به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمد حسینی در مراسم افتتاحیه اولین موزه ملی مطبوعات ایران که شب گذشته - دوم مرداد ماه - در محل این موزه واقع در مولوی تهران برگزار شد، با بیان اینکه این موزه از کارهای زمین مانده ای بود که انجام شد، اظهار کرد: امیدوارم این موزه محل پر رونقی برای نمایش تاریخ مطبوعات باشد و در آینده نیز کسانی که اطلاعات و یا اسنادی دارند، به موزه ملی مطبوعات ایران ارائه دهند؛ چه بسا که مدارک ارزشمندی باشد.

او ادامه داد: در حال حاضر در بعضی استان ها نیز به صورت محدود موزه مطبوعات دایر شده و امیدواریم در آینده همه استان های ما بتوانند موزه استانی برای نمایش تاریخ مطبوعات داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه « از رایزنان فرهنگی درخواست می کنیم از نسخه های اسناد مطبوعات ما که در کتابخانه های برخی کشورها موجود است، تصویر و یا کپی برای تکمیل این مجموعه به ما ارسال کنند» ، تصریح کرد: با توجه به تاریخ ۱۷۰ ساله مطبوعات در ایران، تا کنون بیش از ۱۴ هزار عنوان مطبوعه در کشور تولید شده است. گرچه عمر بسیاری از آنها کوتاه بوده است. سابقه این روزنامه ها می تواند برای ما جالب باشد.

وی افزود: در همه جای دنیا به تاریخ شان اهتمام دارند و حتی کشورهایی که سابقه تاریخی درخشانی ندارند، تلاش می کنند از میان یک سری اشیاء قدیمی موزه تشکیل دهند تا بتوانند فرهنگ خود را به دیگران نشان داده و توریست جذب کنند.

حسینی با تاکید بر اینکه چیزی نمی تواند مانند موزه مطبوعات بار معنایی موثر داشته باشد، گفت: امیدواریم با ارتباطی که با دانشکده های روزنامه نگاری و خبرنگاری ایجاد می شود، دانشجویان و اساتید به این موزه بیایند و نظرات خود را در جهت تکمیل این موزه ارائه کنند. مطالب برخی از این روزنامه هایی که در این موزه موجود است هنوز هم دلنشین است و می تواند سرمشقی برای جوانان باشد تا در نوشتن مطالب دقت بیشتری کنند.

او با بیان اینکه برخی گمان می کنند مطبوعات در ابتدا فقط به مدح پادشاهان می پرداختند و کاری با مردم نداشتند، یادآور شد: این تفکر به هیچ عنوان درست نیست و مطبوعات از ابتدا تلاش کردند تا دغدغه های مردم را بیان کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خواندن شعری از اشرف الدین حسینی - مدیر روزنامه نسیم شمال - اظهار کرد: در واقعه ی مشروطه، رسانه ها در ارتقاء آگاهی مردم بسیار موثر بودند و نمی توان نقش آنها را نادیده گرفت.

حسینی اضافه کرد: در مطبوعات ما بزرگانی چون جلال آل احمد، شهید شاهچراغی، صارمی، آوینی قلم زده اند و باید یادشان را گرامی بداریم و شرایطی را فراهم کنیم تا دانشجویان ما با حضور در این موزه با آنان آشنایی پیدا کنند.

وی با اشاره به دیدار اهالی فرهنگ و ادب با مقام معظم رهبری تصریح کرد: در این مراسم یکی از اهالی قلم اعلام کرد که می خواهد یک روزنامه طنز منتشر کند، من از این پیشنهاد استقبال می کنم. حتی اگر قرار باشد این روزنامه در چهار صفحه منتشر بشود، چرا که قالب طنز برای همه جذابیت دارد.

حسینی با بیان اینکه در این دوره از فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبرگزاری ها رشد کمّی مناسبی داشتند، گفت: باید بر روی کیفیت بیش از گذشته تمرکز شود.

او با اشاره به وعده برگزاری جشن پیشنگاران مطبوعات توسط معاون مطبوعاتی تا پایان مرداد، بیان کرد: یادی می کنم از مرحوم امیرحسین فردی که سال گذشته در جشن پیشنگاران مطبوعات از او تقدیر شد، اما اگر دومین دوره این جشن تا بیستم مرداد ماه برگزار شود، من در خدمت شما هستم بعد از این تاریخ نمی دانم!