به گزارش پ ارس به نقل از فارس، « مسعود ده نمکی» کارگردان فیلم اخراجی ها روز گذشته میهمان بخش ره یافتگان نمایشگاه قرآن کریم بود که طی سخنانی به شرح حال گروهان اخراجی ها و شهید « مجید خدمت» پرداخت.

بنا بر این گزارش ده نمکی طی سخنانی با اشاره به اینکه بازگشت اتفاقی است که در زندگی همه ما رخ داده گفت: این فرصت، سکوی پرتابی است تا یک فرد از شخصیت زمینی به آسمانی تبدیل شود.

گردان های توابین با حضور اسرای عراقی علیه صدام می جنگیدند

ده نمکی برپایی غرفه ای برای معرفی اینگونه افراد را در نمایشگاه قرآن بسیار مفید و ارزشمند دانست و گفت: برپایی چنین غرفه ای که افراد توّاب را معرفی می کند کار بسیار زیبایی است اما باید بگویم در دوران دفاع مقدس اتفاق بزرگ تری پیش چشمان ما رخ داد؛ در طول جنگ حدود ۸۰ هزار اسیر عراقی توسط نیروهای ایرانی به اسارت درآمدند که از این تعداد قریب به ۱۵ هزار نفر توبه کردند و لشکری به نام لشکر ۹ « بدر» تأسیس شد، همچنین در این لشکر گردان هایی به نام « توابین» شکل گرفت، آنها اسلحه به دست گرفتند و علیه صدام جنگیدند. باید بگویم بسیاری از آنان از بسیجی ها بسیجی تر بودند.

گروهان اخراجی ها در سال ۱۳۶۶ در شاخ شمیران می جنگید

وی در خصوص فیلم اخراجی ها و گروهان « اخراجی ها» گفت: فیلم مستند با فیلم سینمایی تفاوت دارد، زیرا در فیلم سینمایی داستان پردازی می شود، البته دسته اخراجی ها در سال ۱۳۶۶ در گروهان یک گردان « حضرت رسول (ص) » وجود داشت. در آن زمان فردی به نام « سوری» ، فرمانده گردان بود و می خواست افراد دسته اخراجی ها را از جبهه بیرون کند زیرا آنها مسئول دسته خود را کتک زده بودند، اما من وساطت کردم و فرماندهی این افراد را پذیرفتم.

با مقاومت دسته اخراجی ها شاخ شمیران هیچ گاه بدست دشمن نیفتاد

ده نمکی با اشاره به حضور دسته اخراجی ها در ارتفاعات « شاخ شمیران» گفت: پس از پذیرفتن این دسته به همراه بچه ها به ارتفاعات « شاخ شمیران» رفتیم. در روزهای پایانی جنگ، ارتش عراق تمام لشکرهای خود را تقویت کرده بود و ما در محاصره قرار داشتیم، « مجید خدمت» و فردی به نام « مصطفی» عضو این دسته بودند، « مصطفی» آنقدر سیگار کشیده بود سبیلش زرد شده بود، اما او فردی بود که در « شاخ شمیران» به حدی آرپی جی شلیک کرده بود که از گوش هایش خون می آمد و در نهایت « مصطفی» هدف اصابت گلوله « سیمینف» قرار گرفت و به شهادت رسید. مجید هم در همانجا می جنگید و تیری به سفیدران او اصابت کرد و او هم شهید شد. اما باید بگویم به لطف خدا و با مقاومت همین بچه ها، ارتش عراق هیچ گاه نتوانست به « شاخ شمیران» دست یابد.

مجید می گفت به جبهه آمده ام تا روی من حساب کنند

وی در خصوص شخصیت « مجید خدمت» گفت: درباره « مجید خدمت» باید بگویم او اهل محله اتابک تهران بود و به من می گفت: به جبهه آمده ام تا پس از بازگشت روی من حساب کنند و زندگی تشکیل دهم اما جبهه زمینه ای برای تحول او شد. این اتفاق من را به یاد سخن « امام خمینی (ره) » می اندازد که گفت: جبهه ها دانشگاه انسان سازی است.

ده نمکی درباره آخرین دیدارش با « مجید خدمت» گفت: آخرین دیدار من با مجید روزی بود که از جبهه اخراج شده بود، او با مسئول گروهان دعوا کرده بود و باید به کمیته انضباطی می رفت اما من به او گفتم می توانی با ما به جلو بیایی، او هم آمد و همانجا شهید شد.

فردی عقب مانده که می خواست بدون درد شهید شود

وی با اشاره به حضور فردی عقب مانده در جبهه گفت: در گردان « حمزه (س) » فردی به جبهه آمده بود که ما در اصطلاح به او منگل می گوییم. پدر این فرد کبابی داشت و آنقدر او را کتک زده بود که جای سیگار بر روی بدنش به چشم می خورد اما نمی دانم چگونه به جبهه آمده بود. در آن زمان در منطقه محلی به نام « سه راه مرگ» وجود داشت و در روزهای پایانی صدام در این منطقه حضور پیدا کرد، گردان ما ۴۸۰ نفر بودند که طی چند روز فقط ۸۰ نفر از ما باقی مانده بودند، در آنجا این فرد به من گفت آیا تو تاکنون شهید شده ای؟ آیا شهادت درد دارد؟ چرا بیشتر افراد زیبارو شهید می شوند؟ اگر شهادت درد ندارد من هم دوست دارم شهید شوم. در همین هنگام من از سنگر خارج شدم و چند دقیقه بعد یک گلوله « کاتیوشا» به سنگر اصابت کرد و او بدون درد شهید شد.

در روز عاشورا ۳۰ نفر از سپاه دشمن به جمع شهدای کربلا پیوستند

کارگردان فیلم اخراجی ها با اشاره به اینکه جبهه زمینه ای برای تغییر انسان ها بود گفت: در طول ایام جنگ، بسیاری از افراد تغییر کردند و امروزه نام آنها در کنار بزرگان برده می شود البته این اتفاق مربوط به امروز و دیروز نیست، در روز عاشورا حدود ۳۰ نفر از یاران « امام حسین (ع) » از دل سپاه دشمن بیرون آمدند و به جمع شهدای کربلا پیوستند، بنابراین اگر تاریخ را به درستی برای مردم تعریف کنیم این همه سر و صدا به وجود نمی آید.