به گزارش پارس به نقل از فارس، چهارشنبه شب اولین باری نبود که تماشاگران برای تماشای دیدار فوتبال در ورزشگاه آزادی، دقایق ابتدایی بازی را از دست می دادند.

تماشاگرانی که به علت ترافیک سنگین خیابان های اطراف ورزشگاه آزادی بعضا نیمه اول مسابقه فوتبال استقلال و نماینده تایلند را از دست دادند.

ترافیک سنگین تقریبا در تمامی مسابقات مهمی که در ورزشگاه آزادی برگزار می شود، تماشاگران را آزار می دهد. بطوری که چهارشنبه شب بار دیگر عده ای مجبور شدند اتومبیل های خود را در اطراف ورزشگاه رها کنند و با پای پیاده مسیری طولانی را برای تماشای فوتبال طی کنند.

یکی از این افرادی که در این ترافیک اسیر شده است با عصبانیت و استرس فراوان می گوید: « ماشین خود را بدون قفل در محل پارک ممنوع رها کردم. نمیدانم چه بلایی سرش می آید دزد آنرا میبرد و یا راهنمایی و رانندگی. اما چاره دیگری نداشتم و بازی شروع شده بود. »

در این میان موتورسواران بیشترین استفاده را از ترافیک اطراف ورزشگاه می کنند. آنها تماشاگرانی که ماشین های خود را در فاصله دورتری از ورزشگاه رها کرده اند، به ورزشگاه رسانده و از طریق مسافرکشی پول خوبی به دست می آورند.

احمد یکی از همین موتورسواران در حالی که لبخند بر لب داشت می گوید: خدا بده برکت، امشب در عرض ۲۰ دقیقه سه کورس تا ورزشگاه رفتم و ۱۵ هزار کاسب شدم.

اما برخلاف احمد، مجتبی که سوار بر ترک موتور بود اصلا از اوضاع خوشحال نبود و می گفت: مثلا با ماشین خودم به ورزشگاه آمدم که راحت باشم اما، بخاطر ترافیک سنگین و نبود جای پارک ماشینم را نزدیک جاده مخصوص پارک کردم و مجبور شدم سوار موتور بشوم. هم پول بنزین دادم، هم پول کرایه موتور. تازه دیر هم رسیدم ورزشگاه.

این ترافیک وحشتناک و مشکلات بوجود آمده برای تماشاگران و ساکنان اطراف ورزشگاه آزادی ما را بر آن داشت تا به سراغ متولی امر ترافیک شهر تهران برویم و دلایل بروز ترافیک در ورزشگاه ازادی و راه حل های برطرف شدن این ترافیک را از وی جویا شویم.

به همین منظور سرهنگ جمال بذرافشان، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفت وگو با خبرنگار انتظامی فارس در تشریح دلایل شکل گیری ترافیک در اطراف ورزشگاه آزادی پیش و پس از بازی های فوتبال گفت: از ایام قدیم که استادیوم آزادی ساخته شد، برای آن تعدادی پارکینگ پیش بینی شده بود.

وی گفت: این تعداد پارکینگ برای شرایط آن زمان مناسب به نظر می رسید اما اکنون که سالها از این اتفاق می گذرد، نه تنها به این تعداد افزوده نشده، بلکه از تعداد آن کاسته شده است.

بذرافشان با گلایه نسبت به کاهش تعداد پارکینگ های ورزشگاه آزادی افزود: اخیراً با هماهنگی با شهرداری منطقه ۲۲ قطعه زمینی بصورت موقت در اختیار راهور قرار گرفته تا از آن به عنوان پارکینگ استفاده شود که البته این اقدام نیز اقدامی مقطعی است و هر لحظه امکان دارد تا این زمین تغییر کاربری دهد.

وی با اشاره به اشباع شدن پارکینگ های ورزشگاه برای بازی های مهم داخلی و ملی تصریح کرد: در این شرایط است که راهنمایی و رانندگی به اجبار یک لاین از خیابان ضلع غربی استادیوم را که در شرایط معمول پارک ممنوع است، به پارک اتومبیل تماشاگران اختصاص می دهد.

جانشین رئیس پلیس راهور تهران با تاکید بر این نکته که نه در بازی امشب استقلال و نماینده تایلند و نه در بازی های دیگر راهور از قبل محدودیت ترافیکی برقرار نمی کند گفت: این شرایط بازی و استقبال تماشاگران از برگزاری مسابقات است که ما را مجبور می کند بعد از اشباع شدن مسیرهای دسترسی به ورزشگاه، تعدادی از آنها را محدود کنیم.

وی با اشاره به ۶ علت بروز ترافیک در اطراف ورزشگاه آزادی گفت: اولین دلیل آن است که بخشی از علاقمندان از شهرهای اطراف به تهران می آیند تا در ورزشگاه حضور یابند.

بذرافشان ادامه داد: تعدادی از آنها با خودروی شخصی می آیند اما تعدادی دیگر با وسیله های نقلیه عمومی. مشکل زمانی است که این تماشاگران در کنار آزادراه برای کرایه کردن ماشین تجمع می کنند که سبب بروز ترافیک سنگین می شود.

بذرافشان ادامه داد: دلیل دیگر این است که در این چند وقت اخیر به علتهای متفاوت، درصد مراجعه کنندگان با خودروی شخصی به ورزشگاه آزادی افزایش یافته و تقریبا اکثر تماشاگران با خودروی شخصی خود به ورزشگاه می آیند.

وی یکی از دلایل دیگر را پیش بینی نشدن اتوبوس از سوی شهرداری به تعداد کافی عنوان کرد و ادامه داد: مورد دیگری که میتوانم به آن اشاره کنم کاهش تعداد پارکینگ ها و به تبع آن کاهش ورودی پارکینگ ها است که خود به خود سبب بروز ترافیک سنگین می شود.

جانشین رئیس پلیس راهور تهران به اجاره دادن پارکینگها به بخش خصوص اشاره کرد و افزود: گرفتن حق پارک در هنگام ورود خودروها به پارکینگ از جمله دلایل اصلی بروز ترافیک قبل از شروع بازی محسوب می شود و مشکلات فراوانی را برای راهور و تماشاگران بوجود می آورد. لازم است مسئولان ورزشگاه و بخش خصوصی برای این امر فکری کنند.

وی همچنین از استقبال کم تماشاگران از مترو خبر داد و گفت: متاسفانه استفاده از مترو خیلی کم است در صورتی که رفت و آمد با آن آسان است.

بذرافشان در پایان با اشاره به ساعات برگزاری مسابقات فوتبال گفت: روز چهارشنبه بدترین زمان برگزاری مسابقه فوتبال است چرا که به علت تعطیلات پایان هفته حجم ترافیکی در خیابان ها افزایش یافته و ترافیک منتهی به وزرشگاه موجب سنگین تر شدن آن می شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد راهنمایی و رانندگی این است که مسابقات از ساعت ۲۰ به بعد آغاز شوند تا با پیک ترافیکی انتهای روز تداخل نداشته باشد.

جانشین راهور تهران بزرگ گفت: مهتر اینکه روز برگزاری مسابقات همزمان با مراسم ملی یا مذهبی نباشد چون سبب بروز ترافیک سنگین در خیابان های اصلی شهر می شود.