به گزارش پارس به نقل از ایسنا، در این مراسم افطار که شامگاه دوشنبه ۱۴ مرداد ماه در حضور جمع اندکی از مدیران ستادی سازمان سینمایی در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، جواد شمقدری در سخنانی با بیان اینکه آنچه در شب قدر مقدر شده بر هیچکدام از ما روشن نیست بر ضرورت تشکیل چنین جلسه ای تاکید کرد و گفت: جلسه امشب بیشتر تشکر از مدیران ستادی است و همچنین قرار بود از آقای خوشنویس رئیس فیلمخانه تقدیر شود که ایشان نیامدند.

تقدیر از خوشنویس بدون حضورش

وی افزود: آقای خوشنویس یک ماهی است که خواهان رفتن و بازنشستگی هستند و ما می خواستیم امشب از زحمات سی ساله شان در حوزه فیلم خانه تقدیر کنیم. ضمن اینکه از ایشان خواستیم در مسوولیتشان بمانند، اما خواهان این بودند قبل از پایان دوره مدیریتی ما، آنجا را ترک کنند.

رئیس سازمان سینمایی خطاب به دیگران مدیرانش گفت: از دوستانی که در این چهار سال از حوزه مورد علاقه شان جدا شدند و قبول مسوولیت کردند سپاسگزاری می کنم. متاسفانه سنت ناپسندیده ای است که در پایان دوره به جای قدردانی، خُرده گیری می شود.

به دوستان آقای روحانی گفته ام که مبادا شورای عالی سینما را نادیده بگیرند

وی با بیان اینکه کارهای بسیار بزرگی طی چند سال گذشته در سینما انجام شده است، خاطر نشان کرد: هر کدام از این کارها کافی بود تا مجموعه ای را موفق بدانیم. مانند تشکیل سازمان سینمایی و همچنین تشکیل شورای عالی سینما که به دوستان نزدیک آقای روحانی گفته ام مبادا نقش این شورا نادیده گرفته شود.

شمقدری با اشاره به نقش این شورا در افزایش بودجه سازمان سینمایی، گفت: سال گذشته بودجه اکثر سازمان ها پایین آمد اما به خاطر مصوبات شورای عالی سینما ما ۵۰ درصد بیشتر گرفتیم که نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان می شود و زیاد به کسری بودجه برنخوردیم و توانستیم از بحران عبور کنیم.

وی با بیان اینکه در گذشته به طور میانگین در سال ۶۰ فیلم ساخته می شد، ادامه داد: علاقه مند بودیم این تعداد از ۱۰۰ بگذرد و این یعنی فرصت اشتغال و کاهش بیکاری که میزان تولید در سینمای ایران به ۹۰ فیلم رسید و در سال ۹۰ از مرز ۱۰۰ گذشتیم.

جشنواره ی فیلم فجر شبیه هفته های فیلم بود ما…

رئیس سازمان سینمایی دستاورد دیگر دوران مدیریتش را رسیدن جشنواره فیلم فجر به استانداردهای جهانی عنوان کرد و افزود: نحوه برگزاری این جشنواره در دوره های قبل استاندارد لازم را نداشت و بیشتر شبیه هفته های فیلم بود که در زمان ما به استاندارد لازم رسید و چیزی از کن و برلین و دیگر جشنواره های مطرح دنیا کم نداشت.

شمقدری ادامه داد: پیش از ما دوستان برای گرفتن تجهیزات در همین بنیاد سینمایی فارابی حتی تا پنج ماه در نوبت می ماندند، اما ما در این چهار سال تجهیزات زیادی را خریداری کردیم و این مشکل حل شد و الان تا کمتر از یک هفته دوربین تحویل می شود.

وی با اشاره به افزایش صدور پروانه ساخت و نمایش ادامه داد: برای پروانه ساخت افزایش ۷۰ درصدی را داشتیم و در بخش مجوز نمایش فیلم هم کل فیلم هایی که نتوانستند مجوز بگیرند حدود ۱۰ فیلم بود که برخی از آنها اگر تهیه کننده اش با ما همراهی می کرد مجوز می گرفت. تا قبل از ما، حتی شاهد بودیم تا ۷۵ فیلم هم بدون مجوز مانده بودند.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه سعی کرده است راه را برای ورود جوانان باز کند، خاطر نشان کرد: دوست داشتیم جوان ها بیایند و در عرصه های مختلف خود را نشان دهند که در اکران کنونی هم شاهد نمایش برخی فیلم های نسل جوان هستیم.

