به گزارش خبرنگار اجتماعی پارس ، موضوع جمعیت و زاد و ولد برای تمامی دولت ها و کشورها از اهمیت بسزایی برخوردار است. البته در موضوع فرزندآوری باید موارد بسیاری مد نظر قرار گیرد.

به گفته برخی کارشناسان، افزایش جمعیت، فقر را تشدید می کند و به زعم برخی دیگر میزان باروری مادران به زیر دو بچه کاهش یافته و این به معنی کاهش تدریجی جمعیت و نهایتا انقراض نسل است.

در کشورمان هم مدتی است که بر افزایش جمعیت تاکید فراوان می شود و حتی سیاست های مختلف تشویقی نیز برای باروری مادران و خود نوزادان در نظر گرفته شده است. اما آیا افزایش جمعیت به این شیوه صحیح است و یا باید شیوه های جدید تشویقی را در این باره اعمال کرد.

تورم باعث انصراف فرزندآوری زوج های جوان شده است

یکی از علل عدم فرزند آوری در زوج های جوان، موضوع هزینه های زندگی و همچنین تامین زندگی روزانه و سال های آینده فرزندشان است. در شرایط کنونی و با وجود صعود نرخ تورم، زوج های جوان از فرزندآوری منصرف شده اند.

علی اکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به کاهش جمعیت در کشور به ایرنا گفت: کشورمان در میان ۲۶ کشور منطقه از لحاظ نرخ باروری رتبه ۲۵ را دارد و همچنین افزایش هزینه های مالی و سیاست تک فرزندی باعث شد جمعیت ما رو به کاهش برود.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۴۶ اولین سیاست جمعیتی با تاکید بر تنظیم خانواده تدوین شد به طوری که سن ازدواج دختران از ۱۵ به ۱۸ سال و سن ازدواج پسران نیز از ۱۸ به ۲۰ سال افزایش یافت. اما پس از انقلاب سن قانونی ازدواج دختران و پسران به ترتیب به ۱۵ و ۱۸ سال بازگشت و همین امر باعث شد رشد جمعیت شدت بگیرد.

مدیرکل دفتر آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور، افزود: رشد زیاد جمعیت باعث شد در سال ۱۳۶۸ قانون سیاست کنترل جمعیتی تدوین شود که در نتیجه آن در سال ۷۲ ماده قانونی به تصویب رسید تا برای فرزند چهارم به بعد سیاست های حمایتی مانند بیمه، کمک هزینه و غیره حذف شود.

سرعت کاهش رشد جمعیت ایران در منطقه زیاد است

محزون با تاکید بر اینکه کاهش رشد جمعیت ایران از کشورهای دیگر بیشتر است، اظهار داشت: در سال ۶۲ تا ۶۵ انفجار جمعیتی در کشور رخ داد، اما در سالهای ۷۱ تا ۷۲ بر اساس تنظیم خانواده رشد موالید از ۲/۳ به ۳/۲ درصد رسید و این گونه توانستیم جمعیت را کنترل کنیم؛ اما از آن سال به بعد با سقوط آزاد جمعیت کشور روبرو شده ایم، به طوری که سرعت کاهش رشد جمعیت در ایران از سرعت کاهش رشد جمعیت متوسط جهانی قاره آسیا و همچنین ۲۶ کشور منطقه مدیترانه شرقی بیشتر بوده است.

این آمارها نشان می دهد نرخ رشد جمعیت کشورمان به شدت به سمت منفی شدن در حرکت است.

افزایش جمعیت باعث افزایش فقر/کاهش باروری مادران/انقراض تدریجی نسل

دکتر حسین راغفر با بیان اینکه افزایش جمعیت فقر را تشدید می کند، می گوید: باید سیاست هایی تعبیه شود که نتایج آنها منجر شود به اینکه مردم متقاعد شوند که آینده زندگی خود و فرزندانی که تولید خواهند کرد تضمین شده است. اگر مردم دچار نگرانی و اضطراب و ناامنی نسبت به آینده خود و خانواده باشد طبیعتا در واکنش به آن کنترل جمعیت را ادامه خواهند داد. طبیعی است که نمی توانند به فرزندانشان برسند و پذیرش هزینه بچه دار شدن مشکل خواهد بود.

دکتر محمودی هم در دفاع از افزایش جمعیت می گوید: میزان باروری کل (متوسط تعداد بچه های زنده ای که یک مادر در طول دوره باروری به دنیا می آورد) به زیر دو بچه کاهش یافته و این به معنی کاهش تدریجی جمعیت و نهایتا انقراض نسل است.

با مراجعه به ارقام مرکز آمار ایران و سازمان ملل در سال ۱۳۸۴ این رقم برای ایران ۱.۸ فرزند است (که حتی از آمریکا هم کمتر بوده است) یعنی هر ۲۰ نفر والدین با ۱۸ فرزند جایگزین می شود که دو نفر کمتر از حد جانشینی است. در صورت اثبات صحت رقم یاد شده، به رغم نظر منتقدان موضوع انقراض تدریجی نسل مطرح و با ملحوظ داشتن عامل مهاجرت تقویت می شود. متن کامل مناظره مدافع و منتقد سیاست افزایش جمعیت که در روزنامه تهران امروز انجام شده را در زیر می خوانید.

