به گزارش پارس به نقل از مهر، آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای شورای عالی نظام پزشکی کشور، نگاه سیاسی به اقدامات صنفی قشری را که نقشی سازنده در سلامت جامعه دارند، بی صفایی دانست و گفت: آرامش روحی پزشکان سلامت جسمی جامعه را به همراه دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تدوین سیاستهای کلی سلامت در مجمع تشخیص، گفت: با استفاده از تفکرات کارشناسان پزشکی، افق بسیار روشنی ترسیم شد که در راستای اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله نظام است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با ارائه تاریخی از روند علم پزشکی در ایران و برنامه های سالهای پس از جنگ گفت: سابقه درخشان و استعدادهای برتر جوانان ایرانی، بهترین سرمایه علوم پزشکی در آینده است که باید از اعتبار پزشکان حاذق کشور در اکثر کشورهای دنیا دفاع کنند.

وی به وظیفه خطیر پزشکان در پیشگیری از بیماریها و کم کردن آلام مردم اشاره و بر وظیفه حاکمیت برای حفظ شأن جامعه پزشکی تأکید کرد و گفت: ارزش علم پزشکی در ذات همه ایرانیان است و انتخاب رشته پزشکی از سوی داوطلبان کنکور به خاطر این جایگاه است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تأسیس سازمان نظام پزشکی در سالهای قبل از پیروزی انقلاب و سوابق بحثهای مربوط به آن در مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام را به خاطر اهمیت آن دانست و گفت: همه مسئولان باید تلاش کنند تا قوانین و مصوبات در جهت تسهیل مسائلی باشد که مستقیم و غیرمستقیم با سلامت مردم ارتباط دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانشان، اخلاق پزشکی را بسیار ستود و با اشاره به آگاهی علمی پزشکان با کارکردهای جزئی هر یک از اعضای بدن انسان، گفت: خداشناسی پزشکان برخاسته از علم الیقین است، چون از طراحی الهی در بدن انسان آگاهی دارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان جمله ای که علم را به ادیان و ابدان تقسیم می کند، گفت: توجه به جسم و تلاش برای بقای سلامتی آن، کوششی مقدس در جهت تقویت روح و کم کردن روحیه ناامیدی خانواده هاست و پزشکان مطمئن باشند هر قلم و قدمی که برای سلامتی مردم برمی دارند، ذخیره ای ارزشمند برای آنان خواهد بود.

وی به بعضی از کارهای منفی منسوب به پزشکان اشاره کرد و با تأکید بر لزوم یافتن راهکارهای دائمی برای رفع آنها، گفت: مطالبه پول از خانواده که بیمارشان در اورژانس منتظر درمان است، با هیچ دلیلی توجیه پذیر نیست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان سابقه ای از طرح ۶۰ صفحه ای بیمه تأمین اجتماعی دولت سازندگی و تشریح عاقبت آن در دولتهای بعدی گفت: آن طرح برای از بین بردن دغدغه خانواده ها در بهداشت و درمان، شغل، تحصیل، مسکن و بیمه بیکاری فرزندان بود تا هیچ ایرانی برای نیازهای فوری زندگی در مضیقه نباشد.

در آغاز این دیدار دکتر علیرضا زالی رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی ایران گزارشی از اوضاع پزشکی کشور در همه زیرشاخه ها و برنامه های آینده ارائه کرد و آقای دکتر آقازاده، رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی به ماجرای انتخابات اخیر شورای عالی نظام پزشکی و نگاه های متفاوت به نتایج آن پرداخت.