به گزارش پارس به نقل از تسنیم، امیر سرتیپ غلامحسین دربندی از دوستان و همرزمان شهید سپهبد علی صیاد شیرازی از خصوصیات برجسته اخلاقی شهید چنین می گوید: شهید صیاد همیشه در کارهایش برنامه ریزی دقیق و منسجمی داشت. او برنامه ریزی زمان بندی شده در روز داشت که طبق آن عمل می کرد. رمز موفقیت صیاد شیرازی به غیر از نماز اول وقت از نظر من برنامه ریزی دقیق او در کارها بود. همچنین نبوغ نظامی و قدرت طراحی اش نیز بی نظیر بود.

او در نقل خاطره ای راجع به برنامه ریزی دقیق و نظم شهید صیاد در کارها می گوید:

سرهنگ اسدی برایم نقل کرد که قبل از انقلاب همراه شهید صیاد شیرازی در پایگاهی واقع در اوکلاهمای آمریکا دوره خلبانی می دید. می گفت سر صف غذا بودیم. یک دانشجوی آمریکایی جلو ایستاده بود، شهید صیاد پشت سرش و من هم پشت شهید صیاد ایستاده بودم. می گفت من دیدم شهید صیاد شیرازی یک کاغذ دستش است و دارد به انواع غذاها نگاه می کند. چون در پایگاه هر وعده چند نوع غذا برای نمونه وجود داشت. بعد دیدم مرد خلبان آمریکایی که مقابل او در صف ایستاده بود از او پرسید این چه لیستی است؟ شهید صیاد هم پاسخ داد: من انواع غذاها را از شنبه تا جمعه نوشته و قبلا انتخاب کردم که اینجا معطل نشوم. برنامه ریزی کرده ام و می دانم چه چیز را انتخاب کنم که وقتم هدر نرود. خلبان آمریکایی کمی صیاد شیرازی را با تعجب نگاه کرد. و بعد با تامل رو به او گفت به نظرم تو به سرعت مدارج عالی را طی می کنی و به مقامات بالایی می رسی. چون برنامه ریزی دقیقی در همه کارها داری. در واقع خلبان آمریکایی از اینکه شهید صیاد حتی برای غذاخوردنش برنامه ریزی کرده بود خیلی تعجب کرد.

امیر دربندی در ادامه از عواطف اخباقی شهید صیاد می گوید و می افزاید: فرماندهان دنیا که ما را متهم می کنند به ضد حقوق بشر می کنند باید حقوق بشر را از شهید صیاد یاد بگیرند. وقتی از آقای شوارتز فرمانده جنگ اول خلیج فارس سوال می کنند شما  ۱۵۰ نفر عراقی را زنده به گور کردید. این برخلاف قرارداد ژنو است. می گوید هیچ جایی در ژنو گفته نشده که زنده به گور کردن اشکال دارد. در حالیکه شهید صیاد شیرازی به عنوان فرمانده نیروی زمینی و فرمانده عالیرتبه نظامی رفتار دیگری داشت.

یکبار یادم هست وقتی به اسرای عراقی گفتیم شهید صیاد می خواهد بیاید برای بازدید، بدنشان می لرزید چون خودشان دیده بودند با اسرای ما در اردوگاه های عراق چه رفتاری می کنند. از فرمانده نیروی زمینی ما هم می ترسیدند و فکر می کردند سخت ترین شکنجه ها در انتظارشان است. اما وقتی شهید صیاد شیرازی برای بازدید از اسرا وارد شد با محبت با همه مصافحه کرده و به دست همه آب و غذا داد. اسرا تعجب کرده بودند که این چه جنگی است و کجای دنیا چنین فرمانده ای پیدا می شود.