زنان ایرانی در مکان ۱۴۴ جدول جهانی فرزند آوری/وضعیت نگران کننده برای ایران

در این میان وضعیت کاهش جمعیت ایران طی دهه های آینده بسیار وخیم تر از کشورهای دیگر بوده است. در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان نرخ فرزندآوری در ایران بسیار نگران کننده است.

بر اساس آمار منتشر شده، زنان ایرانی با دارا بودن ۱.۸۷ فرزند در مکان ۱۴۴ جدول جهانی فرزند آوری قرار می گیرند.

همچنین مشرق در این باره می نویسد، رژیم صهیونیستی در رتبه ۷۵، آفریقای جنوبی ۹۷، برزیل ۱۰۶، ترکیه ۱۱۰، فرانسه ۱۱۸، آمریکا ۱۲۲، و انگلیس رتبه ۱۳۷ جدول جهانی فرزندآوری را به خود اختصاص داده و در مکان های بالاتر از ایران قرار گرفته اند.

اعمال سیاست های زاد و ولد در کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی

کاملا آشکار است که اسرائیل و کشورهای اروپایی سیاست های جدی تشویق به زاد و ولد را اجرا می کنند و در این میان با توجه به آمارهای منتشر شده، صهیونیست ها از دیگران پیشی گرفته اند.

در حالی که سیاست تبلیغ کاهش جمعیت از سوی دنیای غرب شروع و پیگیری شده امروز این رتبه ایران است که در جدول آماری فرزندآوری بیش از ۲۰ پله از آمریکا عقب بوده و این رتبه برای رژیم صهیونیستی دو برابر ایران است. بدین معنی که تعداد فرزندان در یک خانواده ایرانی، کمتر از تعداد فرزندان در یک خانواده صهیونیست یا یک خانواده آمریکایی است.

جبران مشکلات رشد جمعیتی کشورها با مهاجرپذیری

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم موضوع رشد کاهش جمعیت را مورد توجه قرار داده و علی سنگی، مدیرکل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت در مورد سیاست های این وزارتخانه برای رشد جمعیت به فارس، گفت: وضعیت جمعیت کشورها بسته به نوع توسعه یافتگی یا در حال توسعه بودن متفاوت است. کشورهای توسعه یافته به دلیل سیاست های جمعیتی که در سال های قبل در پیش گرفته اند با مشکل رشد جمعیتی مواجه شده اند و مشکلات خود را با مهاجر پذیری جبران می کنند.

رشد جمعیت در ایران اکنون ۱.۳ است که باید ۲.۳ باشد

وی ادامه داد: در کشور ما خوشبختانه وضعیت جمعیتی نامناسب نیست و اکنون رشد جمعیت ۱.۳ است و رشد با فرزندآوری ۱.۷۹ است در حالیکه باید ۲.۳ می بود و الان اگر به فکر اصلاح سیاست های جمعیتی نباشیم قطعاً طی ۲۰ تا ۳۰ سال آینده مشکلات کشورهای دیگر رو به رو شده اند ما هم مواجه خواهیم شد.

۲۴ سالگی میانگین سن ازدواج دختران ایرانی

وی در پاسخ به اینکه چه سیاستی برای تشویق نسل جوان به فرزند آوری دارید گفت: آموزش های زوجین جوان هنگام ازدواج و مشاوره های پس از ازدواج یکی از راهکارهای وزارت بهداشت است. هم اکنون میانگین سن ازدواج در مردان ۲۷ سال و برای خانم ها ۲۴ سال است که امیدواریم با همکاری همه نهاد ها شاهد کاهش سن ازدواج باشیم.

۳۲ درصد رشد جمعیت بر دوش زیر ۲۵ ساله ها

سنگی خاطرنشان کرد: اکنون طبق آمار ۳۲ درصد رشد جمعیت در کشور بین سن ۱۰ تا ۱۸ و ۱۸ تا ۲۵ است و طبق برنامه ریزی ما باید آموزش و آگاهی مناسبی را به آنها دهیم چرا که سن باروری مناسب هم ۱۸ تا ۳۵ سال است و هر چقدر آموزش های ما به این قشر بهتر باشد می توانیم نسل سالم تری را داشته باشیم.

جمعیت ایران در ۸۰ سال آینده به ۳۱ میلیون نفر کاهش خواهد یافت

بر اساس پیش بینی های آماری منتشر شده از طرف سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۰، در صورتی که کاهش رشد جمعیت کشور ما با نرخ فعلی ادامه یابد در ۸۰ سال آینده ایران جمعیتی حدود ۳۱ میلیون نفر خواهد داشت که نزدیک به نصف آن را افراد بسیار پیر تشکیل می دهند و در نتیجه با توجه به عدم وجود نیروی انسانی کافی عملا کشور دستخوش تهدید های بزرگ امنیتی و اقتصادی خواهد شد.

هم اکنون ایران یکی از ۱۰ کشوری است که جمعیت آن به سرعت به سمت کهن سالی پیش می رود و متاسفانه هنوز هم تبلیغ کاهش زادآوری حتی در رسانه های رسمی و دولتی ادامه دارد.

 

گزارش از میثم حاجی پور/