به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر سیدعلی کشاورز، دبیرعلمی همایش بین المللی مکمل های غذایی، رژیمی و دارویی افزود: ایران کشوری است که در حال تغییر الگوی زندگی و تغذیه است. کیفیت غذا هر روز پایین تر می آید و با وجود سیری شکمی، سیری سلولی در افراد حاصل نمی شود. بنابراین نیاز به مصرف مکمل های غذایی احساس می شود.

وی ادامه داد: حتی افرادی که بیماری خاصی ندارند یا در گروه اقشار نیازمند به مکمل ها قرار ندارند، اگر شرایط تغذیه و سبک زندگی ویژه ای دارند، نیاز به مصرف مکمل ها دارند.

دبیر علمی همایش بین المللی مکمل های غذایی، رژیمی و دارویی گفت: مکمل های غذایی بخشی از غذای اصلی و حساس تر از غذا است. به دلیل اینکه با گذشت زمان زمینه رشد قارچ در آنها فراهم می شود. بنابراین کنترل های ویژه ای نسبت به دارو در کارخانه تولیدی و بعد از تولید، نگهداری و حمل احساس می شود.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی در رابطه با رژیم غذایی مردم ایران گفت: در بررسی که سال ۷۴ در هفت استان شامل تهران انجام شد، ۵۰ درصد از مردم کمبود ریزمغذی ها را نداشتند اما این تعادل به قیمت دریافت مازاد انرژی بود. ۴۰ درصد از افراد کمبود ریزمغذی داشتند و تنها ۹.۹ درصد در این استان ها رژیم غذایی متعادل داشتند.

وی در این رابطه افزود: بر اساس این آمار در سراسر کشور برآورد می شود ۲۰ تا ۲۵ درصد افراد رژیم غذایی متعادل شامل دریافت کامل ریزمغذی ها و انرژی دریافتی است و ۴۵ تا ۵۰ درصد سیری سلولی به قیمت مازاد انرژی دارند و ۳۰ درصد افراد انواع کمبودهای انرژی و پروتئین در کنار کمبود ریزمغذی ها دارند و تنها ۲۰ درصد در سطح ملی تغذیه مناسبی دارند. بیشترین کمبود شامل کمبود آهن می شود و پس از آن کمبود ید که با توجه به برنامه های وزارت بهداشت برای یددار کردن نمک مصرفی خانواده ها برطرف شده است.

وی به کمبود ویتامین B۲ موجود در لبنیات اشاره کرد و گفت: کمبود این ویتامین با توجه به کاهش مصرف خانواده ها بیشتر می شود، میانگین مصرف از ۸۰ تا ۸۵ لیتر سرانه اکنون به ۶۰ لیتر تقلیل پیدا کرده است که در آینده مشکلات استخوانی را افزایش می دهد.

کشاورز با تاکید بر کمبود آهن در زنان گفت: زنان باردار تا ۵۰ درصد کمبود آهن دارند و از میان دختران ۱۴ تا زنان ۴۹ ساله ۵۰ درصد سوء تغذیه فقر آهن دارند که یک سوم آنها از کم خونی رنج می برند.

دبیر علمی اولین همایش مکمل های دارویی و غذایی در رابطه با تجویزهمگانی مولتی ویتامین اظهار کرد: تنها ۳۰ درصد از افراد دچار کمبود ویتامین ها هستند و تجویز مولتی ویتامین به صورت عام به هیچ عنوان توصیه نمی شود.