به گزارش پارس به نقل از تسنیم، سیدحسن هاشمی در حاشیه مراسم تکریم و معارفه معاونان قدیم و جدید تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تلاش های بسیار خوبی توسط همکاران بنده در مراکز تحقیقاتی علی الخصوص انستیتو پاستور برای تولید واکسن در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم با داشته هایی که داریم و همچنین کاهش تصدی گری های وزارت بهداشت محصولات خوبی در حوزه تحقیقات و فناوری تولید کنیم.

وی درباره اعتبارات تحقیقات در کشور و اینکه میزان آن باید چقدر باشد، افزود: میزان اعتبار تحقیقات در کشور همان است که در قانون آمده یعنی ۲ درصد از تولید ناخالص ملی و در حال حاضر این اعتبار که به حوزه تحقیقات اختصاص یافته ۱۰۰ میلیارد تومان است که باید بیشتر شود.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم درباره آخرین وضعیت حذف دهک های بالا برای اختصاص به حوزه سلامت عنوان کرد: این طرح در کمیسیون بهداشت و درمان تصویب شده است و تا آنجا که بنده در این جلسه حضور داشتم رایزنی و صحبت برای حذف ۳ دهک بالا بود تا در نهایت هزینه و بودجه آن به حوزه سلامت اختصاص یابد.

هاشمی درباره سیاست های جمعیتی که در وزارت بهداشت به اجرا درخواهد آمد نیز گفت: سیاست های تشویقی برای جمعیت با رایزنی مجلس و شورای انقلاب فرهنگی در حال پیگیری است و معاونت بهداشت وزارتخانه نیز پیگیر این سیاست ها خواهد بود.

وی درباره مسئله گرانی و مشکلات دارویی برخی بیماران از جمله بیماران ام. اس عنوان کرد: به بنده حق بدهید با وجود آنکه مسئول اول حوزه سلامت کشور هستم ولی اطلاعاتم به روز نباشد بنابراین درخواست می کنم مسائل دارویی را از آقای دکتر دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو که اطلاعات به روزی دارد بپرسید چون ما کارها را در وزارت بهداشت به خصوص در حوزه پاسخگویی تقسیم شده است اما گاهی موج هایی ایجاد می شود که کار وزارت بهداشت را کم ارزش نشان دهد. بنده نیز بارها عنوان کردم با کمک بیمه ها سعی می کنیم تا آخر سال یک آرامش نسبی در حوزه دارو به وجود آوریم.

وزیر بهداشت ادامه داد: سایت وزارت بهداشت نیز ۱۴۰ قلم دارو را معرفی کرده است که قیمت آن به سال ۹۱ بازگشته. شما رسانه ها بروید و به صورت میدانی از وضعیت دارو گزارش تهیه کنید. هم از اشکالات گزارش بگیرید و هم از رضایت مردم گزارش تهیه کنید. مثلا چند شب پیش گزارشی از صداوسیما پخش شد در مورد مرکز انتقال خون استان خراسان جنوبی که پزشک نداشت ولی باید این را هم در نظر بگیریم که سازمان انتقال خون مشکلات عدیده ای دارد. پزشک این سازمان در حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزارتومان حقوق دریافت می کند که آن حقوق را هم نمی توانیم به وی بدهیم.

هاشمی ادامه داد: به هر حال مسئله دارو ۲ وجه دارد ولی من مطمئن هستم مردم باور دارند که این مشکلات حل می شود ولی قطعا اشکالاتی در حوزه دارویی داریم، بارها گفته ام حوصله مردم از رسانه ها بیشتر است. به هر حال رسانه ها زبان مردم هستند ولی نماینده آنها نیستند، به هر حال برخی از اقلام دارویی را باید سفارش دهیم و وارد کنیم و مطمئن باشید بخش دارو را رصد می کنیم.

وی درباره مطلبی که وزیر بهداشت در روزهای پیش عنوان کرده است که رؤسای بیمارستانها از دست فروشندگان به دلیل طلب فراری هستند، عنوان کرد: بله، بنده در روزهای گذشته که به کرمانشاه سفر کرده بودم متوجه شدم مثلا بدهی بیمارستان آنقدر زیاد است که با سفارش فرمانداری برق بیمارستان را مجددا وصل می کنند و واقعا ما در این مورد مشکلات زیادی داریم ولی به هر حال مطمئن هستم نسبت به ۲،۳ ماه قبل اگر بخواهیم مقایسه ای داشته باشیم وضعیت حوزه درمان و دارو بهتر شده است و رسانه ملی و رسانه های مکتوب بسیار می توانند به ما کمک کنند. یعنی اگر مشکلی در حوزه درمان دیدید اول به صورت دوستانه به ما بگویید تا آن را حل کنیم و سریع مشکلات منفی را منعکس نکنید تا مردم آرامش داشته باشند اگر نتوانستیم این مشکلات را حل کنیم آن موقع به صورت آشکارا رسانه ای کنید.

