به گزارش پارس به نقل از ایسنا، مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان که شامگاه (۱۵ مهرماه) برگزار شد، با حاشیه های جالبی همراه بود.

‍ × از دقایقی قبل از آغاز مراسم افتتاحیه، علاقمند اصفهانی خواستار ورود به سالن « گل نرگس» بودند اما به دلیل توزیع تعداد مناسب کارت ورود به سالن میان مهمانان، حراست اجازه ورود این علاقمندان را نداد. البته پس از دقایقی، سالن کاملا پر شد و حتی عده ای سر پا ایستاده بودند.

× نکته قابل توجه در مراسم افتتاحیه، حضور تعداد قابل توجه کودکان و نوجوان دختر و پسر بود که برنامه را با دقت دنبال می کردند. کارگردانی مراسم افتتاحیه به شکلی بود که این کودکان و نوجوان تا پایان آن پس از ۳ ساعت اصلا خسته نشده بودند.

× اجرای برنامه افتتاحیه بر عهده گروه « فتیلیه ای» ها بود. برنامه اجرا شده توسط این گروه بسیار شاد بود و سعی می کردند هر چند دقیقه یک بار برنامه ای مفرح برای کودکان داخل سالن داشته باشند. در یکی از ترانه های شاد اجرا شده توسط این گروه، خاطرات فیلم ها و شخصیت های کودک سینما و تلویزیون دهه های اخیر با نام بردن از آن ها مرور شد.

در این ترانه که با همراهی کودکان اجرا می شد، فتیلیه ای ها از فیلم هایی مانند شهر موش ها، دزد عروسک ها، کلاه قرمزی، سندباد، هفت کوتوله، گلنار، پینوکیو، هری پاتر، بازم مدرسه ام دیر شد و… یاد کردند. همزمان با اجرای این ترانه، بخش های از فیلم ها روی نمایشگر های تعبیه شده نمایش داده می شد.

× کارگردان مراسم افتتاحیه مجید برزگر بود و دکور برنامه نیز توسط طاها ذاکر طراحی شده بود. کارگردانی بسیار خوب و تنوع در آیتم های پیش بینی شده در کارگردانی برنامه و اجرای مسلط گروه فتیلیه ای ها از مهمترین خصوصیات این مراسم بود که باعث شد نه بزرگسالان و نه کودکان اصلا خسته نشوند.

× در ابتدای مراسم، قرائت قرآن توسط یک کودک انجام شد که بود که صدای بسیار زیبا و دلنشین وی باعث تعجب حاضران شده بود. همچنین در میان عکاسان حاضر، یکی دو عکاس کودک با دوربین حرفه ای هم به چشم می خوردند که با جدیت به عکاسی مشغول بودند.

× پس از قرائت قرآن، کلیپی از حضور کودکان ملل مختلف در حرم امن الهی و حرم نبوی (ص) پخش شد که حال و هوایی جالب داشت. در بخش هایی از این کلیپ دو دانش آموز ایرانی، پرچم سبزی منقش به « محمد رسول ا… (ص) » را در مدینه و مکه متبرک کردند. پس از پایان کلیپ، این دو کودک با همراهی چند کودک دیگر و با بر تن داشتن لباس احرام از گوشه سن وارد سالن شدند و پرچم متبرک شده را محل آماده شده نصب کردند.

سیداحمد میرعلایی (دبیر جشنواره) درباره این پرچم و سرنوشت آن گفت: این پرچم پس از تبرک در قبرستان بقیع، حرم نبوی (ص) و حرم خدا به جشنواره فیلم کودک آمده و پس از اختتامیه نیز مسافر دمشق خواهد بود تا در حرم حضرت رقیه (س) نصب شود.

‍ × از آنجا که این دوره از جشنواره به نام مبارک پیامبر اعظم (ص) متبرک شده بود، فتیله ای ها ابتدای کارشان را با ترانه ای زیبا درباره پیامبر (ص) آغاز کردند. این ترانه که حال و هوایی نوجوانانه داشت با استقبال حاضران و به خصوص جوان ترهای حاضر در سالن روبرو شد و با آن ها همراهی می کردند.

× مجریان فتیله ای از همه مهمانان بزرگسال خواستند که با آن ها در انجام کارهای کودکانه همراهی کنند که تعدادی از مسئولان از جمله سیداحمد میرعلایی دقایقی را با مجریان همراهی کردند. این صحنه ها از دید دوربین حاضر در سالن و نیز از دید عکاسان رسانه ها پنهان نماند!

× علی فروتن – یکی از فتیله ای ها – با معرفی « تریبون» به عنوان یک جای دوست داشتنی و لذت بخش برای مسئولان گفت که می خواهد ۳۰ دقیقه ای را درباره مشکلات سینمای کودک صحبت کند! بلافاصله پس از این سخنان وی، تریبون شروع به حرکت کرد و او دنبال آن می دوید! فروتن هم در واکنش گفت: « این تریبون به حوصله بچه ها بستگی دارد، پس مسئولان محترمی که روی سن می آیند فشرده صحبت کنند که این تریبون مسئول و غیرمسئول نمی شناسد! »

در ادامه، اکثر افرادی که روی سن می رفتند سعی می کردند سخنان خود را بسیار کوتاه مطرح کنند. میرعلایی – دبیر جشنواره – به عنوان اولین سخنران گرچه کوتاه سخن گفت اما تریبون شروع به حرکت کرد تا انگار حساب کار دست سایرین باشد.

میرعلایی نیز در واکنش با خنده گفت: « سخنم را کوتاه می کنم که دنبال تریبون ندویم. ان شاءالله که تریبون دنبال ما بدود نه ما دنبال تریبون. »

× در میان حاضران، گروه کودکان معلول نیز دیده می شدند که سرودی زیبا را اجرا کردند و با تشویق حاضران روبرو شدند.

