کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران اظهار کرد: آمار ایران به جایی رسیده است که کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به ثبات آمار ابتلا به کرونا و مدیریت بیماری اشاره کرده اند. امیدواریم مردم همچنان نکات بهداشت فردی و جمعی را رعایت کنند تا به فاز مهار بیماری برسیم.

جهانپور ادامه داد: روند بهبودی بیماران مبتلا به کرونا شیب صعودی دارد و خوشبختانه سرعت بالایی گرفته است به طوریکه  تا کنون ۲۹۸۱۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند. همچنین تا کنون ۲۲۰ هزار و ۹۷۵ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

قطار سلامت را به سیاست پیوند نمی‌زنیم

سخنگوی وزارت بهداشت درباره اینکه آمریکا ادعا کرده است که سازمان جهانی بهداشت، چین محور است، گفت: نباید سازمان جهانی بهداشت را وارد میدان سیاست کنیم و به آن دامن بزنیم. برخی می‌گفتند سازمان جهانی بهداشت آمریکا محور و آمریکا می‌گوید چین محور است.

او با بیان اینکه ما قطار سلامت را به سیاست پیوند نمی‌زنیم، گفت: این سازمان را سیاسی نمی‌بینیم و همکاری‌های ما با سازمان جهانی بهداشت ادامه خواهد داشت. رویکرد ما سیاسی نیست؛ اگر قرار است به رویکرد مسئولیت و اشتراک جهانی برویم نباید به این مسائل توجه کنیم و این اقدام ترامپ و آمریکا در مسیر رفتار‌های ضد سلامت است. 

جهانپور درباره پروتکل دفن و غسل نیرو‌های بهداشتی اظهار کرد: نیرو‌های بهداشت محیط پروتکل تدفین و غسل را آموزش دادند و شهرداری اقلام حفاظتی را در اختیار غساله قرار دادند. باید توجه داشت که نحوه ضدعفونی، کفن و انتقال جسد و تدفین پروتکل مشخص دارد  که در این زمینه آموزش‌های لازم داده شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تجویز داروی فاویپراویر در درمان کرونا و فروش آن در بازار سیاه گفت: مادامی که کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تجویز فاویپراویر را تایید نکند؛ تجویز آن درست نیست و هنوز اثربخشی آن در مطالعات بالینی ایرانی تایید نشده است.

او ادامه داد: فاویپراویر دارویی است که برای آنفلوانزا تایید شده و در ایران اواخر اسفند برای درمان آنفلوانزا ثبت شده است. افرادی که این دارو را تجویز می‌کنند، مردم را به بازار سیاه ارجاع می‌دهند. داروی عرضه شده در بازار تقلبی و جعلی است و مصرف آن عواقب خطرناکی برای بیماران دارد؛ قانون تجویز کننده و فرد فروشنده را متخلف می‌داند.

جهانپور درباره اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر زمان تشخیص اولین مورد کرونا در ایران اظهار کرد: اظهارات وزارت بهداشت در مجلس دقیق و درست است و تشخیص قطعی ابتلا به کرونا ۴۵ دقیقه قبل از اعلام من در رسانه بود و این استراتژی شفاف وزارت بهداشت و دولت بود. ما نمی‌گوییم زود تشخیص دادیم بلکه می‌گوییم این اولین مورد‌های تشخیص قطعی بود و مواردی که برخی می‌گویند کرونا بوده به دلیل اینکه مطابق پروتکل‌های تشخیصی مسافرت به چین و ارتباط با مسافر چینی را در ۱۴ روز گذشته نبود تست کرونا گرفته نشد.

استفاده از بهورز و مراقب سلامت از اسفند در حال انجام است 

او همچنین درباره اظهارات اخیر وزیر سابق بهداشت مبنی بر استفاده از بهورزان و مراقبان سلامت برای مقابله با کرونا گفت: اقدامات مداخله‌ای حاکمیتی تاکنون مبتنی بر استفاده از بهورزان و مراقبان سلامت بوده و چیزی جز این نیست. همه انرژی ما در غربالگری کرونا بر تشخیص و اقدام زودهنگام بوده که بهروز در خانه بهداشت روستایی و مراقب سلامت در مرکز جامع سلامت این اقدامات را انجام می‌دهند. اگر چیزی اخیرا در این زمینه گفته شده، شرحی بر بسیج مقابله با کرونا است که از اسفند ماه انجام شده و مطلب جدیدی نیست!.

جهانپور تاکید کرد: نرخ مرگ و میر را باید این گونه محاسبه کرد که میزان مرگ و میر را به میزان موارد بهبود یافته و ترخیص به اضافه فوت شدگان تقسیم کرد. کشوری مثل آمریکا تست زیاد می‌گیرند و تعداد مرگ را به تعداد کل مبتلایان تقسیم و از نرخ مرگ کم می‌کنند. در کشوری مثل سنگاپور، کره جنوبی و آلمان نرخ مرگ و میر بسیار کم و در ایتالیا و اسپانیا نرخ مرگ و میر بسیار بالاست.

