به گزارش پارس ، سردار سعید منتظرالمهدی در گفتگو با مهر اظهار داشت: امسال نیروی انتظامی شعار" اقتدار پلیس در سایه مردم داری، قانون مداری و روزآمدی" را به عنوان شعار هفته ناجا سال ۹۲ انتخاب کرده است. دیدگاه متقن نظری وجود دارد که نشان می دهد پلیس یک  جامعه تنها زمانی می تواند ماموریت های اصلی خود یعنی ایجاد نظم اجتماعی و بسط و گسترش امنیت عمومی و از میان راندن کجروی و هنجارشکنی و قانون گریزی را به شیوه ای دقیق، رضایت آمیز و کامل به سامان برساند که از" اقتدار" لازم برخوردار باشد .

 

وی ادامه داد: پلیس باید" کنترل اجتماعی" را که شرط لازم و غیرقابل چالش مبارزه و مقابله با" آشفتگی های اجتماعی" و" قانون ستیزی مرسوم" است، اعمال کند. مردم هیچ جامعه ای  به پلیس فاقد اقتدار  روی خوش نشان نمی دهند و به فرمان های آنها توجه نمی کنند.   مردم همواره از باری به هر جهت بودن و فقدان قاطعیت گریزانند و   از صلابت و جدیت و اقتدار به ویژه زمانی که مرجع آن پلیس جامعه باشد استقبال می کنند.

 

به گفته معاون اجتماعی پلیس در بسیاری از جوامع جهان   مطلوبیت پلیس و میزان شان و منزلت اجتماعی آن را از طریق سنجش نظرات و نگرش های نوجوانان و جوانان جامعه می سنجند. مطالعات متعدد روان شناسان و نیز جامعه شناسان نشان می دهد که این قشر سنی، پلیسی کهه چابک و ورزیده، باهوش و تیز و مصمم و جدی باشد را مطلوب می دانند. وقتی پلیس این ویژگی را در حد مطلوبی داشته باشد و اجزه دهد جوانان با او همراهی و همکاری کنند امنیت اجتماعی در جامعه گسترش می یابد.

 

منتظرالمهدی با اعلام اینکه بین اقتدار پلیس و ناهنجاری های جامعه و بروز جرایم خشن و به عنف رابطه مستقیم وجود دارد، گفت: با افزایش اقتدار پلیس از میزان وقوع کج روی ها و جرم جلوگیری می شود تا جایی که اقتدار به تنهایی می تواند بر وقوع جرم تاثیر گذاشته و آن را کاهش دهد.

 

وی با بیان اینکه تا وقتی پلیس مقتدر است هیچ آشوب و نا فرمانی اجتماعی نمی تواند نظم حاکم و نظام مستقر را تهدید، کند تاکید کرد: هر کشوری تا جایی که پلیس آن مقتدر است با چالش و نا فرمانی مدنی نظامش دچار آسیب نمی شود. البته اگر اقتدار پلیس در جامعه کاهش یابد نافرمانی ها می تواند تاثیر گذار باشد. به همین دلیل لیدر ها و گردانندگان کنش های اجتماعی و   آشوب های خیابانی در ابتدا سعی می کنند روحیه، ارادهف منزلت و انگیزه پلیس را هدف قرار داده تا با از میان بردن اقتدار پلیس که به عنوان خاکریز اصلی اول نظام است، سایر موانع را برداشته و نظام را با تهدید روبرو کنند.

 

وی با برشمردن عوامل موثر بافزایشر اقتدار پلیس، افزود: هر روز عوامل موثر بر اقتدار پلیس تغییر می کند. تا ۵۰ سیال قبل مردم پلیس را مقتدر می دانستند که از توان کافی برای استفاده از خشونت بهره مند باشد. آن زمان پلیس خشن، پلیس مطلوب ارزیابی می شد. با گذشت زمان و پیدایش باندهای مافیایی بازهم از پلیس خشن مد نظر قرار گرفت. پلیسی که خشونت او محدود به روش های نظامی برای مقابله با این گروه ها بود.

 

منتظرالمهدی ادامه داد: در اواخر قرن بیستم از پلیس اجتماعی سخن به میان آمد و پلیس مقتدر بود که نیازها و خواسته های امنیتی و اجتماعی شهروندان را شناسایی کرده و آنها را رفع کند. اندکی بعد موضوع به پلیس هوشمند تغییر کرد که بتواند به شیوه مجاب کردن اراده خود را به مردم تحمیل کند.

 

به گفته معاون اجتماعی نیروی انتظامی فرمانده هان پلیس با طرح شعار امسال می دانند که پلیس مقتدر پلیسی است که از سرمایه اجتماعی برخورد بوده و تنها در سایه داشتن سرمایه اجتماعی است که  می توان به اهداف رسید. ضمن اینکه رفتار خود را در چارچوب قانون، استاندارد می کنند. این موضوع باعث می شود افراط و تفریط در رفتار ماموران کاهش چشمگیری یابد.

 

وی تاکید کرد: پلیس ایران در صدد است تا از سطح پلیس هوشمند فراتر رود و به نمونه ای از پلیس فرا هوشمند تبدیل شود. برای همین پلیس باید از سرمایه های اجتماعی به صورت کامل استفاده کند و رفتار استانداری برمبنای قانون   از خود بروز دهد. نیروی انتظامی باید پویا بوده و برای پویا ماندن از عنصر خلاقیت بهره گیرد.