بسیاری از مردم به دنبال تحصیل در ترکیه هستند. تحصیل در ترکیه شرایط خاص دارد. تحصیل در ترکیه به ارزی برخی تبدیل شده است.


تحصیل در ترکیه یکی از فرصت های بسیار مناسبی است که در سال های اخیر مورد توجه محصلان ایرانی قرار گرفته است و افراد بسیاری این کشور را به عنوان مقصدی برای مهاجرت تحصیلی انتخاب می کنند، از دلایل محبوبت تحصیل در ترکیه میتوان به وجود دانشگاه های معتبر، هزینه های کمتر در مقایسه با سایر کشور های خارجی و غیره اشاره کرد، در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی کامل در رابطه با تحصیل در ترکیه در اختیارتان قرار دهیم بنابراین اگر قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارید و یا از علاقمندان به کسب اطلاعات در این زمینه هستید در ادامه با الواپلای همراه باشید.

تحصیل در ترکیه

شرایط تحصیل در ترکیه چیست؟ هزینه های تحصیل در ترکیه به چه صورت است؟ آیا امکان تحصیل رایگان در ترکیه برای ایرانیان وجود دارد؟ و سوال های بسیاری در این زمینه وجود دارد که متقاضیان تحصیل در ترکیه به دنبال جواب آن ها می باشند توجه داشته باشید که کارشناسان الواپلای آماده پاسخگویی به سوالات شما و ارائه مشاوره رایگان هستند.

همانطور که پیش تر اشاره کردیم تحصیل در ترکیه مزایای بسیاری دارد و افرادی که این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند می توانند، با هزینه ای کمتر ( در مقایسه با سایر کشور های خارجی) در دانشگاه های معتبر جهانی، در رشته های مطرح دنیا تحصیل کنند.

به طور کلی با توجه به این که دانش آموختگان در کشور ایران از سطح علمی مناسبی برخوردار هستند و اغلب می توانند به راحتی پذیرش دانشگاه های معتبر ترکیه را دریافت کنند همچنین راحتی تردد و عواملی نظیر هزینه های پایین زندگی، اعتبار دانشگاه های ترکیه و غیره؛ این کشور را به یکی از بهترین گزینه ها برای مهاجرت تحصیلی تبدیل کرده است.

نحوه ارزشیابی مدارک ترکیه در ایران

برخی از افراد واقعا تمایل دارند که درس بخوانند. برخی دیگر هم واقعا تمایل دارند که از کشور خارج شوند. برخی، هر دو تمایل را در درون خود احساس می‌کنند، پس در این صورت می‌توانند مهاجرت تحصیلی را گزینه‌ای برای آینده‌ی خود انتخاب کنند.

اما وقتی نام مهاجرت تحصیلی می‌آید، انواع و اقسام گزینه‌ها پیش روی انسان قرار می‌گیرد. کشورهای مختلف، با امکانات مختلف. از آمریکای شمالی تا اروپا، انواع و اقسام کشورها جلوی رویمان سبز می‌شوند که گزینه‌ی بسیار خوبی برای مهاجرت تحصیلی به‌نظر می‌رسند. پس در این صورت باید چه کار کرد؟

طبیعتا شما باید کشوری را که با حال و هوای خودتان هم‌خوانی دارد انتخاب کنید! اینکه یکی از اقوام شما به آلمان مهاجرت کرده، دلیل بر آن نیست که شما هم حتما باید به همان کشور مهاجرت کنید. قبل از هرکاری باید به خوبی فکر کنید و کشوری که در آن بیش از بقیه احساس راحتی می‌کنید را پیدا کنید. سپس برای پذیرش تحصیلی به دانشگاه‌های آن کشور درخواست بفرستید.

البته در این مواقع مشکلاتی هم وجود دارد که پیش‌بینی نشده هستند. از رقابت بالا در اخذ پذیرش گرفته تا هزینه‌های سربه‌فلک کشیده‌ای که گریبان هر دانشجویی را در آن کشور می‌گیرد. علاوه‌براین، اگر شما جزء آن دسته دانشجویانی باشید که برای اخذ بورسیه‌ی تحصیلی شانس خیلی کمی دارند، قطعا به هر کشوری هم نمی‌توانید درخواست دهید. چون هزینه‌ی بسیار زیادی را باید جهت شهریه و … بپردازید.

یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی مقرون‌به‌صرفه، کشور ترکیه است. تحصیل در ترکیه مزایایی دارد که هر دانشجویی را به سمت خود جذب می‌کند. ما در ادامه، راجع به این موارد، صحبت خواهیم کرد. پس به خواندن مقاله ادامه دهید.

5 قدم برای اخذ پذیرش تحصیلی در ترکیه

1. انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه های مورد نظر

اولین قدم برای مهاجرت تحصیلی انتخاب رشته و دانشگاه مناسب می باشد، این انتخاب تا حد زیادی به شخص متقاضی و شرایط او بستگی دارد، از آنجایی که بسیاری از دانشگاه های موجود در کشور ترکیه از اعتبار بالایی برخوردارند و امکان تحصیل در آنها برای ایرانیان فراهم است شما می توانید به سادگی و با توجه به شرایط خود یکی از آن ها را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید، همچنین لازم به ذکر است که شما می توانید تحصیلات خود را به زبانهای ترکی ، انگلیسی یا سایر زبانها در دانشگاههای ترکیه ادامه دهید. همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم شرایط تحصیل در ترکیه برای هر فردی ممکن است متفاوت باشد اما شما می توانید با استفاده از ابزار جستجوی “Study Finder” رشته و دانشگاه مورد نظر برای ادامه تحصیل در ترکیه را انتخاب کنید.

2. یافتن اطلاعات در خصوص بورس و منابع مالی

بررسی هزینه های تحصیل در ترکیه یکی از مهم ترین گام های مهاجرت تحصیلی به ترکیه است، تقریبا تمامی متقاضیان تحصیل در خارج از کشور به دنبال دریافت بورسیه و کاهش هزینه های تحصیل می باشند، اگر شما نیز می خواهید بورس تحصیلی در ترکیه بدست بیاورید گزینه های مختلفی پیش رو خواهید داشت. با این حال، به خاطر داشته باشید که بورسیه های ارائه شده توسط مؤسسات اعطای بورس تحصیلی متفاوت است. می توانید اطلاعات بیشتری در مورد بورس های تحصیلی و همچنین بورسیه دانشگاه های ترکیه را در وب سایت رسمی دانشگاه های منتخب خود کسب کنید. همچنین می توانید بورس های دولت ترکیه را بررسی کنید. بورسیه دکتری ترکیه به نسبت سایر مقاطع برای دانشجویان بیشتر در دسترس می باشد. اکثر دانشگاه های ترکیه منابع مالی متفاوتی برای اعطای بورس به نفرات اول گروه در نظر می گیرند اما این در صورتی است که هزینه تحصیل در ترکیه برای فرد سنگین باشد و یا توانایی تأمین هزینه های مربوط به زندگی دانشجویی در ترکیه را نداشته باشد.

