به گزارش پارس به نقل از مهر، دکتر احمد جلیلی روز دوشنبه در نشست خبری کنگره انجمن علمی روانپزشکان ایران که قرار است از ۳۰ مهر تا ۳ آبان در بیمارستان میلاد تهران برگزار شود، افزود: ۸۰ درصد درمانهای روانپزشکی در دنیا، دارویی است و فقط روانپزشک و پزشک حق دارند برای اولین مراجعه بیمار، دارو تجویز کنند و هر وقت صلاح دانستند، او را به روانشناس و روان درمانگر ارجاع دهند.

وی با عنوان این مطلب که ارجاع به مشاوره روانشناس در جای خودش موثر است، اظهارداشت: متاسفانه از بین افرادی که دارای مدرک روانشناسی هستند، تنها در حدود ۱۰۰ نفر آنها روانشناس بالینی بوده و اجازه دارند بیمار ببینند. در حالی که متاسفانه همه روانشاسان در امور روانپزشکی دخالت کرده و حتی بعضا اقدام به نوشتن نسخه دارویی برای بیمار می کنند که این تخلف آشکار است.

رئیس سابق انجمن علمی روانپزشکان ایران به اقدامات این انجمن برای برخورد با تخلف روانشناسان اشاره کرد و گفت: نامه نگاریهای متعددی با مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، دادگستری و… داشته ایم و به صورت موردی، با تخلفات نیز برخورد شده است.

جلیلی با ابراز رضایت از موضع گیری وزارت بهداشت در برخورد با چنین تخلفاتی، عنوان داشت: با توجه به پیگیریهای انجمن روانپزشکان، در حال حاضر شرایط نسبت به قبل بهتر شده است.

وی با اشاره به وجود ۱۶۰۰ روانپزشک در کشور، گفت: نیاز کشور در حدود ۷ تا ۸ هزار روانپزشک است که البته وضعیت ما نسبت به سال ۴۹ که در حدود ۵۰ روانپزشک داشتیم، بسیار بهتر شده است.