشیم. در اصفهان نیز باید بررسی شود که چه کمک هایی از دست ما بر می آید.

وی خاطر نشان کرد: از سقائیان نژاد شهردار اصفهان می خواهم که با شهردار تهران و مجموعه فرهنگی هنری شهرداری تهران صحبت کرده و از یاری آنها در اصفهان کمک گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: وزارت فرهنگ از لحاظ محتوایی می تواند کمک کند و شهرداری به لحاظ فیزیکی باید بخش عمده ای از امکانات جاری خود را صرف امور فرهنگی و هنری مردم اصفهان کند.