وی در ادامه به شهرک سینمایی هشتگرد اشاره کرد و گفت: سال ها پیش این شهرک را کلنگ زدند و بعد که من آمدم خواستم آنجا را ببینم و متوجه شدم که هیچ اتفاقی نیفتاده و زمین موجود تنها به درد دامپروری می خورد. با پیگیری و تلاشی که انجام شد، امروز منطقه سینمایی هشتگرد مکان مناسبی در اختیار دارد که دیوار کشی شده و اگر دچار مشکل نمی شدیم بخشی از آن آماده بهره برداری بود.

بزرگترین چالش دوران مدیریتم خانه ی سینما بود

جواد شمقدری معضل بزرگ بچه های سینما را مالیات عنوان کرد و ادامه داد: دو سال مستمرا پیگیر موضوع مالیات شدیم و ارتباطات ادامه پیدا کرد و جلسات مختلفی گذاشته شد که در نهایت منجر به گرفتن مصوبات لازم شد و امروز دفاتر سینمایی تنها با ارائه ترازنامه از مالیات معاف می شوند.

وی با طرح این پرسش که چرا این اقدامات دیده نمی شود؟ خاطر نشان کرد: در حوزه خدمات رفاهی هم تلاش های زیادی شد و سعی کردیم با وام های مختلف و هدایایی که داده می شود به اهالی سینما کمک کنیم.

شمقدری بزرگترین چالش دوران مدیریتش را خانه سینما و مسائل صنفی عنوان کرد و گفت: در این خصوص همه چیز مطرح شد. از اینکه مسائل از یک رابطه شخصی بوده تا اینکه نگرشی بوده است. اما در جلسه ای خود دوستان خانه سینما اذعان کردند، ساختار خانه سینما مشکل دارد و فارغ از اینکه این دعواها به وجود می آمد یا نه، راهکار این بود که نظام صنفی تعیین شود که با سختی این نظام مشخص شد اما وقتی به دوستان ارائه دادیم، علاقه ای به آن نشان ندادند. اما باز تاکید می کنم باید رابطه نظام صنفی با نظام های دیگر مشخص شود.

وی تنظیم سند سینما را اتفاق دیگری در دوران مدیریتش عنوان کرد و ادامه داد: بسیاری از کارها به صورت موازی انجام می شد و حوزه های مشترک در طول این سی سال زیاد شده بودند که باید وضعیت آنها مشخص می شد و دو سال و نیم طول کشید این سند را به سرانجام رساندیم و معتقدم بسیاری از مشکلات بچه های سینما در آن گنجانده شده است.

شمقدری افزود: سند سینما امروز به شورای انقلاب فرهنگی رفته که متاسفانه کوتاهی هایی شد و از دستور کار کنار رفت و دولت آینده قطعا آن را به سرانجام خواهد رساند.

اسکار در دوره ی ما اتفاق افتاد

بخش دیگری از بیان دستاوردهای رئیس سازمان سینمایی معطوف به جشنواره های خارجی بود که وی اظهار کرد: در ارسال آثار به جشنواره های خارجی سعی کردیم، آثار مناسب و آبرومندی باشند که اوج این اتفاقات جایزه اسکار بود که در دوره ما گرفته شد.

وی با اشاره به فعالیت های انجام شده در سینمای جوان آن را بسیار چشمگیر عنوان کرد و گفت: سینمای جوانی که تا پیش از ما بی اثر شده بود و خروجی نامناسبی داشت و حتی به فکر جمع کردن آن بودند و این موضوع در ذهن من هم بود، اما به همت هاشم میرزاخانی این حوزه تثبیت و ثابت شد.

شمقدری ادامه داد: در بخش سینمای مستند هم بخش های زیادی به جشنواره حقیقت اضافه شد وآثاری که قبلا بیشتر نقد تند اجتماعی بودند متغیر شد و به جایی رسید که در همه حوزه ها حرف برای گفتن وجود دارد، اما مشکل این حوزه آن است که متقاضی زیادی وجود دارد.

