به گزارش پارس ، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان، در گفت وگو با رسا، با تبریک ۱۷ مرداد، روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی از خبرنگاران خواست تا در انعکاس اخبار، جایگاه عدالت محوری را مراعات کرده و رفاقت، دوستی و همگروهی را در امور فرهنگی دخالت ندهند تا مطالب انعکاس داده شده آنان، موجب تقویت گروهی و تضعیف گروه دیگر نشود و به عدالت رسانه ای لطمه نزند.

وی با اشاره به این که مواد اولیه و محتوای رسانه های مکتوب و غیر مکتوب توسط خبرنگاران تهیه می شود، افزود: فلسفه وجودی پیدایش رسانه های صوتی، تصویری و مکتوب، در جهت ارتقای آگاهی جامعه از راه اطلاع رسانی صحیح است.

امام جمعه کاشان حذف رسانه از جامعه را باعث جاهل باقی ماندن افراد به مسائل دانست و با اشاره به ایجاد نظام واحد ارتباطی بین کشورهای های دنیا و سرعت انتقال تبادل اخبار و اطلاعات در این نظام واحد، خاطر نشان کرد: هر کشوری توانایی دسترسی به چنین نظام واحدی را نداشته باشد، از این حرکت روبرو جلوی اجتماعی، عقب خواهد ماند.

آیت الله نمازی در ادامه با بیان این که خبرنگار نباید با استناد به شایعات و شنیده ها عمل نماید و هر آنچه را که شنید منعکس کند، افزود: اخبار منعکس شده مبتنی بر شایعات به جامعه ما که جامعه ای ارزشی است، ضرر وارد می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ارزش و نقش خبر توسط خبرنگار را در جهت تقویت، آگاهی و آرامش جامعه دانست و گفت: خبرنگار باید به جامعه آگاهی و آرامش داده و توجه داشته باشد مطالب کارشناسانه ای را انتشار دهد تا مشکل ساز نشود.

آیت الله نمازی اختصاص یک و یا دو صفحه از روزنامه ها به حوادث را دارای بدآموزی دانست و تأکید کرد: اطلاع ازحوادث نه تنها کمکی به جامعه نخواهد کرد، بلکه احساسات جامعه را تحت تأثیر قرار داده و موجب ناراحتی و استرس جامعه می شود و بد آموزی هایی را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین انگیزه های اقتصادی در رسانه را موجب آسیب به جامعه دانست و افزود: رسانه نباید به دنبال افزایش تیراژ باشد، خبرنگاران شهرستان در امور فرهنگی باید اهداف واقعی را مد نظر قرار دهند و مسائل جانبی را در امور فرهنگی دخالت ندهند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه به نقش صهیونیست ها در رسانه های جهانی با هدف جو سازی بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره کرد وافزود: در بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا، صهیونیست ها فرستنده های رادیو تلوزیونی با شعاع جهانی دارند که بر علیه جمهوری اسلامی سخن پراکنی می کنند.

به گفته وی برای مقابله با تهاجمات رسانه ای صهیونیستی، دستگاههای رسانه ای جمهوری اسلامی، به ویژه صدا و سیما که زبان گویای نظام است، برای رویارویی و مقابله با نظام رسانه ای استکباری باید تجهیز شود.

آیت الله نمازی یادآورشد: در سالهای اخیر با تأسیس شبکه های" العالم، سحر و جام جم" قدمهای خوبی برای مقابله با تهاجم رسانه ای صهیونیستی برداشته شده است، اما کافی نیست.

وی با اشاره به این که صهیونیست ها به عنوان منابع خبری بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی فعالیت می کنند، یادآور شد: ما امروز در میدان جنگ رسانه ای دنیا قرار داریم که در این میدان خبرنگاران می توانند نقش مؤثری داشته باشند.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان افزود: خبرنگاران جمهوری اسلامی درخط مقدّم حوادث بین المللی در کشورهای سوریه، عراق، افغانستان، لبنان و فلسطین، با به خطر انداختن جان خود ایفای نقش دارند.

آیت الله نمازی آموزش و تداوم آموزش را نیاز همه گروههای تخصصی دانست و بر آموزش و ارتقای تخصص خبرنگاران تأکید کرد و گفت: خبرنگاران تنها به آموزشهای های کوتاه مدت و فشرده قانع نشوند و ضمن مطالعه، به دنبال منابع و نکات ارزشمندی در لابلای کتابهای تخصصی باشند.