3. آماده سازی اسناد و مدارک درخواستی دانشگاه

پس از انتخاب دانشگاه مناسب تنها کاری که باید انجام دهید جمع آوری مدارک درخواستی مورد نیاز است.این اسناد ممکن است با توجه به رشته و دانشگاه انتخابی شما متفاوت باشد چراکه هر دانشگاه شرایط خاصی برای پذیرش دانشجویان بین المللی دارد. مثلا شرایط تحصیل در رشته پزشکی در کشور ترکیه قطعا با شرایط تحصیل در سایر رشته ها بسیار متفاوت است. برای بررسی بیشتر به سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کرده و در قسمت مدارک مورد نیاز دانشجویان بین المللی تمام شرایط پذیرش را بررسی کنید. توجه داشته باشید که دانشگاه های بدون آزمون ترکیه عموما بورس های تحصیلی اعطاء نمی کنند.

4. بررسی نمرات امتحانات و الزامات ورودی دانشگاه

برای پذیرش در برنامه ای که برای تحصیل در ترکیه انتخاب کرده اید ، ممکن است شما نیاز داشته باشید از قبیل آزمون ورودی دانشگاه ، نمره زبان یا آزمون مهارت خاصی را ارایه دهید. علاوه بر امتحانات شناخته شده بین المللی به مانند نمرات تافل، آیلتس و یا جی آر ای و … دانشگاه ها ممکن است از شما بخواهند که نمرات آزمون هایی را که در کشور خود اخذ کردید یا نمرات امتحانات انجام شده توسط دانشگاه منتخب خود را ارسال کنید. مثلا شرایط پذیرش دانشگاه خاورمیانه ترکیه قطعا با شرایط تحصیل در دانشگاه حاجت تپه متفاوت است.در صورتی که درصدد ثبت نام در دانشگاه های مورد تایید هستید شرایط این دانشگاه ها را ارزیابی کنید. لازم به ذکر است که یکی از مهمترین شرایط اعزام دانشجو به ترکیه در مقطع کارشناسی شرکت متقاضی در آزمون یوس می باشد. متقاضیان تحصیل در ترکیه چه رشته های پزشکی و چه معماری  و یا حتی تحصیل در رشته موسیقی لازم است تا در این آزمون شرکت کنند. آزمون YÖS در ترکیه از دو بخش اصلی تشکیل شده است که بخش اول در آن جهت سنجش استعداد تحصیلی پایه طراحی شده است و ۸۰ سوال ردارد که شامل هوش، استعداد تحصیلی، ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی و جغرافیا می باشد. مدت پاسخگویی به سوالات ۹۰ دقیقه بوده و شما می توانید زبانی که برای پاسخ گویی انتخاب کرده اید را انگلیسی و یا ترکی در نظر بگیرید. در قسمت دوم سطح اطلاعات داوطلب به زبان ترکی بررسی می شود و به هر داوطلب نمره A یا B یا C داده خواهد شد. بنابراین اگر از متقاضیان تحصیل در ترکیه هستید بهتر است خود را برای آزمون یوس آماده کنید.

5. درخواست ویزای دانشجویی از سفارت ترکیه

بعد از اخذ پذیرش در دانشگاه های ترکیه و قبل از شروع ترم لازم است تا متقاضیان از سفارت ترکیه در کشور خود درخواست ویزای دانشجویی و اقامت دانشجویی ترکیه را بکنند. در نظر داشته باشید که مراحل اخذ ویزای تحصیلی ترکیه ممکن است به طول بیانجامد به همین دلیل تعلل نداشته باشید و به محض این که نامه پذیرش تحصیلی نهایی خود را از دانشگاه دریافت و مدارک خود را کامل کردید اقدامات لازم را انجام دهید. حتی افرادی که در کالج های زبان انگلیسی در ترکیه ثبت نام می کنند می بایستی ویزای تحصیلی بگیرند، برای اطلاع از شرایط دریافت ویزای تحصیلی ترکیه می توانید با کارشناسان ما در الواپلای تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

مزایای تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه را می‌توان یکی از بهترین و پرمزایاترین گزینه‌ها برای هر دانشجوی ایرانی دانست. اولین گزینه‌ای که باید به آن توجه شود این است که دانشگاه‌های ترکیه طبق استانداردهای اروپا آموزش می‌دهند. پس مدرک کاملا معتبری را نیز ارائه می‌دهند و به کمک آن می‌توانید به کشورهای دیگری نیز مهاجرت شغلی کنید.

علاوه بر این می‌توان به شهریه‌ی نسبتا مقرون‌به‌صرفه در دانشگاه‌های ترکیه اشاره کرد. دانشگاه‌های خصوصی و دولتی ترکیه در مقایسه با دانشگاه‌های کانادایی، شهریه‌ی بسیار کمتری دارند و با یک شغل پاره‌وقت می‌توانید از پس آن بربیایید.

علاوه‌بر‌این می‌توان به نزدیکی ترکیه به ایران اشاره کرد. شما برای سفر به ترکیه اصلا نیازی به اخذ ویزا ندارید. پس خانواده به راحتی می‌توانند با شما دیدار داشته باشند. همچنین به این نکته هم دقت کنید که هزینه‌ی رفت‌وآمد به ترکیه نسبت به کشورهای حوزه‌ی شینگن و آمریکای شمالی خیلی کمتر است.

در آخر هم می‌توان به این نکته اشاره کرد که مردم ترکیه از لحاظ فرهنگ، عقاید و اخلاق، تا حد زیادی به مردم ایران شباهت دارند و شما در این کشور، آنقدر هم احساس غربت نخواهید کرد.

سیستم آموزشی در ترکیه

سیستم آموزش عالی در ترکیه مطابق با استاندارهای دانشگاه های آمریکا می باشد. ارایه دروس در دانشگاه های ترکیه به صورت ترمی – واحدی می باشد. یعنی این که هر سال متشکل از سه ترم تحصیلی می باشد. البته زبانی که با آن می بایستی شما دروس خود را بگذرانید بستگی به ترجیح شما می تواند متفاوت باشد به مانند: انگلیسی؛ فرانسه؛ آلمانی؛ ترکی و … . شروع سال تحصیلی در ترکیه به مانند ایران در مهر ماه می باشد.

یعنی شروع از ماه اکتبر و اتمام آن ماه ژانویه و ترم بهار نیز از فوریه آغاز می گردد و در ماه ژوئن به اتمام می رسد. البته ترم تابستان از جولای آغاز می گردد و در آگوست پایان می یابد. دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در کشور جمهوری ترکیه سالیانه متعهد هستند که تعداد ۴۵۰۰ دانشجوی خارجی(غیر ترک) پذیرش کنند.

