به گزارش پ ارس به نقل از ایسنا، مسعود اخوان - مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت - اعلام کرد: تا یکم مردادماه (۱۴ رمضان) ، هیچ کاروان ایرانی به عتبات عالیات اعزام نمی شود و زائری از کشور ما در عراق حضور نخواهد داشت. دلیل این مسأله از سوی سازمان حج و زیارت، بازسازی و نوسازی مراکز اقامتی زائران ایرانی اعلام شده است.

او همچنین گفت: یک هیأت ایرانی از شرکت شمسا (کارگزار زیارتی عتبات عالیات) به عراق اعزام شده است تا وضعیت اسکان و تغذیه ی زائران ایرانی را در این کشور بررسی کند.

سازمان حج و زیارت اعزام زائران را از اول مردادماه آغاز می کند و این روند تا ۲۸ مردادماه ادامه می یابد و در این مرحله بدون پیش ثبت نام اینترنتی، اعزام زائران را انجام می دهد که متقاضیان می توانند برای سفر در این دوره ی زمانی (یکم تا بیست وهشتم مردادماه) به دفاتر خدمات زیارتی زیر نظر این سازمان مراجعه و ثبت نام کنند.

علاوه بر این، طبق اعلام سازمان حج و زیارت، پیش ثبت نام اینترنتی سفر به عتبات عالیات در ماه های شهریور و مهر از صبح امروز آغاز شده است که متقاضیان سفر به عراق در دوره ی زمانی ۲۹ مرداد تا ۱۵ مهر می توانند با مراجعه به سایت http: //atabat. haj. ir ثبت نام کنند. متقاضیان تا ساعت ۲۴ روز یکشنبه (۳۰ تیرماه) فرصت دارند. نتایج قرعه کشی نیز اول مردادماه روی سایت پیش ثبت نام قابل مشاهده است.

براساس اطلاعیه ی سازمان حج و زیارت، متقاضیان می توانند به یکی از این دو روش برای پیش ثبت نام اقدام کنند:

۱- پیش ثبت نام گروهی، از ۱ تا ۷ نفره (ثبت نام در این روش حداقل ۱ نفر و حداکثر ۷ نفر است)

۲- پیش ثبت نام گروهی، فقط ۳۵ نفره (ثبت نام در این روش باید حتما ۳۵ نفر کامل باشد)

افرادی که پیش ثبت نام ۳۵ نفره می کنند، در صورتی که تعدادی از آن ها منصرف یا از آن گروه خارج شوند (گروه جدید تشکیل دهند) و عدد گروه به کمتر از ۲۵ نفر برسد، گروه اولیه حذف می شود و در قرعه کشی شرکت داده نمی شود.

فقط ۱۵ درصد ظرفیت اعزام مختص اعزام های گروهی (گروه های ۳۵ نفره) است. بنابراین پیشنهاد می شود برای آن که از امکان بیشتری برای تشرف بهره مند شوید، در گروه های حداکثر تا ۷ نفره ثبت نام کنید.

هر نفر فقط یک بار و در یک گروه می تواند (به عنوان سرگروه یا همراه) پیش ثبت نام کند و چنانچه به هر دلیلی هریک از افراد پیش ثبت نام شده (سرگروه یا همراهان) پس از ثبت نام و دریافت کد رهگیری، خواستار ثبت نام با گروه جدید یا جابه جایی اسامی گروه خود باشد می تواند نسبت به ثبت نام دوباره اقدام و کد رهگیری جدید دریافت کند که در این صورت اطلاعات ثبت نامی در گروه قبلی حذف خواهد شد.

پس از تمام شدن مهلت پیش ثبت نام (یکشنبه، ۳۰ تیرماه) امکان تغییر نام و مشخصات افراد ثبت نام شده میسر نیست.

در صورتی که تعداد افراد پیش ثبت نام شده از ظرفیت اعزام در ماه های اعلام شده در استان های مختلف بیشتر باشد، اولویت تشرف گروه ها براساس قرعه کشی تعیین و از طریق همین سایت به آن ها اعلام می شود و افراد مازاد بر ظرفیت حذف خواهند شد.

داشتن گذرنامه با اعتبار حداقل شش ماه از تاریخ اعزام ضروری است ضمنا فرزندان بالای ۱۷ سال نیاز به گذرنامه ی مستقل دارند.

فقط افراد پذیرفته شده در قرعه کشی دارای اولویت اعزام بوده و انتقال یا جایگزینی به غیر میسر نیست.