به گزارش پارس به نقل از ایسنا، " سیدموسی متوسلین" ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب، اظهارکرد: در عمده این گونه ازدواج ها عروس یک سال بزرگتر از داماد بوده است و البته در مواردی نیز پسر تا حدود ۲۰ سال از دختر کوچک تر بوده است.

وی وارونگی سن ازدواج را در بسیاری از موارد ناشی از تحولات اجتماعی دانست و افزود: کارشناسان در بسیاری از موارد عنوان می کنند که فاصله سنی زوجین به نفع مرد باید تا ۴ سال وجود داشته باشد و در استان نیز بنا بر آمار این فاصله وجود دارد.

متوسلین با تاکید بر اینکه مسئولان باید تلاش کنند تا سن ازدواج را کاهش دهند، ابرازکرد: باید به موضوع سن باروری و سلامت مادران در این رابطه توجه ویژه ای شود؛ چراکه در سن بالا سلامت مادران با خطر مواجه می شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در بهار سال گذشته ۴ هزار و ۱۳۲ فقره واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده است، گفت: این رقم در سال جاری ۳ هزار و ۸۷۳ گزارش شده است که کاهش ۶ درصدی را نشان می دهد، هرچند این آمار با توجه به انتقال دیرهنگام اطلاعات به ثبت احوال قطعی نیست و امیدواریم با ثبت آنلاین اطلاعات این آمار به روز شود.

متوسلین به کاهش آمار طلاق در استان نیز اشاره کرد و یادآورشد: در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه شاهد رشد منفی ۳ درصدی بودیم که این رقم تاحدی امیدوارکننده است. این نکته را نیز باید اشاره کرد که نسبت ازدواج به طلاق در استان به ازای هر ۹.۱۷ ازدواج یک طلاق است که نسبت به کشور آمار راضی کننده ای به حساب می آید.

مدیرکل ثبت احوال استان در بخش دیگری با تاکید بر اینکه وقایع حیاتی باید در مهلت قانونی به ثبت برسد، ادامه داد: در سه ماهه اول امسال ۴ هزار و ۷۹۵ مورد موالید در استان به ثبت رسیده است که نسبت به سال گذشته ۰.۲۳ درصد افزایش نشان می دهد. در رابطه با ثبت مرگ نیز تاکنون ۱۲۳۵ واقعه به ثبت رسیده است که این روند نیز کاهشی گزارش شده است.