البته تفاوتی ندارد که این تعداد از کدام یک از کشورها باید پذیرش گردد. ورود به دانشگاه های ترکیه مستلزم ارایه ی مدارک معتبر از جانب شخص می باشد. مثلا برای ورود به دانشگاه های ترکیه شما می بایستی مدرک دیپلم رسمی خود را ارایه نمایید که تمام واحدهای درسی خود را در دوره دبیرستان گذرانده هستید.

در این راستا سازمان ÖSYM (مرکز انتخاب و جایگزینی دانشجو) متولی برگزاری آزمون YÖS می باشد که دانشجویان خارجی موظف هستند آن را بگذرانند. البته این آزمون در کشور ترکیه برگزار می گردد.

اعتبار علمی دانشگاه های ترکیه

دانشگاه های ترکیه در بین کشورهای دنیا از اعتبار علمی بالایی برخوردار هستند به طوری که مدارک علمی این کشور در بسیاری از کشورهای دنیا مورد ارزشیابی بالا قرار می گیرد. البته در تمام رشته ها برای دانشجویان ممتاز امکان اخذ بورسیه وجود دارد. در برخی از رشته ها که در سایت وزارت علوم ترکیه آورده شده است امکان این که از ترم دوم به بعد به دانشگاه های اروپایی و آمریکایی منتقل شوید بسیار زیاد است.

از مزایای تحصیل در ترکیه می توان تحصیل در سیستم اراسموس را نام برد و همچنین امکان تحصیل به زبان انگلیسی. در نظر داشته باشید که هیچ دانشگاه ایرانی در ترکیه وجود ندارد. آموزش آنلاین و دانشگاه های مجازی نیز زیر نظر وزارت علوم ترکیه می باشند.

امکانات دانشگاهی و خوابگاهی در ترکیه

دانشگاه های ترکیه از امکانات مناسب آموزشی و رفاهی مناسبی برخوردار هستند. اکثر دانشجویان خارجی در دانشگاهای ترکیه می توانند از امکانات اسکان با هزینه های بسیار پایین و امکانات رفاهی بالا در خوابگاه بهرمند گردند. این در حالی است که دانشگاهای ترکیه به طور رسمی هیچ گونه تعهدی مبنی بر در اختیار گذاشتن خوابگاه به اتباع خارجی ندارند.

هم چنین دانشجویان خارجی می توانند از امکانات تفریحی و خدمات درمانی نیز با قیمت مناسب استفاده نمایند. تدریس انگلیسی در ترکیه در صورتی که دانشجو با آن آشنا باشد می تواند به عنوان منبع درآمد و کمک هزینه تحصیلی به حساب آید.

معرفی بهترین دانشگاه های ترکیه

ما نمی‌توانیم راجع به هیچ‌چیزی اغراق کنیم. برای مثال نمی‌توانیم بگوییم که تمام دانشگاه‌های ترکیه بی‌نظیر هستند. به هر حال در هر کشور، عملکرد و نحوه‌ی آموزش در برخی دانشگاه‌ها بهتر است. اصلا به همین دلیل است که ما رتبه‌بندی‌های جهانی داریم تا طبق آن برتری دانشگاه‌ها را تشخیص دهیم. در ادامه چهار مورد از بهترین دانشگاه‌های ترکیه را به شما معرفی خواهیم کرد.

البته به یک نکته نیز دقت داشته باشید. برخی دانشگاه‌ها با خواستگاه خاصی تاسیس شده‌اند. برای مثال، اگر شما قصد داشته باشید در بهترین دانشگاه فنی مهندسی ترکیه، پزشکی بخوانید، قطعا باز هم با آموزش صحیح و دلچسبی روبه‌رو نخواهید شد.

دانشگاه چانکایا

این دانشگاه که طبق رتبه‌بندی Times Higher Education، در جایگاه 401 سال 2021 قرار دارد،‌ از جمله بهترین دانشگاه‌های غیر پزشکی ترکیه است و از سیستم آموزشی نوین و به‌روز بهره می‌برد.

از دیگر مزایای این دانشگاه می‌توان به توانایی تحقیق و تفکر تحلیلی توسعه یافته، توانایی کار و تحقیق در مورد موضوعات بین رشته‌ای، پرورش دانشجویانی که به محیط پیرامون خود تسلط دارند،‌ ارائه‌ی مدرک معتبر،‌ اصلاح‌طلبی و انتقال دانش به صنعت و جامعه اشاره کرد.

مقاله پیشنهادی: دانشگاه چانکایا (Çankaya Üniversitesi)

دانشگاه کوچ

دانشگاه کوچ با جایگاه 401 در رتبه‌بندی Times Higher Education در سال 2021، به عنوان برترین دانشگاه ترکیه معرفی شد. این دانشگاه بهترین گزینه در برگزاری پروژه‌های علمی تحقیقاتی در ترکیه محسوب می‌شود. پس در صورتی که برای تحصیل در مقاطع بالاتر تمایل دارید، این دانشگاه می‌تواند گزینه‌ی بسیار خوبی باشد.

مقاله پیشنهادی: دانشگاه کوچ ترکیه

دانشگاه حاجت‌تپه

دانشگاه حاجت تپه با جایگاه 501 Times Higher Education در سال 2021، دومین دانشگاه برتر ترکیه محسوب می‌شود. این دانشگاه با 15 دانشکده، 15 کالج و موسسه‌ی تحصیلات تکمیلی، 2 موسسه‌ی  علمی‌ کاربردی، 1 هنرستان، 4 آموزشگاه حرفه‌ای و 98 مرکز تحقیقاتی و کاربردی به عنوان یکی از برترین و بزرگ‌ترین دانشگاه‌های ترکیه به شمار می‌رود.

مقاله پیشنهادی: دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University)

دانشگاه سبانسی

دانشگاه سبانسی که در جایگاه 501 رتبه‌بندی Times Higher Education سال 2021 قرار دارد، سومین دانشگاه برتر در ترکیه است. این دانشگاه آموزشی شناور و چند‌رشته‌ای ارائه می‌دهد تا دانشجویان سال اول و دوم فرصت انتخاب مجدد را داشته باشند و بهتر تصمیم بگیرند.