× برای هریک از پنج بزرگداشت برنامه ریزی شده، یک کلیپ ساخته شده بود که کلیپ مربوط به قدرت الله ایزدی (آقا رشید) و احترام مردم اصفهان به او از بهترین آن ها بود. همچنین کلیپ زیبای کودکان جنگ زده با ترانه فتیله ها و با زیرنویس انگلیسی مورد توجه مخاطبان واقع شد.

× حجت الله ایوبی در بخشی از سخنانش درباره فیلم های کودک گفت: « گاهی احساس می کنم ما وقتی بچه بودیم، خوش بخت تر بودیم چون فیلم های خوبی برای دیدن داشتیم. امیدوارم این جشنواره نیز آغازی بر رونق دوباره سینمای کودک باشد» . وی همچنین از کودکان درخواست کرد که سالی یک بار به سینما بروند و سالی یک بار هم پدر و مادران شان را به سینما ببرند چون در این صورت مشکل کاهش مخاطب در سینمای ایران حل می شود و تعداد مخاطبان از ۱۰ میلیون نفر در سال، حداقل به ۷۰ میلیون نفر خواهد رسید.

× مهدی باقربیگی که برای یکی از بزرگداشت ها در میان تشویق بسیار زیاد اصفهانی ها روی سن آمده بود، از حاضران خواست که برای « پروین دخت یزدانیان» (بی بی قصه های مجید) فاتحه ای بخوانند تا روح او شاد شود.

× پس از برگزاری بزرگداشت دنیا فنی زاده، میرعلایی از متانت، بزرگواری و زحمات ابراهیم فروزش برای سینمای کودک هم تشکر کرد و از او خواست که روی سن بیاید. میرعلایی تاکید کرد که تندیسی برای تقدیر از فروزش درنظر گرفته شده اما وقتی درخواست کرد تندیس را روی سن بیاورند، متوجه شد که تندیس به برنامه آورده نشده است. در آن هنگام، گویا دنیا فنی زاده تندیس خود را در اختیار میرعلایی گذاشت تا به ابراهیم فروزش تقدیم کند.

× میرعلایی همچنین در بخشی از مراسم که روی سن بود، اعلام کرد که فراکسیون کودک و نوجوان به شکلی خود جوش در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است و از این « توجه ویژه» تشکر کرد. او سپس جعفری (نماینده بجنورد) ، منطقی توکلی (نماینده بافق) و محمد دهقانی (نماینده طرقبه و چناران) را روی سن دعوت کرد.

جعفری (نماینده بجنورد) در این هنگام ضمن ابراز خرسندی از تشکیل کمیسیون کودک و نوجوان در مجلس گفت: ما به نمایندگی از همه نمایندگان شما در خانه ملت به جشنواره آمده ایم تا به همه بچه های ایران بگوییم که مجلس شورای اسلامی افتخار دارد که در کنار شما بایستد. از همه فعالان عرصه های کودک و نوجوان خواهش می کنیم که حتما ما را یاری کنند و امیدواریم بتوانیم تاثیرگذار باشیم.

× تمامی هنرمندان ایرانی حاضر در مراسم افتتاحیه، در پایان روی سن رفتند تا با هم عکس یادگاری بگیرند. در این هنگام، یکی از مجریان، خاطره زنده یاد محرم بسیم که قرار بود بزرگداشت او در این مراسم انجام شود، گرامی داشته شد.

× مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان با آتش بازی در محوطه سالن گل نرگس (عج) به پایان رسید.

× از مسئولان حاضر در این مراسم می توان به حجت الله ایوبی (رییس سازمان سینمایی) ، دکتر زرگر (استاندار اصفهان) ، مرتضی سقاییان نژاد (شهردار اصفهان) ، رییس شورای شهر اصفهان، محمد احسانی (معاون آثار و سرپرست معاونت فعالیت های سازمان سینمایی) ، سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد (مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی) ، سیداحمد میرعلایی (دبیر جشنواره و مدیرعامل فارابی) ، حسن نجاریان (قائم مقام بنیاد فارابی) ، مهدی باقربیگی (بازیگر و عضو شورای شهر اصفهان) و… حضور داشتند.

× هنرمندان و سینماگرانی مانند حمید فرخ نژاد، مهدی پاکدل، بهنوش طباطبایی، علی اعلایی، غلامرضا آزادی، فریال بهزاد، ناصر طهماسب، دنیا فنی زاده، قدرت الله ایزدی، شمسی فضل اللهی، حسن پورشیرازی، ابراهیم فروزش، امیرشهاب رضویان، جلیل فرجاد، هاتف علیمردانی، محمدهادی کریمی، رابعه مدنی، محمدرضا شیرخانلو، علی قوی تن و… حضور داشتند.

× در میان حاضران، فرخ هاشیمان (« علی» فیلم بچه های آسمان) هم به عنوان مهمان ویژه حضور داشت. پس از بازی در فیلم « بچه های آسمان» ، هیچ خبری از هاشمیان نبود تا اینکه خبرنگار ایسنا چندی قبل پس از جست وجو هایش برای یافتن وی، گفت وگو یی را با وی روی خروجی فرستاد و همین امر باعث شد، او دوباره در یادها زنده شود.

× از حاشیه های روز نخست جشنواره هم می توان به توزیع شماره نخست نشریه روزانه « پروانه ها» اشاره کرد که تعجب بسیاری از اصحاب رسانه را برانگیخت. این نشریه با گرافیک، کیفیت چاپ و مطالب بسیار ساده ای آماده شده بود که همسطح نشریات روزانه معمول جشنواره های مختلف سینمای ایران در سال های گذشته نبود.