به گزارش پارس به نقل از ایسنا، علی اکبر صالحی و همراه خان ظریفی روز چهارشنبه طی مذاکراتی در تهران، همچنین همکاریهای دو جانبه و چند جانبه را در جهت توسعه، رفاه و سازندگی منطقه موثر توصیف کردند.

 

 

 

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار گفت: بهترین توصیف برای روابط دو کشور هم زبان، هم فرهنگ و هم دین این است که دو ملت شاخه هایی از تنه یک درخت هستند.

 

 

 

وی افزود: دو ملت دارای یک روحیه، تاریخ، پیشینه و سنتهای مشترک هستند که مسئولین دوکشور باید با بهره گیری از این سرمایه زمینه نزدیکی بیشتر دو ملت را فراهم آورند و رفت و آمد دو ملت، همکاریهای اقتصادی، تجاری، صنعتی، فرهنگی و علمی را به صورت حداکثری تقویت نمایند.

 

 

 

صالحی اظهار داشت: در ارتباط با بسط روابط دو کشور کارهای زیادی انجام شده و کارهای زیادی نیز وجود دارد که باید انجام شود، لذا ضروری است توانایی ها و امکانات بالقوه و مکمل یکدیگر را بالفعل نموده و اجرا و تکمیل پروژه های همکاریهای مشترک را تسریع نماییم.

 

 

 

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به برگزاری انتخابات شکوهمند ریاست جمهوری در ایران با شرکت ۷۲% از واجدین شرایط که حیرت همگان را برانگیخت و غرب را مجبور کرد تسلیم حقایق شود، گفت: امیدواریم شاهد تحولات چشمگیری در خصوص روابط جمهوری اسلامی ایران با جهان بویژه غرب باشیم و در عهد جدید، روابط با کشورهای دوستی مانند تاجیکستان بیش از پیش تقویت خواهد شد.

 

 

 

وی با ابراز رضایت از رایزنی و همکاریهای دو کشور در حوزه های منطقه ای و بین المللی، تقویت همکاریهای فی مابین در حوزه های انرژی بویژه نفت، گاز، برق، فراورده های نفتی و حمل و نقل و راه را به نفع دو ملت و ایجاد تغییرات مثبت و بزرگ در منطقه توصیف کرد.

 

 

 

همراه خان ظریفی نیز در این ملاقات، برگزاری انتخابات بزرگ و در سطح بین المللی را تبریک گفت و افزود: برگزاری این انتخابات یک نقطه عطف تاریخی برای نشان دادن فرهنگ و تمدن ملت ایران بود که قابلیت بسیار بالای سیاسی، فرهنگی و تمدنی دارد و کمتر کشوری مانند ایران با این پیشینه تمدنی و فرهنگی درجهان وجود دارد و این انتخابات با اقبال جهانی مواجه شده است.

 

 

 

وزیر امور خارجه تاجیکستان با تقدیر از برنامه های جمهوری اسلامی ایران از ابتدای استقلال تاجیکستان و همکاریهای مستمر دو کشور در طول سالهای اخیر در حوزه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و تجاری، ضرورت تقویت بیشتر همکاریهای فیمابین در ارتباط با پروژه های مشترک حمل و نقل، راه، نفت، گاز و برق را مورد تاکید قرار داد.

 

 

 

وی با تاکید بر اهمیت کمیسیون مشترک دو کشور در تنظیم روابط اقتصادی و تجاری فیمابین، به فعالیت بیش از ۲۰۰ شرکت ایرانی در فعالیتهای اقتصادی، تجاری، صنعتی و عمرانی تاجیکستان اشاره کرد.

 

 

 

در این دیدار همچنین پیرامون آخرین تحولات منطقه از جمله تحولات سوریه تبادل نظر شد.

 

 

 

در خاتمه مذاکرات دو جانبه، وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان یادداشت تفاهمی به امضا رساندند. بر اساس این یادداشت تفاهم طرف تاجیکی قطعه زمینی را در تاجیکستان به منظور احداث ساختمانهای سفارت و اقامتگاه جمهوری اسلامی ایران در آن کشور به طرف ایرانی واگذار کرد و متقابلا طرف ایرانی نیز قطعه زمینی را در تهران برای احداث سفارت و اقامتگاه طرف تاجیکی به آنها واگذار نمود.