به گزارش پارس به نقل از ایسنا، پایگاه رسمی چپ دست های جهان با اعلام این خبر گفت: هدف از تعیین این روز افزایش آگاهی عمومی نسبت به چپ دست ها و چالش های پیش روی آنها در زندگی روزمره و در جهان راست دست ها است.

از سال ۱۹۷۶ میلادی روز ۱۳ اوت با تلاش چپ دست آمریکایی « دین کامپبل» به عنوان روز جهانی چپ دستان تعیین شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی « لجر انکوئیرر» ، جمعیت مردان چپ دست دو برابر بیشتر از زنان چپ دست است.

بنابر اعلام برخی از متخصصان، افراد چپ دست در برخی ورزش ها نظیر تنیس، بیسبال، شنا و شمشیربازی موفق تر هستند ضمن اینکه در انجام بازی های ویدئویی نیز از راست دست ها بهتر عمل می کنند.

از جمله چپ دست های معروف می توان به جورج بوش و بیل کلینتون و باراک اوباما (روسای جمهوری آمریکا) ، رونالد ریگان (سیاستمدار) ، چارلی چاپلین و آنجلینا جولی و نیکول کیدمن و کیانو ریوز (هنرپیشه) ، اپرا ونیفری (هنرپیشه) ، دیه گو مارادونا، پله، روماریو، هوگو سانچز، نوواک جوکوویچ (ورزشکار) ، لئوناردو داوینچی (نقاش و مجسمه ساز) ، میکل آنژ (هنرمند) ، سزار (امپراتور روم) ، ارسطو و نیچه (فیلسوف) ، ماری کوری و آلبرت آینشتین (فیزیکدان) ، مهاتما گاندی، لودویگ فان بتهوون و جیمی هندریکس (موسیقی دان) ، گونتر گراس (نویسنده) و جولیا رابرتز (هنرپیشه) اشاره کرد.

« وهانا زاتلر» که وکیل مدافع چپ دستان در آلمان است می گوید: اگرچه طبق آمارهای معمول ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت جهان چپ دست هستند اما من معتقدم که تا ۵۰ درصد مردم چپ دست هستند. جالب اینکه همراه با کاهش قضاوت علیه چپ دستان، روز به روز به تعداد آنها در جهان افزوده می شود