به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد، مراسم افتتاح مرکز تبادل ترافیک کشور صبح روز  شنبه و با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز شد. این مراسم اولین حضور محمود واعظی در پروژه های رسمی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که رأس ساعت مقرر (۹ صبح) آغاز شد. مرکز تبادل اینترنت توسط شرکت ارتباطات زیرساخت ایجاد شده است.
 
این مراکز با نام IXP در دنیا مطرح هستند و در تبادل ترافیک در داخل کشور نقش دارند. براساس این گزارش، با ایجاد این مرکز در نقاط مختلف کشور و مدیریت ترافیک داخلی در مراکز تبادل ترافیک اینترنتی، گردش ترافیک دیتا در شبکه داخلی افزایش پیدا کرده و ظرفیت قابل توجهی از شبکه فعلی زیرساخت آزاد می شود. این امر باعث جلوگیری از خروج ترافیک دیتای کشور از درگاه های بین المللی و افزایش ضریب ایمنی و کیفیت سرویس را در جریان ارتباطات به همراه خواهد داشت.  

بعد از مراسم افتتاحیه این مرکز، محمود واعظی در یک کنفرانس خبری پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود که البته این کنفرانس که قرار بود پیرامون مرکز IXP باشد به کنفرانس مطبوعاتی وزارت ارتباطات تبدیل و محمود واعظی به عنوان بالاترین مقام وزارت آی سی تی پس از ۷ سال در برابر رسانه ها قرار گرفت. وی در پاسخ به سوال خبرنگاران افتتاح این مرکز را به عنوان دخالت فعالیت در بخش خصوصی ندانست و عنوان کرد متاسفانه بخش خصوصی در این لحظه توانایی چنین سرمایه گذاری وسیعی در این بخش را نداشته و در نتیجه دولت با سرمایه گذاری در این حوزه سعی می کند که زیر ساخت این خدمات را برای بخش خصوصی فراهم آورد.
 
واعظی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه انحصارگرایی در شرکت زیر ساخت و تامین پهنای باند مورد نیاز شرکت های اینترنتی توسط این نهاد دولتی همواره دلیل اصلی گرانی اینترنت عنوان می شود در نتیجه چه تضمینی وجود دارد که قیمت این خدمات نیز گران تر از رقبای خارجی نباشد، گفت: با بررسی های صورت گرفته و هماهنگی های انجام شده خواهید دید که این خدمات ارزان تر از خدمات شرکت های خارجی خواهد بود.  

وی ادامه داد: البته در بخش اینترنت نیز این ابهام وجود دارد که وقتی دولت قیمت خدمات پهنای باند را برای شرکت های تامین کننده ارزان می کند آیا آنها هم قیمت نهایی مصرف کننده را کاهش خواهند داد یا خیر؟ از جمله مهم ترین محورهای دیگر مطرح شده در این نشست خبری بحث تعرفه مکالمات تلفن همراه و ثابت بود که وزیر ارتباطات با اشاره به هدف اصلی دولت یعنی تامین معیشت مردم گفت: تغییر تعرفه های ارتباطی هزینه ارتباطی مشترکان تلفن ثابت و همراه را بین ۶۰ تا صد درصد افزایش خواهد داد که دولت بی تردید با این افزایش قیمت مخالف خواهد بود.
 
او ادامه داد: بحث یکسان سازی هیچ وقت از طرف دولت مطرح نشده است که حال کاربران تلفن همراه بخواهند هزینه این طرح را پرداخت کنند. وزیر آی سی تی همچنین از دیدار با رییس شورای رقابت در هفته گذشته خبر داد و گفت: تصمیم گرفته شد هماهنگی های بیشتری بین این دو نهاد برقرار باشد تا از این پس اپراتورها زمانی که برای افزایش تعرفه ها از ما نتیجه نمی گیرند به سراغ این شورا نروند، چرا که وظیفه اصلی ما احقاق حقوق ملت است.