به گزارش پارس به نقل از ایسنا، امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی در یادواره ۱۹ شهید سایت رادار سوباشی اظهار کرد: همیشه اعتقاد دارم که حق شهدا و خانواده شهدا به هیچ وجه ادا نمی شود، چراکه ادا کردن این دین و حق از اختیار انسان های خاکی خارج است. خدا باید این حق را ادا کند.

وی ادامه داد: به طور قطع شهیدان سوباشی و سایر شهیدان پدافند هوایی آرزو داشتند که تشکیلات پدافند هوایی به صورت مستقل عمل کند که امروز شاهد این موضوع هستیم.

وی با اشاره به اینکه سایت رادار سوباشی در ایام جنگ تحمیلی از مهم ترین مراکز رادار کشور محسوب می شد، اذعان کرد: در ایام هشت سال دفاع مقدس، ۱۵۷ عملیات علیه این مرکز رادار انجام شد که هیچ کدام به نتیجه نرسید و این نوع عقده و کینه توزی در دل عراقی ها ایجاد کرد.

امیر اسماعیلی یادآور کرد: سایت رادار سوباشی از مهم ترین مراکز راداری شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور محسوب می شود.

وی یادآور شد: قرارگاه پدافند هوایی و مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به دنبال این است که افرادی را برای خدمت در عرصه پدافند هوایی انتخاب کند که فرهنگ شهادت داشته باشند.

وی با بیان اینکه پدافند هوایی قبل از شروع جنگ تحمیلی فقط حفظ و حفاظت ازپایگاه های هوایی را برعهده داشت، بیان کرد: چه اتفاقی می افتد که پس از شروع جنگ، پدافند هوایی پا را از وظایف روزمره خود فراتر گذاشته سینه به سینه در مقابل دشمن قرار می گیرد. این امر حاکی از داشتن فرهنگ شهادت است که سربازان عرصه پدافند آن را با جان و دل پذیرفتند.

او با اشاره به اینکه در یک اتاق پدافند حداقل چهار و حداکثرهفت نفرمی توانند حضور داشته باشند، اضافه کرد: در زمان حمله به سایت رادار سوباشی و انهدام آن حدود ۱۸ نفر در اتاق رادار حضور داشتند که همگی از شهادت خود مطلع بودند این نشان دهنده این است که شهادت این افراد اتفاقی نبوده بلکه انتخابی بوده است.

وی با بیان اینکه چرا می گوییم هرچه داریم از برکت خون شهداست؟ گفت: این حرف برای تعارف نیست. با برکت خون شهیدان است که باعث شده ایران اسلامی تاکنون استوار، پابرجا بماند.

***

رییس اداره عقیدتی سیاسی پدافند هوایی قرارگاه خاتم الانبیا هم در این مراسم گفت: برکت خون شهداست که ایران اسلامی را از گزند هجوم دشمنان مصون می دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری ادامه داد: اگر امروز پدافند هوایی با اقتدار، شکوه، و عزت از آسمان ایران اسلامی دفاع می کند و اجازه نزدیک شدن به هیچ بیگانه ای را نمی دهد، به برکت خون شهداست.

وی اعلام کرد: هرچه برای شهدا کار کنیم، کم کردیم.

***

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان نیز در این مراسم گفت: در فضای دنیای امروزی، فراموش کردن شهدا نابخشودنی است.

آیت الله قیاس الدین طاها محمدی افزود: شهدا پرچم توحید و جهاد هستند و هرچقدر مراسم بزرگداشت آنها عاطفی و زیبا برگزار شود، مفاهیم مورد نظر بهتر به نسل های بعد منتقل می شود.

وی با اشاره به اینکه هر شهید خود یوم الله است، بیان کرد: شهیدان مسیر را برای ما هموار کردند تا در این عالم زمین گیر نشویم. اگر شهدا فراموش شوند آرمان های مقدس شهدا، دین و خود خدا فراموش خواهد شد که نتیجه آن را می توان امروز در مصر و سوریه مشاهده کرد.