به گزارش پارس به نقل ازایسنا، قدرت الله تاج بخش گفت: نشانه گذاری حریم تخت جمشید با توجه به گستردگی و اهمیت این مجموعه و حریم های آن و مشکلاتی که مشخص نبودن حریم ها ایجاد کرده است، لازم دیدیم این نشانه گذاری انجام شود.

وی توضیح داد: بحث تثبیت حریم تخت جمشید در ابتدا نیازمند بازنگری حریم بود که آخرین بازنگری سال گذشته انجام و بر اساس آن برای نشانه گذاری اقدام شد.

تاجبخش گفت: تعیین حریم تخت جمشید و بازنگری آن پس از انجام پژوهش های ۵ ساله از سوی شورای فنی سازمان میراث فرهنگی کشور و تصویب و ابلاغ رسمی موضوع اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: افرادی که در زمین های اطراف تخت جمشید قصد انجام معامله و خرید و فروش املاکی را دارند باید با دقت به نشانه گذاری های انجام شده، از میراث فرهنگی نیز استعلام لازم را انجام دهند.

تاجبخش این پروژه را یک طرح پایلوت در کشور محسوب و تاکید کرد: اجرای این طرح که برمبنای کاری کارشناسی شده آغاز شده است، پس از این در مورد آثار فرهنگی و تاریخی موجود در کشور، اجرایی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: نشانه های استفاده شده در این طرح از جنس بتن مسلح با وزن تقریبی یک تن است تا به راحتی قابل حمل و جابه جایی نباشد.

تاجبخش با یادآوری اینکه طرح نشانه گذاری حریم میراث جهانی تخت جمشید در مرحله جانمایی قرار دارد، گفت: در این مرحله صددر صد حریم درجه یک تخت جمشید نشانه گذاری خواهد شد و در فاز بعدی، نشانه گذاری حریم پاسارگاد در دستور کار قرار دارد.

سرپرست میراث فرهنگی فارس با اشاره به اینکه حریم مجموعه تخت جمشید یکی از معدود حریم های مجموعه های تاریخی جهان است که کمتر مورد تعرض و تخریب قرار گرفته است، گفت: همکاری مردم با مسئولین و مأموران یگان حفاظت در جهت حفظ حریم این سایت جهانی، احتمال هر گونه تعدی را به حداقل می رساند.