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم

وزارت علوم هر سال تعدادی از دانشگاه‌ها را مورد تایید خود قرار می‌دهد و مدرک آن‌ها را به عنوان مدرکی معتبر قبول می‌کند. در ادامه، لیستی از اسامی دانشگاه‌های ترکیه که مورد تایید وزارت علوم هستند را خواهید دید:

دانشگاه‌های برتر دانشگاه‌های خوب دانشگاه‌های متوسط
دانشگاه بیلکنت دانشگاه آنادولو دانشگاه اولوداغ
دانشگاه بغازیچی دانشگاه آنکارا دانشگاه کاراتایا
دانشگاه حاجت تپه دانشگاه باهچه شهیر دانشگاه رسپ تایپ اردوغان
دانشگاه فنی استانبول دانشگاه دوکوز ایلول  
دانشگاه کوچ دانشگاه اژه  
دانشگاه فنی خاورمیانه دانشگاه ارجیس  
دانشگاه سابانجی دانشگاه قاضی  
  دانشگاه استانبول  
  موسسه تکنولوژی ازمیر  
  دانشگاه چکوروا  
  دانشگاه مارمارا  
  دانشگاه اوندوکوز مایس  
  دانشگاه سلجوق  
  دانشگاه قازی انتب  
  دانشگاه فنی یلدیز  
  دانشگاه چانکایا  
  دانشگاه آتیلیم  

از چه طریقی می توان وارد دانشگاه های ترکیه شد؟

با توجه به سطح علمی دانشگاه های ترکیه به خصوص در برخی رشته ها به مانند پزشکی و پیراپزشکی نمی تواند آسان باشد. در واقع در بسیاری از مقاطع به خصوص بعد از پایان تحصیلات و اخذ دیپلم اگر شما خواستار ادامه تحصیل در کشور ترکیه باشید می بایستی که در آزمون سراسری کشور ترکیه شرکت کنید و نمره قبولی را اخذ نمایید. تحصیل در ترکیه از طریق آزمون یوس کلیه ی امور مربوط به انتخاب و جایگزینی دانشجویان خارجی در کشور ترکیه توسط موسسه آموزش عالی ترکیه(ÖSYM) انجام می گردد.

و برای متقاضیان خارجی الزامی می باشد که در آزمون YÖS که هر ساله در کشور ترکیه برگزار می گردد شرکت کنند. و بعد از این که نمره قبولی را اخذ نمودند می توانند برای ادامه تحصیل در دانشگاه ها و موسسات عالی در ترکیه اقدام نمایند. از شرایط تحصیل در ترکیه در رشته پزشکی شرکت در آزمون یوس و یا آزمون SAT می باشد. برای شرکت در آزمون YÖS در ترکیه هیچ گونه شرایط سنی وجود ندارد.و کلیه دانش آموزان فارغ التحصیل دبیرستان با هر رشته ای و دارای دیپلم متوسطه می توانند در آن شرکت کنند.

رنک دانشگاه های ترکیه

رنکینگ دانشگاه های ترکیه چگونه است؟

 
مقاله پیشنهادی: رنکینگ دانشگاه های ترکیه

شرایط بورسیه تحصیلی

برای دانشجویانی که می خواهند با بورس تحصیلی در ترکیه تحصیل کنند، گزینه های مختلف بورس تحصیلی از جمله بورسیه های تحصیلی دولت جمهوری ترکیه ، بورسیه های تحصیلی توسط کشورهای خود دانشجویان ، بورسیه های تحصیلی ارائه شده توسط موسسات و سازمان های مختلف ملی و بین المللی ، بورسیه های دانشگاه های ترکیه وجود دارد که افراد با توجه به شرایط خود و دانشگاه انتخابی می توانند موفق به اخذ یکی از انواع بورسیه تحصیلی ترکیه شوند توجه داشته باشید که فرصت ها و مبالغ ارائه شده توسط موسسات بورس تحصیلی متفاوت است.

برخی از این موسسات هزینه رفت و آمد از کشور شما به ترکیه را نیز تأمین می کنند. میزان بورس های تحصیلی ماهانه نیز بسته به میزان تحصیلات دانشجویان بین المللی متفاوت است. برای دریافت اطلاعات تکمیلی در این خصوص می توانید در سایت دانشگاه ها از انواع بورس های تحصیلی و جزئیات آنها اطلاعات کاملی را کسب می کنید. علاوه بر این، در سایت رسمی هر یک از دانشگاه های کشور ترکیه برنامه های بورسیه تحصیلی ارائه شده توسط بورس های تحصیلی ترکیه و شورای آموزش عالی (CoHE) نیز وجود دارد.

شما برای اخذ بورسیه‌ی تحصیلی توانا هستید. شاید تعجب کنید، اما واقعا اخذ بورسیه‌ی تحصیلی آنقدر که تصور می‌کنید سخت نیست. فقط باید مدارک کاملی داشته باشید و به موقع اقدام کنید. برای اخذ بورسیه‌ی تحصیلی باید مدارکی چون ریز نمرات تحصیلی، مدرک فارغ‌التحصیلی، مدرک آزمون آیلتس یا تافل، مدرک آزمون زبان ترکی استانبولی، مدرک آزمون GMAT یا GRE (درصورت تحصیل در مقطع دکترا) و … را داشته باشید.

گرچه با هر نمره‌ای هم نمی‌توانید بورسیه‌ی تحصیلی بگیرید. شما باید در بهترین حالت خود جهت اخذ بورسیه اقدام کنید. نمره‌ای بالا داشته باشید، در آزمون‌های بین‌المللی زبان نتیجه‌ی بسیار خوبی اخذ کرده باشید، رزومه‌ی علمی کامل و بی‌نظیری داشته باشید و … .

البته مواردی هم هست که به دانش‌جویان سطح متوسط هم بورسیه‌ی تحصیلی اعطا می‌شود. برای مثال، برخی اسکالرشیپ‌ها کامل نیستند. فقط بخشی از شهریه یا چند ترم از دانشگاه را شامل می‌شوند. برخی دیگر، شامل تخفیف در هزینه‌های کلی دانشگاه می‌شوند. برخی از بورسیه‌ها بعد از یک ترم تحصیل دانشجو در دانشگاه اعطا می‌شوند. این در حالتی است که شما خود و توانایی برجسته‌ی خود را به دانشگاه نشان می‌دهید و برای ترم بعدی، شهریه‌ی کمتری می‌پردازید. در نهایت، برخی دانشگاه‌ها هم شهریه را به حالت قسطی از دانشجو طلب می‌کنند یا بورسیه‌ای قرضی به او می‌دهند تا بعدا رفته رفته پول را به دانشگاه بازگرداند.

در آخر می‌توان به بورسیه‌های استانی اشاره کرد. این بورسیه‌ها بر اساس میزان درآمد دانشجویان به آن‌ها تعلق می‌گیرد. با توجه به وضعیت ارز در کشور، طبیعتا هر خانواده‌ای شامل حال این بورسیه خواهد شد و دیگر ربطی به توانایی علمی و تحصیلی شما ندارد. البته به خاطر داشته باشید که برای اخذ این بورسیه، باید اداره‌ی بورس را متقاعد کنید که آه در بساط ندارید؛ و در عین حال، سفارت را متقاعد کنید که به اندازه‌ی کافی پول دارید که از پس زندگی در ترکیه بربیایید. به این بخش از مدارک شما همان «تمکن مالی» می‌گویند.

