به گزارش پارس به نقل از فارس، شیوا فرجی، متخصص تغذیه در مورد نقش فیبرهای غذایی بر سلامت بدن اظهار داشت: فیبر (الیاف غذایی) ماده ای است که در گیاهان وجود داشته و برای بدن قابل جذب نیست اما نقش بسیار مهمی در بدن ایفا می کند و پاکسازی دستگاه گوارش و خارج کردن سموم از بدن از جمله آن است.

وی افزود: سبزیجات تازه، خرما، نانهای سبوس دار، برنج پخته شده، آناناس، انواع سبوس و میوه های مختلف حاوی الیاف غذایی هستند اما مواد غذایی حیوانی مانند گوشت و تخم مرغ این ماده تأثیرگذار بر سلامت بدن را ندارد.

وی با اشاره به اینکه، اگر چه فیبر غذایی در بدن هضم نمی شود ولی مسیر عبور دستگاه گوارش را پاکسازی می کند افزود: فیبرهای غذایی و فرآورده های حجیم در شیر و دیگر فرآورده های لبنی وجود ندارد و توصیه می کنیم افراد روزانه بین ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر غذایی را با خوردن میوه و سبزیجات و یا نانهای سبوس دار برای بدن خود تأمین کنند.

فرجی در مورد مزایای دیگر فیبر غذایی گفت: مصرف اندازه فیبر باعث تسهیل در دفع مواد زاید از بدن می شود به شرط آنکه در هر بار مصرف به همان نسبت آب هم نوشیده شود در غیر این صورت خطر ابتلا به یبوست زیاد خواهد شد.

عضو انجمن تغذیه ایران گفت: البته نباید در مصرف فیبر غذایی زیاده روی کرد چرا که مصرف ناگهانی و زیاد آن سبب بروز نفخ یا اسهال می شود.

این متخصص تغذیه کمبود مواد غذایی فیبردار را دلیلی در بروز آسیب های مختلف عنوان کرد و گفت: کاهش تحرک روده، افزایش جذب کلسترول، افزایش خطر ابتلا به بواسیر، افزایش وزن، خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان روده به علت تماس طولانی مدت مواد سرطان زا روی مخاط روده از جمله آسیب هایی است که افراد با مصرف نکردن مواد الیاف دار بیشتر در معرض آن هستند.

وی به افرادی که تمایل دارند تا وزن خود را کاهش دهند توصیه کرد: خوردن غذاهای پرفیبر را در دستور غذایی خود قرار دهند چرا که رژیم غذایی سرشار از فیبر از فشار کبد و مثانه، دیابت، فتق و واریس و بیماری های قلبی و عروقی نیز کم می کند.