او افزود: در بریتانیا نصف کابینه مثبت شده اند و در آمریکا هیچ وقت اعلام نمی‌کنند که چه تعداد از نمایندگان کنگره به کرونا مبتلا شده اند. جامعه آماری مانند نمایندگان مجلس نداریم چراکه نمایندگان مجلس هم جز جامعه هستند و ما اجازه افشای اطلاعات بیماران را نداریم البته در برخی موارد خود نمایندگان یا دفاتر آن‌ها مثبت بودن را اعلام می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره اینکه برخی از کادر درمان چند سال پیش از کار کناره گیری کرده اند اما اکنون تمایل به بازگشت دارند، گفت: همه اینها به زمان ترک کار بستگی دارد. مطابق مقرارت کسی که یک بار استخدام دولت و کار را ترک کند، استخدام مجدد او بی معناست.

جهانپور درباره آمار تست در کشورهای مختلف جهان گفت:‌ تعداد تست در ایالات متحده بالا بوده است البته باید توجه داشت که جمعیت این کشور هم بالاست، در کشوری مانند ترکیه که از لحاظ جمعیتی و تعداد مثل ایران است، تعداد تست ها مشابه ماست. در کشورهای اروپایی و کشورهای ثروتمند و کوچک تعداد تست خیلی بالا نیست. اولین کشور جهان از نظر تعداد تست، جزایر فاروست و در رتبه های بعد ایسلند، لوکزامبورک، بحرین، مالت، لیختنشتاین و امارات متحده عربی قرار دارند. پرجمعیت ترین کشوری که بیشترین تست را می گیرد،‌ امارات متحده عربی است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ما تا کنون ۹۵  آزمایشگاه فعال داریم که ظرفیت ۱۵۰۰۰ تست تشخیصی کرونا را دارند البته این تعداد به ۲۰ هزار خواهد رسید. ادعایی نداریم که ثروتمندترین یا کشور توسعه یافته در حوزه تست کرونا هستیم؛ نباید انتظار داشته باشیم که بیشترین تست دنیا را در ایران اخذ کرده باشیم، اما روند رشد و توسعه شبکه آزمایشگاهی ما در تشخیص کرونا بسیار قابل توجه و کم نظیر است.

افزایش تعداد تست‌ های تشخیصی با مشارکت بخش خصوصی

او ادامه داد: با مشارکت بخش خصوصی تعداد تست‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و در روز‌های آینده تست‌های سرولوژی برای کسانی که قبلاً مبتلا شده‌اند و ایمنی و مصونیت پیدا کرده‌اند انجام خواهد شد. برای بازگشت افراد مبتلا به محل کار و شاغلین از ظرفیت تست سرولوژیک استفاده خواهیم کرد تا افراد با گواهی سلامت به محل کار برگردند.

جهانپور درباره فاصله گذاری اجتماعی اظهار کرد: ما در وزارت بهداشت علاقه داریم تا آخر سال کل کشور تعطیل باشند و در همه خانه‌ها قفل باشد؛ چراکه یک هفته پس از این مدت هیچ کدام از بیمارستان‌های ما دیگر نیازی به پذیرش بیمار نخواهند داشت و مراجعه نخواهیم داشت، اما چنین اتفاقی ممکن نیست و در ابعاد ملی کشوری مانند ما همچنین تصمیم گیری ممکن نخواهد بود.

او افزود: ما دنبال امر ناممکن و نامطلوب نیستیم؛ باید توجه داشت که تعریف امروزی سلامت در جوامع، پدیده‌ای چند جانبه است و نمی‌توان سلامت را بدون ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آن در نظر گرفت. امروز حفظ اشتغال و توانایی حداقلی مالی معیشتی افراد جزو مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: فارغ از مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت نمی‌توانیم تصمیم گیری کنیم و دغدغه سایر بخش‌ها باید در تصمیم‌گیری‌ها مدنظر قرار گیرد و ستاد ملی مقابله با کرونا تمام مولفه‌ها را لحاظ می‌کند. براساس مصوباتی که اعلام می‌شود، مطابق فاصله‌گذاری اجتماعی یا فیزیکی، شاهد بازگشت تدریجی مشاغل با تعهد خواهیم بود و این اتفاق ظرف روز‌های آینده ( ۲۳ فروردین) رخ خواهد داد.

جهانپور تصریح کرد: اینکه عشاق و زوج‌های جوان را می‌بینیم که دست به دست هم در خیابان قدم می‌زنند تردد غیر ضروری است و ناشی از آن است که برخی فکر کردن بعد از تعطیلات نوروز کرونا خداحافظی کرده است که این تصور ساده انگارانه است. باید توجه داشت که فاصله گذاری اجتماعی جدید از ۲۳ فروردین، مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را ندارد.