بورسیه تحصیلی بین المللی برای دانشجویان

بورس تحصیلی بین المللی برای دانشجویان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در کشورهایی قابل دسترس می باشد که در خصوص پذیرش دانشجو پروتکل های خود را با شورای آموزش عالی ترکیه امضاکرده اند.

اگر دانشجویانی که در برنامه های آموزش عالی ترکیه پذیرفته شده اند ، گواهینامه مهارت ترکی ( مدرک تومر) را نداشته باشند قبل از شروع برنامه تحصیلی دانشجویان موظف خواهند بود تا یک سال در دوره آمادگی زبان ترکی دانشگاه خود شرکت کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد این نوع از بورسیه می توانید به سایت YÖK مراجعه نمایید.

بورسیه های تحصیلی ترکیه

بورسیه های تحصیلی ترکیه علاوه بر ارائه پشتیبانی مالی ، به دانشجویان بین المللی اجازه می دهند تا در برنامه کاربردی مورد نظر خود در دانشگاه حضور داشته باشند. با این ویژگی این بورسیه با سایر برنامه های بورس تحصیلی جهان متفاوت است.

هدف بورس های تحصیلی در ترکیه اطمینان از این است که دانشجویان از فعالیت های اجتماعی و فرهنگی در مدت زمان حضور در ترکیه و همچنین تحصیلات دانشگاهی بهره مند شوند. این برنامه بورسیه تحصیلی همچنین نیازهای دانش آموزانی از قبیل اسکان و بیمه درمانی را در دوره تحصیلی پوشش می دهد.

مراحل دریافت ویزای دانشجویی ترکیه

دانشجویانی که برای تحصیل در ترکیه آمده اند باید ویزای دانشجویی را از نزدیکترین کنسولگری جمهوری ترکیه دریافت کنند. مراحل ویزای دانشجویی می تواند به طول انجامد و بنابراین مهم است که به محض دریافت نامه پذیرش خود درخواست ویزای دانشجویی بدهید.

شما می توانید از طریق وب سایت وزارت امور خارجه جمهوری ترکیه (mfa.gov)، مراحل درخواست ویزای خود را انجام دهید. شما می توانید از طریق اینترنت درخواست ویزا دهید. برای این روش می توانید به سایت konsolosluk مراجعه کنید.

مراحل درخواست اجازه اقامت تحصیلی ترکیه

پس از ورود به ترکیه و پس از تکمیل ثبت نام دانشگاه خود ، مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که درخواست اجازه اقامت دهید. پس از تکمیل فرم درخواست در e-ikamet ، شما باید در روز و ساعت قرار ملاقات به اداره کل مدیریت مهاجرت استان بروید یا برای تهیه مدارک از دفتر دانشجویی بین المللی دانشگاه خود استفاده کنید.

تا زمانی که در ترکیه با کارت اقامت خود و شماره شناسایی خارجی (YU) که پس از درخواست خود دریافت می کنید حضور داشته باشید می توانید کلیه معاملات رسمی را انجام دهید. اگر کارت اقامت شما منقضی نشده باشد می توانید هنگام ورود یا خروج از ترکیه از آن استفاده کنید و بنابراین نیازی به گرفتن ویزای جدید ندارید.

مهم است که قبل از پایان دوره اعتبار مجوز اقامت خود را تمدید کنید. به شما یادآوری می کنیم که شما به عنوان دانشجو از هزینه درخواست اقامت معاف هستید ، شما فقط ملزم به پرداخت هزینه کارت هستید.

نحوه ارزشیابی مدارک ترکیه در ایران

  1. مدرک تحصیلیÖn Lisans Diplomasi که در آن فرد دو سال به تحصیل اشتغال داشته است در صورتی که دیپلم دبیرستان داشته باشد و البته پیش دانشگاهی در ایران به عنوان کاردانی ارزشیابی می گردد.
  2. مدرک تحصیلیLisans Diplomasi با سپری کردن ۴ سال تحصیل به عنوان کارشناسی و یا لیسانس ارزشیابی می گردد.
  3. مدرک تحصیلی Yuksek Lisans Diplomasi در صورتی که از دانشگاه های اعلامی وزارت علوم که به عنوان گروه ۱ هستند با شرط داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی: در ایران کارشناسی ارشد ارزشیابی می گردد.
  4. مدرکVeterner Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi با احتساب این که ۵ سال تحصیل پیوسته بعد از دیپلم دبیرستان داشته باشند کارشناسی ارشد در دامپزشکی ارزشیابی می گردد.
  5. مدرک تحصیلی Doktora و یاD در صورتی که از دانشگاه های اعلامی گروه یک توسط وزارت علوم باشد در صورتی که دارای مدرک کارشناسی ارشد باشید به عنوان دکتری در ایران ارزشیابی می گردد.

در این میان در صورتی که در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری نام دانشگاهی که در آن تحصیلی می کنید جزء لیست گروه یک وزارت علوم نباشد در صورتی که معدل شما ۳ از ۴ باشد و یک مقاله علمی از رساله کارشناسی ارشد و همچنین دکتری خود در نشریات معتبر بین المللی ارایه نمایید؛ مدرک تحصیلی شما نیز به عنوان کارشناسی ارشد و دکتری ارزشیابی می گردد.

مقاطع تحصیلی (کارشناسی | کارشناسی ارشد | دکترا)

شما از سه طریق می‌توانید وارد دانشگاه‌های ترکیه شوید: برای ادامه‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا. هر یک از این مقاطع شرایط خاصی دارند که در ادامه برایتان بازگو می‌کنیم.

کارشناسی:

برای تحصیل در دوره‌ی کارشناسی، شما باید ریز نمرات تحصیلی در دوران دبیرستان و به خصوص مقطع دیپلم را تهیه کنید. در عین حال باید در آزمون آیلتس و تافل شرکت کرده و خود را برای 4 الی 5 سال درس خواندن در ترکیه آماده کنید.

این مقطع تحصیلی معمولا به راحتی شما را پذیرش می‌کند، ولی به سختی می‌توانید بورسیه‌ای برای آن پیدا کنید. علاوه‌براین به یاد داشته باشید که این مقطع تحصیلی محدودیت سنی دارد. یعنی شما در سی سالگی نمی‌توانید در این مقطع درس بخوانید.

کارشناسی ارشد:

شما برای تحصیل در این مقطع باید مدارک بیشتری به دانشگاه ارائه دهید. برای مثال، آزمون زبان و اخذ نمره‌ی خوب در آن برای این مقطع کاملا ضروری است. برخی از دانشگاه‌ها نیز ممکن است از شما مقالات بین‌المللی یا مدرک آزمون GRE بخواهند.

