به گزارش پارس ، فاطمه قربان، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با فارس، با اشاره به تعداد دانش آموزان دبستانی در سال تحصیلی جدید، اظهار داشت: پیش بینی می کنیم تعداد دانش آموزان ابتدایی در سال تحصیلی آینده بین ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تا ۶ میلیون و ۹۵۰ هزار نفر است.

وی افزود: تراکم دانش آموزی کلاس های درس امسال در کشور ۲۴ نفر بوده است؛ اما شاید سؤال شود که تراکم ابلاغی ۲۴ نفر بود اما چرا در برخی مناطق این تراکم ۳۵ نفر است؟ علت این است که در روستاها مجبوریم با ۲ دانش آموز هم معلم داشته باشیم.

قربان با بیان اینکه در دورترین روستاهای کشور هم معلم در کلاس درس حضور دارد، خاطرنشان کرد: در کشور، ۲۲ کلاس با یک دانش آموز داریم که ناگزیر هستیم معلم برای آنها داشته باشیم؛ یکی از برنامه های راهبردی معاونت آموزش ابتدایی که اولویت دارترین برنامه است، شناسایی، جذب، نگهداشت و آموزش کودکان لازم التعلیم در دوره ابتدایی است.

* عدم وجود مدرسه شبانه روزی در دوره ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: ما در هر نقطه کشور حتی در دورترین روستاهای کشور که یک دانش آموز داریم، ناگزیر هستیم برای آنها معلم تأمین کنیم؛ زیرا در ابتدایی نمی توانیم به لحاظ عاطفی و دوری دانش آموز از خانواده، مدرسه شبانه روزی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه وقتی برای یک یا دو دانش آموز یک معلم می فرستیم، فشار آن بر شهرها وارد می شود، تصریح کرد: این بدان معناست که یک مدرسه با ۴ دانش آموز داریم و از طرفی یک مدرسه با ۳۵ دانش آموز داریم؛ وقتی این عدد را جمع می کنیم میانگین آن ۲۰ نفر می شود؛ این است که در شهرها و مراکز استان ها که تراکم جمعیت بیشتر است، کلاس های درس ناگزیر بالای ۳۰ نفر است.

قربان در پاسخ به این پرسش که « در شهر تهران تراکم دانش آموزی چند نفر است؟ » ، گفت: در تهران تراکم دانش آموزی ۳۰ نفر یا بین ۳۰ تا ۳۱ نفر است؛ علت این است که تهران به آن شکل روستا ندارد و اگر مناطق اطراف آن در بعضی جاها روستا داریم، در آنجا هم تراکم بالاست و کلاس درس با ۱۷ تا ۱۹ دانش آموز بسته می شود؛ میانگین تراکم دانش آموزی در تهران ۳۰ نفر است.