استفاده از وسیله نقلیه شخصی در شرایط کنونی مناسب است

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: اینکه تعداد اتومبیل‌ها در سطح شهر به ویژه مرکز افزایش پیدا کرده به این دلیل است که افراد به جای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی از وسیله شخصی استفاده کرده اند و بیشتر وسایل حمل و نقل در سطح شرکت تک سرنشین هستند. اگر چه آلودگی هوا را به دنبال دارد، اما به هر حال تردد با وسیله نقلیه شخصی در شرایط کنونی بهتر از استفاده از وسیله نقلیه عمومی است. این ترافیک در تقابل با فاصله گذاری فیزیکی نیست و حتی می‌توان گفت تا حدی در راستای فاصله گذاری فیزیکی است.

او درباره ناچشایی و نابویایی به عنوان علامت ابتلا به کرونا گفت: ویروس کرونا می‌تواند به عصب بویایی حمله کند و ما حتی مواردی از چشم صورتی داشتیم که می‌تواند این‌ها علائم اولیه و حتی تنها علامت ابتلا به کرونا باشد. امروز، چون در طغیان کرونا هستیم بسیاری از این موارد می‌تواند ناشی از کرونا باشد و این علائم می‌تواند در روز‌های آینده از بین برود و کسانی که این علائم را دارند باید خود را قرنطینه کنند و در جامعه حاضر پیدا نشوند تا زمانی که اطمینان از بهبودی حاصل کنیم.

تاکنون رفتار ویروس کرونا تغییری نکرده است

جهانپور در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان،درباره اظهارات رییس علوم پزشکی قم مبنی بر تغییر علائم ویروس کرونا در قم و مراجعه افراد با علائم گوارشی و کتف درد و بدن درد اظهار کرد: اگر بخواهیم گزارش علمی بدهیم شیوه آن این نیست که گزارش‌ها در مصاحبه من یا دکتر قدیر اعلام شود . ما باید مستنداتی مبنی بر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در افراد با چنین علامت‌هایی داشته باشیم و اطلاعات را با گذشته و سایر بیماران مقایسه کنیم؛ این مسائل بیشتر در حد گزارش‌های ژورنالیستی است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: البته ممکن است با توجه به کاهش موارد افرادی که در ماه‌های گذشته به حساب آنفلوانزا یا موارد مشابه گذاشته می‌شد امروز این موارد بیشتر خود را نشان دهند، اما بعید می‌دانیم که رفتار ویروس تغییر کرده باشد چرا که نزدیک به یک ماه بوده که با ۱۰ درصد فراز و نشیب تعداد مرگ و میر‌ها تغییر کرده است و این نشان می‌دهد که ویروس تغییر رفتاری نداشته است، اما امیدواریم که رفتار ویروس تغییر کند و تنها محدود به علائمی، چون بدن درد و سردرد شود.

او درباره تخصیص بودجه‌ای از صندوق ذخیره ارزی برای کرونا و اینکه آیا بیمارستان‌های خصوصی نیز این بودجه را دریافت می‌کنند، گفت: این ردیف مبلغ تخصیص داده شده برای کروناست و ما معادل این مبلغ فقط برای به سازمان‌های بیمه گر داشتیم و باید عین این مبلغ را به شرکت‌های دارو و تجهیزات پزشکی و کارکنان پرداخت کنیم و مضاف بر اینکه هر مبلغی تخصیص یابد کمک کننده خواهد بود.

جهانپور بیان کرد: ما با توجه به اینکه از معدود کشور‌هایی هستیم که درمان کرونا برای ایرانیان و اتباع خارجی با ابلاغ وزیر بهداشت رایگان شده است. هزینه‌های بالایی در هفته‌های قبل داشته و در  آینده خواهیم داشت، اما این مبلغ به بیمارستان‌های خصوصی پرداخت نخواهد شد مگر اینکه وزارت بهداشت خرید خدمت کرده باشد. فکر نمی‌کنم این ردیف بودجه به بیمارستان‌های خصوصی تعلق پیدا کند.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: آمار جدیدی از شهدای سلامت نداریم و در نظر داشته باشید که اینکه افراد درگیر در مقابله با کرونا شهید قلمداد می‌شوند بدان معنا نیست که هر فردی در نظام سلامت از دنیا می‌رود نمی‌توان او را شهید حساب کرد. به همین منظور کمیته‌ای برای احراز شرایط و تعداد شهدای سلامت در حال رصد و بررسی هستند.

جهانپور درباره دریافت هزینه از بیماران کرونایی اظهار کرد: اکنون زمانی زیادی گذشته است و این ابلاغیه ۴۸ ساعت قبل در کارتابل‌های مسئولان قرار گرفته است. هیچ بیمارستانی نمی‌تواند تخلف کند و اگر بیمارستان سایر ارگان‌ها هم ذیل بسیج ملی مقابله با کرونا بیمار پذیرش کرده اند هم از محل منابع طرح تحول سلامت و بیمه سلامت هزینه‌ها پرداخت خواهد شد و نباید هزینه‌ای اخذ شود البته این مشمول بیمارستان خصوصی نمی‌شود.

او در پایان گفت: ۱۸۵۰ نفر حداقل تاکنون ذیل بسیج ملی مقابله با کرونا بستری شده اند و چهل هزار مورد مشکوک و محتمل شناسایی شده اند.