به طور کلی، تحصیل در مقطع ارشد بیشتر از دو سال طول نمی‌کشد. ولی برای پروژه‌ی پایان‌تامه زمان بیشتری لازم دارید. همچنین اخذ بورسیه برای آن‌، ساده‌تر از دوره‌ی کارشناسی و سخت‌تر از دوره‌ی دکترا است.

مقاله پیشنهادی: تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

دکترا

سخت‌ترین مقطع تحصیلی در ترکیه همین دکترا است. شما برای تحصیل در این مقطع باید دست کم ده سال زحمت بکشید. علاوه بر این، باید حتما مدارکی چون آزمون GRE، GMAT، مقالات ISI و … را نیز داشته باشید. به خاطر داشته باشید که طول پاس کردن واحدها در دوره‌ی دکترا پنج سال و به طور تخمینی، طول ارائه‌ی پروپوزال به دانشگاه، پنج سال در نظر گرفته شده است.

یکی از فواید بسیار خوب این مقطع امکان اخذ بورسیه‌ی کامل از آن است. از‌آنجا که شهریه‌ی مقطع ارشد بسیار بالا است، معمولا برای دانشجویانی که پذیرفته می‌شوند بورسیه‌ای کامل در نظر گرفته می‌شود. البته به شرطی که نمرات و شرایط تحصیلی شما بهترین باشد.

مقاله پیشنهادی: تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه

در دانشگاه های ترکیه به چه زبان هایی تدریس می شود؟

تعداد دانشگاه ها چه خصوصی و چه دولتی در ترکیه بالغ بر ۲۰۰ دانشگاه می باشد. که در بسیاری از آنها زبان غالب ترکی و انگلیسی می باشد. اگر چه شما می توانید به زبان های اسپانیایی؛ فرانسوی و آلمانی نیز به تحصیل اشتغال داشته باشید. ولی به شما پیشنهاد می گردد اگر قصد دارید در ترکیه مشغول به تحصیل گردید حتما به یادگیری زبان ترکی اقدام نمایید.

تحصیل در استانبول ترکیه از سایر شهرها بیشتر مورد استقبال ایرانیان بوده است. اما نوع دانشگاه چه دولتی و چه خصوصی در پذیرش تحصیلی ترکیه شما تغییری ایجاد نمی کند. اقامت دانشجویی در ترکیه یک روند بسیار ساده دارد که شروع آن می تواند با کالج ترکیه باشد و یا تحصیل دوره دبیرستان در ترکیه و لازمه شرایط مهاجرت تحصیلی به ترکیه آشنایی دانشجویان با زبان های ترکی و یا انگلیسی خواهد بود.

بسیاری از دانشگاه های ترکیه با برخی از دانشگاه های آمریکا و اروپا قرارداد تبادل دانشجو دارند. مثلا دانشگاه بیلکنت و یا دانشگاه حاجت تپه با دانشگاه هاروارد قرارداد و تفاهم نامه تبادل دانشجو دارد. به همین جهت ادامه تحصیل در کشورهای آمریکایی و اروپایی برای افرادی که در ترکیه تحصیل کرده اند به مراتب راحت از افرادی می باشد که در ایران مشغول به تحصیل بوده اند.

برای انتخاب دانشگاه و شهر مورد نظر خود لازم است تا حتما با مشاوره بورسیه تحصیلی در ترکیه جلسه ای داشته باشید تا بتوانید به تصمیم درستی با توجه به شرایط خود برسید.

آزمون sat

بیشتر دانشجویانی که می‌خواهند در ترکیه تحصیل کنند در مورد SAT سوال می‌کنند، بنابراین باید بدانید که این آزمون چیست. نام این آزمون به اختصار نام اصلی آن، آزمون ارزیابی Scholastic است و هدف آن اندازه گیری آمادگی دانشجویان برای سطح دانشگاه است.

کدام دانشگاه‌ها به SAT نیاز دارند؟

این آزمون یکی از شرایط اصلی تحصیل در کشورهای مختلف و به عنوان مثال ترکیه ، مصر و عربستان سعودی است.

آزمون SAT شامل چه مواردی است؟

آزمون SAT شامل دو بخش است: ریاضیات و بخش خواندن و نوشتن.

گروه ریاضیات

شامل 58 سوال چند گزینه‌ای است و در 38 سوال ماشین حساب مجاز است.

گروه خواندن و نوشتن

این گروه به دو قسمت تقسیم می‌شود.

خواندن و دستور زبان شامل 52 سوال چند گزینه‌ای است و مستلزم خواندن پاراگراف ها یا عبارات در زمینه های علمی و ادبی است.

نوشتن و زبان شامل 44 سوال چند گزینه‌ای است. این بخش راجع به گرامر و دانش واژگان است.

آیا زمان مشخصی برای آزمون SAT وجود دارد؟

سوالی که بسیاری از دانشجویان عزیز به دنبال آن هستند این است که این آزمون برای چه زمانی برگزار می‌شود. در واقع، تاریخ مشخصی در همه کشورها وجود ندارد، زیرا تاریخ قرارداد آن از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. در آمریکا، آزمون‌های SAT در ماه‌های آگوست، اکتبر، نوامبر، دسامبر، مارس و ژوئن برگزار می‌شود.

مدت زمان این آزمون چقدر است؟ دانشجو چند ساعت در این آزمون قرار می‌گیرد؟

مدت زمانی که دانشجو در این امتحان شرکت می‌کند 3 ساعت است و در صورت پاسخ به سوال مقاله 50 دقیقه اضافی اضافه می‌شود  به طوری که کل مدت زمانی که دانشجو در آن شرکت می کند 3 ساعت و پنجاه دقیقه است.

توصیه مهم برای موفقیت در این آزمون

آمادگی قبل از آزمون همیشه نتایج مورد نیاز را به همراه دارد ، بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از اقدام به آزمون SAT با تمرین مدل های مختلف بخش تست، خود را آماده کنید.

همچنین ، آموزش جدید در هر بخش به رشد مهارت های شما کمک می کند. به عنوان مثال، مرور قوانین تمرینی باعث تلف شدن وقت شما در طول آزمون واقعی می‌شود و اگرچه صفحه اول آزمون شامل مجموعه‌ای از مهم‌ترین قوانین تمرینی است، اما تکیه بر آن‌ها اساساً می‌تواند در اتلاف وقت مثر باشد.

آزمون TOMER

آزمون تومر یک آزمون رسمی آموزش زبان ترکی است و یکی از معتبرترین دوره‌های زبان ترکی در استانبول است. این یک پیش نیاز برای پذیرش در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه است.