رئیس سازمان سینمایی به دوره سی و یکم جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: سال گذشته بهترین آثار جشنواره فیلم هایی بودند که در زمان مدیریت ما در جاهایی مانند فارابی و سینمای تجربی تولید شدند. ضمن آنکه در تولیدات ما تنوع موضوعی و مضمونی فیلم های ارزشمند مورد حمایت قرار گرفت که از جمله آنها می توان به « چمران» ، « شهابی از نور» و « لاله» اشاره کرد و در بخش خصوصی هم فیلم های خوبی ساخته شد.

وی افتتاح بهترین پردیس سینمایی کشور در دوره مدیریتش را از افتخارات این دوره برشمرد و گفت: پردیس سینمایی « هویزه» در مشهد بازسازی و ساخته شد که در حال حاضر بهترین پردیس سینمایی کشور محسوب می شود و برای بازگشت سرمایه صاحبان فیلم امیدی بوجود آمده است.

شمقدری فعالیت های نام برده را اقداماتی خواند که نمی شود آنها را انکار کرد و ادامه داد: تعجب می کنم چرا دیده نمی شود و بعضی ها می شنوند و می بینند اما قبول نمی کنند.

وی ادامه داد: امیدوارم کسانی که درباره عملکرد این چهار سال به داوری می نشینند، انصاف داشته باشند تا مدیران آینده بتوانند به خوبی خدمت کنند.

شمقدری بار دیگر از مدیرانش تشکر کرد و گفت: قرار بود بنیاد سینمایی فارابی، افطاری برای همه فیلمسازان ترتیب دهد که با فوت پدر آقای میرعلایی منتفی شد و در نهایت با کسری بودجه ای هم که داشتیم به سرانجام نرسید. اما در همین مراسم مختصر از همه و در ادامه از خبرنگاران و رسانه ها که در این چهار سال چه با مهربانی و چه با نامهربانی کنار ما بودند، تشکر می کنم.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این مراسم سعید رجبی فروتن سخنگوی سازمان سینمایی از سیداحمد میرعلایی به عنوان موسفید مدیران خواست سخنانی را مطرح کند که مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اظهار امیدواری کرد: جامعه سینمایی در آستانه عید سعید فطر به این فطرت پاک انسانی نزدیک تر شود و سینما وضعیت بهتری داشته باشد.

وی همچنین بعد از سخنان شمقدری هم در سخنانی با بیان اینکه ایشان طی سال های فعالیتشان لطف زیادی به بنیاد سینمایی فارابی داشتند، ادامه داد: آقای شمقدری همکاری و پیگیری های خوبی داشتند اما می بینیم در پایان دوره دچار ناشکری هایی می شویم و جامعه از این ناشکری ها ضربه دیده است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی افزود: ایشان هرجا که لازم بود خدمتشان رسیدیم و با روی باز ما را می پذیرفتند و هر کاری انجام دادیم با پشتیبانی ایشان بوده است.

میرعلایی با اشاره به مشکلات ارزی که سال گذشته به وجود آمد ادامه داد: از اسفند ماه مشکل تامین مواد مصرفی داشتیم، اما خوشبختانه با مساعدتی که شد تا جشنواره فیلم فجر آینده این مواد تامین شد آن هم در شرایطی که قیمت آن هشت برابر شده اما با همان قیمت گذشته به دست سینماگران می رسانیم.

وی اظهار امیدواری کرد: ناشکری ها باعث نشود درگیر مشکلات دیگری شویم.

در پایان این مراسم تابلوی منقش به آیه ی « و ان یکاد» از سوی بنیاد سینمایی فارابی به رئیس سازمان سینمایی اهدا شد و میرعلایی آرزو کرد این دعا حافظ راه شمقدری در آینده باشد.

پایان بخش این مراسم گرفتن عکس یادگاری مدیران با شمقدری بود.

از مدیران حاضر در این مراسم می توان به مهدی عظیمی، جلیل عرفان منش، هاشم میرزاخانی، شفیع آقامحمدیان، پرویز فارسیجانی، حسین طلابیگی، عباس اسدالهی و… نام برد.

در این مراسم تنها از خبرنگاران ایسنا، فارس، ایلنا و خبرگزاری سازمان سینمایی (سینماپرس) دعوت شده بود.