به گزارش پارس به نقل از ایسنا، طبق گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت (WHO) ، سوانح رانندگی هشتمین عامل مرگ و میر در افراد است که عوامل مختلفی در وقوع آن دخالت دارد اما با اتخاذ اقدامات مناسب می توان از موارد آن کاست.

به گزارش پایگاه اینترنتی ویومیکس، طبق آمارهای مقامات اداره ملی امنیت بزرگراه های آمریکا، هر ساله در این کشور ۴۵ هزار تن در نتیجه سوانح رانندگی مرگبار جان خود را از دست می دهند.

از جمله دلایل متداول در وقوع این سوانح، رانندگی در حالت مستی، رانندگی با سرعت بالا، بروز نقص فنی در خودرو، عدم تمرکز و استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی است.

همچنین شرایط نامساعد جاده ها و عدم برخورداری از مهارت های رانندگی از دیگر عوامل اصلی وقوع سوانح جاده ای در بسیاری از کشورها هستند.

از جمله مرگبارترین سوانح رانندگی جهان در ۱۵ سال اخیر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- سقوط اتوبوس به عمق رودخانه ای در گواتمالا

روز گذشته (دوشنبه) مصادف با ۹ سپتامبر سال جاری میلادی (۲۰۱۳) در پی سقوط یک دستگاه اتوبوس مسافربری به عمق ۷۵ متری یک رودخانه در مرکز گواتمالا ۴۳ تن جان خود را از دست دادند. بررسی های اولیه حاکی از آن است که بروز نقص فنی در ترمز و رانندگی با سرعت بالا احتمالا علت وقوع این حادثه بوده است.

- سقوط اتوبوس مراکشی به داخل دره ۱۵۰ متری

در سپتامبر سال ۲۰۱۲ میلادی یک دستگاه اتوبوس مسافربری در مراکش دچار حادثه شد و به دره ای با عمق ۱۵۰ متر سقوط کرد که در پی این حادثه ۴۲ تن کشته و ۲۰ نفر دیگر روانه بیمارستان شدند.

- تصادف مرگبار اتوبوس در پایتخت کنیا

بنابر گزارش صلیب سرخ، تصادف یک دستگاه اتوبوس در نزدیکی شهر « ناروک» در غرب « نایروبی» پایتخت کنیا، حداقل ۴۱ کشته بر جای گذاشت.

- حبس شدن مرگبار سرنشینان ۴۰ خودرو در تونل مرزی

در ماه مارس سال ۱۹۹۹ میلادی یک دستگاه کامیون در تونل « مون بلان» که دو کشور ایتالیا و فرانسه را به یکدیگر متصل می کند دچار آتش سوزی شد. این آتش سوزی موجب شد ۴۰ خودرو داخل تونل محبوس شوند و ۳۹ تن از سرنشینان آن ها در آتش سوختند.

- سقوط اتوبوس توریستی در ایتالیا

در پی سقوط یک دستگاه اتوبوس توریستی به دره ای در جنوب ایتالیا در سال جاری میلادی، دست کم ۳۷ تن کشته و دهها تن زخمی شدند.

این اتوبوس حامل ۴۹ سرنشین بود که به دلیل نقص در ترمز آن پس از برخورد با چند خودرو و برخورد با گاردریل از روی پل به داخل دره ای به عمق ۳۰ متر سقوط کرد.

- سقوط مرگبار اتوبوس در مالزی

در پی حادثه سقوط یک دستگاه اتوبوس به دره ای در مالزی در سال جاری میلادی ۳۷ تن جان خود را از دست دادند. یک دستگاه اتوبوس مسافربری با ۵۳ سرنشین در نزدیکی منطقه ای به نام بلندی های « گنتینگ» به درون یک دره سقوط می کند و در این حادثه ۳۷ تن جان خود را از دست دادند.

- انحراف اتوبوس از جاده ای در پرو

در ماه آوریل سال جاری میلادی (۲۰۱۳) نیز یک دستگاه اتوبوس در شمال « لیما» ، پایتخت پرو از مسیر منحرف شد و به داخل یک دره سقوط کرد. در این حادثه ۳۳ تن از سرنشینان اتوبوس کشته و ۱۰ نفر دیگر مجروح شدند.

- واژگونی اتوبوس در پاکستان

در ماه مارس سال جاری میلادی (۲۰۱۳) نیز واژگونی یک دستگاه اتوبوس مسافربری در پاکستان و برخورد آن با یک تیر چراغ برق به کشته شدن دست کم ۳۲ تن منجر شد. همچنین در این حادثه ۳۵ نفر دیگر مجروح شدند که علت وقوع حادثه رانندگی با سرعت بالا اعلام شده است.

- برخورد مرگبار خودروها در آفریقای جنوبی

در ماه آوریل سال ۱۹۹۸ میلادی تعداد پنج خودرو از جمله یک دستگاه اتوبوس حامل دانش آموزان در آفریقای جنوبی با یکدیگر برخورد کردند. در این حادثه ۳۱ تن از جمله ۲۷ دانش آموز کشته شدند.

- سانحه رانندگی مرگبار در نپال

در ماه ژانویه سال جاری میلادی (۲۰۱۳) ، پلیس نپال از کشته شدن دست کم ۳۰ تن در سانحه تصادف یک دستگاه اتوبوس در این کشور خبر داد.