تومر مخفف مرکز آموزش زبان ترکی در استانبول است و آزمون تومر مانند گواهینامه‌های TOEFL و IELTS برای تحصیل در ترکیه و پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه بسیار مهم است.

این بدان معناست که اگر یکی از دانشگاه‌های ترکیه را برای تحصیل انتخاب کنید، به ناچار نیاز به ارائه این نمره زبان خواهید داشت. بنابراین شرکت در آزمون تامر در دوره ای از زندگی در ترکیه برای نشان دادن تسلط شما به این زبان مفید است.

سطوح مختلف آزمون تومر در ترکیه:

آزمون تومر شامل چندین سطح از A1 تا C1 است. و نمره کل شما در این آزمون سطح دانش و درک شما و در واقع سطح شما در زبان ترکی را نشان می‌دهد. دوره زبان ترکی و آزمون تومر در هر سطح به دو قسمت شامل دو سطح مبتدی ، دو سطح متوسط و دو سطح پیشرفته تقسیم می‌شوند.

تحصیل در ترکیه بدون آزمون

200 دانشگاه در ترکیه وجود دارد که اکثر آن‌ها نیز دولتی هستند. در این میان، برخی از دانشگاه‌ها شرایطی را ایجاد کرده‌اند که برای اخذ پذیرش در آن‌ها نیازی به مدرک آزمون آیلتس نداشته باشید. اما به هر حال، باید به زبان ترکی استانبولی تسلط کامل داشته باشید. در ادامه، اسم این دانشگاه‌ها را برای شما ذکر خواهیم کرد.

  • دانشگاه بیکنت
  • دانشگاه باجهشهیر
  • دانشگاه فاتح سلطان محمت
  • دانشگاه آیدین استانبول
  • دانشگاه آتلیم
  • دانشگاه چانکایا

تقویم آموزشی ترکیه

هر سال تحصیلی در ترکیه  شامل 2 ترم است و از سپتامبر تا ژوئن ادامه دارد. مهلت درخواست بین موسسات و دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است، اما دانشگاه‌ها رسماً و عموما از ماه اکتبر باز شده و شروع به فعالیت می‌کنند.

بسیاری از دانشگاه‌ها مکان‌هایی را برای خدمات اولیه تخصیص می‌دهند و این بستگی به شرایط قبلی متقاضی دارد. بنابراین توصیه می‌شود متقاضیان در اسرع وقت جهت اخذ پذیرش اقدام کنند. برخی از دوره‌هایی که محبوبیت کمتری دارند، در بازه‌های زمانی گسترده‌تری دانشجو می‌پذیرند. اما محبوب‌ترین دوره‌ها و رشته‌ها در معتبرترین موسسات به سرعت پر می‌شوند و دارای رقابت بالایی هستند.

در آخر می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که  وب سایت هر دانشگاه جزئیات مربوط به تاریخ شروع و پایان برنامه ارسال درخواست را ارائه می‌دهد. پس حتما قبل از هر اقدامی، سایت را مطالعه کرده و از تقویم به خصوص دانشگاه مورد نظر، مطلع شوید.

رشته های پر طرفدار برای تحصیل در ترکیه

این پدیده‌ای کاملا طبیعی است که برخی رشته‌ها بازار کار بهتری داشته باشند و به همین ترتیب، طرفداران بیشتری نیز داشته باشند. ما در ادامه سه مورد از محبوب‌ترین رشته های تحصیلی در ترکیه را معرفی می‌کنیم.

منسوجات

ترکیه – به ویژه استانبول – در یکی از مسیرهای اصلی تجارت بین اروپا، آسیا و خاورمیانه بوده است. با ورود بازرگانان خارجی از شهرها و کشورهای مختلف، منسوجات به عنوان منبع اصلی درآمد محلی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد. این تأکید شدید بر منسوجات حتی به دوران مدرن نیز رسیده است. در واقع، در حالی که دولت بسیاری از صنایع از جمله ارتباطات، بانکداری و حمل و نقل را کنترل می‌کند، مهمترین و بزرگترین صادر کننده‌ی منسوجات و پوشاک است. دانشگاه‌های ترکیه که به دلیل برنامه‌های خود در زمینه پارچه و طراحی معروف هستند، شامل دانشگاه آیدین استانبول، مدیترانه شرقی و دانشگاه اوسکودار می‌شوند.

مدیریت کسب و کار

علی رغم تصمیماتی که توسط رئیس جمهور و دولت ترکیه گرفته شده، ارزش تولید ناخالص داخلی  ترکیه به طور پیوسته در حال افزایش است. در حقیقت، این رقم در سال‌های اخیر بیش از 5 درصد افزایش داشته است. اگرچه واقعیت پیچیده است، اما این میزان نقطه قوتی است که برخی دیگر از کشورهای جهان برای تطبیق آن تلاش می‌کنند.

این امر دریچه‌ای برای دانشجویان بازرگانی است که به عنوان محل تحصیل خود به این کشور علاقه مند شده‌اند. هر دو متقاضی کارشناسی و کارشناسی ارشد، به رشته‌ی تجارت و کسب‌وکار به عنوان یکی از بهترین و محبوب‌ترین رشته‌ها نگاه می‌کنند.

دانشگاه‌های ترکیه که به دلیل برنامه‌های خود در مدیریت بازرگانی مشهور هستند شامل دانشگاه Near East ، دانشگاه اروپایی Lefke و دانشگاه Okan هستند.

علوم و مهندسی کامپیوتر

علوم و مهندسی کامپیوتر به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در سراسر جهان است و فرصت‌های شغلی فرصت بالاتری را برای دانشجویان ایجاد می‌کند. دانشگاه‌های ترکیه که به دلیل برنامه‌های آموزشی خود در علوم و مهندسی کامپیوتر معروف هستند، شامل دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه Sabanci و دانشگاه Sehir استانبول هستند.

تحصیل پزشکی

برای بسیاری از دانشجویان، تحصیل پزشکی یک رویا است. برای اکثر دانشجویان تحصیل پزشکی در کشور خودشان به دلیل شرایط سخت ورودی یا هزینه‌های تحصیل غیرممکن است. تحصیل پزشکی در ترکیه مقصدی است که اغلب توسط دانشجویان بین‌المللی انتخاب می‌شود و می‌خواهند آرزوی خود را برای پزشک شدن تحقق بخشند.

در ترکیه ، پزشکی را می‌توان به زبان انگلیسی یا ترکی مطالعه کرد. در دانشگاه‌های برجسته که در استانبول، آنکارا یا ازمیر واقع شده اند – دانشجویان گزینه های زیادی دارند.