وزیر بهداشت در مورد نوع انتخاب های زیرمجموعه خود که برخی از افراد از جمله وزرای سابق بهداشت هستند، گفت: همانطور که مردم آمادگی فداکاری برای کشور هستند این افراد نیز منت بر من می گذارند و به آن مردم محبت دارند و با وجود مشغله های فراوانی که به خصوص در حوزه پژوهش ها دارند این مسئولیت ها را در وزارت بهداشت می پذیرند. به هر حال می دانید کار اجرایی به کار پژوهش صدمه وارد می کند. بنده فکر می کنم تقریبا تیم وزارت بهداشت کامل شده و آماده می شویم برای یک برنامه ریزی ۴ ساله و احتمالا تا ۲،۳ ماه آینده چارچوب برنامه هایمان را مهیا می کنیم. معاون درمان وزارت بهداشت نیز تغییر کرد و به عنوان قائم مقام امور دانشگاه ها منصوب شده و چون حرف زیادی در حوزه درمان وجود دارد به احتمال زیاد آخر این هفته یا اوایل هفته آینده مراسم تکریم و معارفه معاون درمان وزارتخانه را داشته باشیم.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که عنوان شده مجلس از شما برای پاسخگویی به برخی مسائل دعوت کرده که به مجلس بروید، عنوان کرد: بنده چیزی در این مورد اطلاع ندارم ولی در مجموع راهکارهای مجلس را خوب می بینیم ولی اولویت بندی ها باید مناسب تر شود و باید به سمتی برویم مردم بیمه ای داشته باشند که در حوزه درمان کمتر هزینه کنند و امیدوارم وزارت بهداشت با هم افزایی سازمان نظام پزشکی و انجمن های صنفی با استفاده از مدیران توانمند این مسائل را حل کنیم.

وی با اشاره به سفر استانی خود به کرمانشاه عنوان کرد: در بازدیدی که از بیمارستان کرمانشاه داشتم رضایت مردم را مشاهده کردم ولی به هر حال درخواست هایی را نیز داشتند. مثلا وقتی قطعی برق بیمارستان را می بینیم باید متوجه شویم در حوزه درمان بیمارستانها و دانشگاه ها از کمبود شدید بودجه رنج می برند. پرداخت اعتبارات در حوزه سلامت خوب نبوده و حتی هزار میلیارد تومان نیز بر دوش دانشگاه ها تحمیل کرده اند. بودجه ای هم که به دولت ابلاغ شده یک سوم آن کسری دارد و امیدوارم در بودجه سال ۹۳ اصلاحیه های مناسبی بخصوص برای حوزه سلامت صورت پذیرد زیرا معتقدم مردم بیشتر از کالاهای اساسی نیاز به حمایتها در حوزه سلامت دارند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: امیدوارم با همکاری مجلس و ارتقای پوشش حمایتی بیمه ها آنچه به صلاح و خیر مردم باشد اتفاق افتد. ما به دنبال بیمه کارآمد هستیم.

هاشمی درباره آخرین وضعیت بیماری وبا نیز عنوان کرد: آخرین وضعیت بیماری وبا را که هر روز از ما می پرسید. باور کنید هیچ مشکلی وجود ندارد و شرایط تحت کنترل است.

وی درباره وضعیت قانون دو شغله های پزشکی نیز بیان داشت: به هر حال وزارت بهداشت به سمت اجرای این قانون حداقل از طرف مسئولان و مدیران ارشد پیش رفته است و اکثر همکاران بنده تمام وقت فعالیت می کنند ولی از آن طرف نیز قانون تکلیف کرده که تعرفه ها باید واقعی شود و هر زمان که بتوانیم تعرفه ها را واقعی کنیم مسلما اجرای قانون دو شلغه های پزشکان نیز اجرایی خواهد شد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: همه اساتید مایل هستند در دانشگاه های دولتی حضور یابند. کسی علاقه ندارد بیش از یکجا کار کند. حتی افردی که در بخش های خصوصی فعالیت می کنند مایلند در صورت فراهم شدن شرایط لازم به در قسمت های دولتی فعالیت کنند و اگر بخواهیم اینگونه و معکوس برای قانون دو شغله های پزشکی فشار بیاوریم تبعات دلسردکننده خواهد داشت. همان اتفاقی که در ۲ دولت قبلی هم رخ داد. آن عزیزان نیز می خواستند این قانون را به خوبی اجرا کنند ولی مستلزم اجرای مناسب آن این است که قانون را به طور جامعیت اجرا کنیم.

به گزارش تسنیم، در مراسم تکریم و معارفه معاونان قدیم و جدید تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، ملک زاده به عنوان معاون جدید تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت معارفه و مصطفی قانعی به عنوان معاون سابق تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تکریم و مورد قدردانی قرار گرفت.