کار ضمن تحصیل

به طور خاص، دانشجویان بین المللی ثبت نام شده در دوره کارشناسی ارشد یا دکترا در ترکیه می‌توانند به عنوان محقق در پروژه های علمی مربوط به کار خود، برای تأمین هزینه تحصیلات تکمیلی کار کنند. برخی از دانشگاه‌های خصوصی نیز دانشجویان تحصیلات تکمیلی را با بورسیه کامل می‌پذیرند و می‌توانند در ازای دریافت این بورسیه کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان فراهم کنند. دانشجویان مقطع کارشناسی، طبق برنامه دوره هایشان، اغلب فرصت‌هایی را برای کار در یک شغل نیمه وقت پیدا می‌کنند.

اگر برنامه‌ای برای کار در زندگی دانشجویی خود دارید، آنچه ابتدا باید بدانید این است که اجازه اقامت دانشجویی شما، اجازه کار را پوشش نمی‌دهد. بنابراین ، اگر می‌خواهید در طول تحصیل کار کنید، ابتدا باید مجوز کار بگیرید. انواع مختلفی از پروانه‌های کار وجود دارد مانند کار کوتاه مدت ، دائمی ، مستقل و … که توسط اداره کل کار بین المللی داده می‌شود.

آیا کار در ترکیه آسان است؟

در چند سال گذشته، ترکیه شاهد افزایش تعداد خارجیان در این کشور بوده است که منجر به افزایش قابل توجهی در نرخ اشتغال برای خارجی‌های حاضر در ترکیه شده است.

با وجود نیاز این شرکت‌ها به استخدام خارجیانی که به زبان‌های دیگر صحبت می‌کنند، یافتن فرصت شغلی سخت نیست. اما اگر به زبان ترکی استانبولی تسلط ندارید، کار پیدا کردن برایتان سخت خواهد شد. چون اکثر ترک‌ها نمی‌توانند به زبان انگلیسی یا روسی صحبت کنند. بنابراین ما به دانشجویان توصیه می کنیم که زبان ترکی را بیاموزند زیرا فرصت‌های شغلی زیادی را برایشان مهیا می‌سازد.

اقامت پس از تحصیل

دانشجویان خارجی که ویزای تحصیلی ترکیه را از کشور خود گرفته‌اند باید هنگام ورود به ترکیه درخواست اجازه اقامت دهند. این دانشجویان بین المللی باید ظرف یک ماه برای این اجازه اقامت اقدام کنند. در واقع ، برخی از اسناد و مدارک به همراه درخواست اجازه اقامت نیز مورد نیاز است.

در گذشته دولت ترکیه پس از اتمام دوره تحصیل به دانشجویان خارجی اجازه اقامت و کار در ترکیه را نمی‌داد. خبر خوب این است که اخیراً  رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که کلیه دانشجویان و فارغ التحصیلان بین المللی اجازه کار در ترکیه را دریافت می‌کنند. مهم نیست که به کدام کشور تعلق داشته باشند، ترکیه در آینده روابط خود را با آن‌ها ادامه خواهد داد.

بررسی هزینه های تحصیل در ترکیه

اگر درصدد مقایسه ی هزینه ی دانشگاه های ترکیه با دیگر دانشگاه ها به خصوص دانشگاه های ایران می باشید. بایستی به شما بگوییم که هزینه های تحصیل در دانشگاهای ترکیه به مراتب کمتر از دانشگاه های خصوصی در ایران می باشد. هزینه و شهریه های دانشگاه ها در ترکیه با یکدیگر متفاوت می باشند. مثلا در رشته های علوم انسانی شهریه ی دانشگاه ها بسیار کمتر از رشته های پزشکی و فنی می باشد.

به خصوص تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی مستلزم صرف هزینه های بالایی می باشد, ولیکن در بسیاری از دانشگاه ها اگر فرد دارای رزومه خوبی باشد, می تواند از بورسه ی تحصیلی استفاده کند.

علاوه بر رشته های پزشکی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز میزان اعطای بورسیه بسیار بالا است. لازم به ذکر است که اکثر دانشگاه های ترکیه برای دانشجویان به صورت رایگان هزینه های درمانی و بیمه در نظر می گیرند. البته به شما پیشنهاد می گردد زمانی که تصمیم به اخذ پذیرش تحصیلی می گیرید حتما از یک شرکت بین المللی مناسب و معتبر بیمه درمانی بگیرید. هزینه تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی در مقطع لیسانس مابین ۴۵۰ الی ۱۵۰۰ دلار میتواند متغیر باشد.

هزینه تحصیل در کشور ترکیه در مقاطع مختلف

میزان این تغییر می تواند بر اساس نوع رشته؛ محل دانشگاه؛ دانشگاه و … متفاوت باشد. این در صورتی است که هزینه تحصیل در مقطع لیسانس به زبان ترکی می تواند از 1000 دلار الی 5000دلار متفاوت باشد.

  • هزینه تحصیل کردن در کشور ترکیه در مقطع کارشناسی‌ارشد به زبان انگلیسی: ۶۰۰ تا ۹۰۰ دلار؛
  • هزینه تحصیل کردن در کشور ترکیه در مقطع کارشناسی‌ارشد به زبان ترکی: ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار.
  • هزینه تحصیل در مدارس بین المللی استانبول از سالانه 10 هزار دلار شروع می شود.

هزینه های زندگی دانشجویی در ترکیه (حداکثر هزینه ها در نظر گرفته شده)

یکی از مواردی که پیش از اقدام به تحصیل در ترکیه باید در رابطه با آن اطلاعات کسب کنید، هزینه های زندگی در این کشور برای دانشجویان می باشد، در این بخش از مقاله تحصیل در ترکیه به بررسی برخی از این هزینه ها می پردازیم، بنابراین اگر از متقاضیان تحصیل در این کشور هستید، مطالعه این بخش را از دست ندهید!

هزینه های عمومی دانشجویان ترکیه برای هر ترم

هزینه مسکن 1500 تا 2000 دلار (+هزینه های اضافه) غذا 1100 دلار کتاب ها 150 دلار

قیمت غذا در ترکیه

غذای دانشجویی وعده ای حدود 5 لیر نان 1.25 لیر آب(هر لیتر) 1.5 لیر میوه و سبزیجات وابسته به نوع از 2 تا 10 لیر برنج (هر کیلو) وابسته به نوع از 2 تا 4 لیر نمک و شکر (هر کیلو) حدود 4 لیر چای/قهوه (هر لیوان) 2 لیر / 5 لیر نوشیدنی وابسته به نوع از 2 لیر تا 10

هزینه های متفرقه زندگی دانشجویی در ترکیه

بلیط سینما 15 لیر بلیط کنسرت از 25 لیر به بالا اصلاح مو از 15 لیر به بالا

هزینه های حمل و نقل عمومی در ترکیه

بلیط اتوبوس برای محصل ها 1.5 لیر بلیط مینی بوس بین شهری متوسط 7 لیر تاکسی (متوسط) 3.4 لیر