آیا برای شا مهم است که بهترین کشور برای تحصیل کجاست و یا برای کار و زندگی کدام کشور بهترین انتخاب خواهد بود؟ معمولاً زمانی که قصد تجربه انواع مهاجرت از جمله مهاجرت تحصیلی، مهاجرت کاری و یا مهاجرت دائمی برای اقامت و زندگی در خارج از کشور را دارید، به طور پیش فرض به دنبال بهترین گزینه های ممکن برای تحصیل، کار و زندگی خواهید بود.

باید این واقعیت را بپذیرید که هدف از سفر شما، تاثیر بسیار زیادی در تصمیم گیری نهایی و انتخاب بهترین کشور خواهد داشت؛ اگر به دنبال تحصیل در کشوری خارجی باشید، باید فاکتورهای مهمی از جمله میزان شهریه دانشگاه، هزینه های زندگی و موارد این چنینی را ارزیابی کنید، این در حالی است که مهاجرت کاری دارای فاکتورهای مختص به خود بوده و فرد براساس پویا بودن بازار کار، میزان درآمد و سایر موارد، تصمیمی گیری نهایی خود را انجام خواهد داد.

در حال حاضر بیش از 190 کشور مختلف در پیش روی شما وجود دارد که می تواند مقصد بعدی شما برای انواع مهاجرت تحصیلی، کاری و یا اقامت دائم و زندگی باشد.

 بر همین اساس، ما قصد داریم تا در ادامه به صورت مجزا و بر مبنای اهداف مهاجرتی مهم، فهرست بهترین کشورها را به شما معرفی کرده و دلایل انتخاب آنها را به شما توضیح دهیم تا از این طریق، تصمیم گیری نهایی را برای شما ساده تر کرده و پیچیدگی های اولیه انتخاب کشور و مقصد مهاجرتی را تا حد ممکن برای شما کاهش دهیم.

بهترین کشور برای تحصیل

مهاجرت تحصیلی و تحصیل در یک کشور خارجی، جزو انواع مهاجرت و اقامت موقت محسوب می شود، اما می تواند پایه و اساس زندگی جدید شما در یک کشور خارجی شده و موجب اشتغال در بازار کار بین المللی و اقامت دائم شما نیز بشود.

برای انتخاب بهترین کشور برای تحصیل در خارج از کشور، مقاصد تحصیلی بسیار گسترده ای در سراسر دنیا وجود دارد که کار را کمی سخت می کند. از این رو 10 کشور برتر تحصیلی در دنیا را به شما معرفی کرده و در نتیجه گیری، بهترین کشور را انتخاب می کنیم.

در حال حاضر، برترین کشورهای دنیا برای مهاجرت تحصیلی و ادامه تحصیل در خارج از کشور شامل موارد زیر می شوند:

  • آمریکا
  • انگلیس
  • کانادا
  • استرالیا
  • سوئد
  • آلمان
  • فرانسه
  • چین
  • ژاپن
  • ترکیه

با نگاهی به جدیدترین آمار برترین مقاصد تحصیلی و برترین دانشگاه های دنیا، به سادگی متوجه این موضوع می شوید که کشورهای آمریکا، انگلیس، استرالیا و کانادا جزو بهترین نقاط برای ادامه تحصیل بوده و برترین دانشگاه های دنیا را در خود جای داده اند.

اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که هزینه تحصیل در دانشگاه های آمریکا، انگلیس و استرالیا از سایر کشورهای دنیا بیشتر است و نیازمند بودجه و تمکن مالی زیادی از سوی دانشجوی بین المللی است.

اگر دارای رزومه و سوابق تحصیلی درخشان باشید، امکان درخواست بورسیه تحصیلی فول فاند و تحصیل رایگان در این کشورها برای شما وجود دارد، در غیر این صورت، باید خود را برای پرداخت شهریه بالا در هر ترم و هزینه های زندگی دانشجویی آماده کنید.

اگر تمایل به تحصیل در بالاترین سطح آموزشی دنیا را دارید، می توانید به جای کشور آمریکا، انگلیس و یا استرالیا، به سراغ  تحصیل در کشور کانادا بروید. کشور دیگری در قاره آمریکا که از دانشگاه های مشهور و معتبر زیادی در جهان برخوردار است، هزینه تحصیلی نسبتاً پایین تری دارد و به دانشجو امکان انجام کار دانشجویی، کار تمام وقت پس از فارغ التحصیلی و حتی اقامت دائم این کشور را می دهد.

شما می توانید به سراغ قاره اروپا و تحصیل در کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه، ایتالیا و یا سوئد بروید، البته آنچنان فهرست بهترین کشورهای دنیا برای ادامه تحصیل پرشمار است که در قاره اروپا می توان به مقاصد تحصیلی معتبر دیگری از جمله اسپانیا، پرتغال، دانمارک، فنلاند و نروژ، جمهوری چک و لهستان نیز اشاره کرد.

معمولاً اولویت اول بسیاری از دانشجویان ایرانی تحصیل در کشورهای آلمان و فرانسه است. این بدین خاطر است که کیفیت تحصیل و سیستم آموزشی در این کشورها بسیار بالا بوده و هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی آنها بسیار کم و تقریباً رایگان است!

اما ممکن است در برخی از مقاطع تحصیلی نظیر کارشناسی، ملزم به یادگیری زبان آلمانی و یا فرانسوی به جای انگلیسی شوید، تا بتوانید در دوره تحصیلی دانشگاه شرکت کنید. همچنین، موضوع کم بودن شهریه دانشگاه شامل سایر کشورهای اروپایی نظیر سوئد، بلژیک، نروژ، ایتالیا و اسپانیا نمی شود.

در این بین کشورهای چین، ژاپن، مالزی، سنگاپور، کره جنوبی و ترکیه نیز انتخاب های بسیار خوبی برای تحصیل بوده و از دانشگاه های مشهور و معتبری در دنیا برخوردار هستند. در کنار مزیت هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویی کم هزینه تر در مقایسه با اروپا و آمریکا، امکان یادگیری زبان های پرکاربردی نظیر چینی نیز برای شما وجود خواهد داشت.

ممکن است برای برخی از افراد پروسه دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی کشورهای خارجی پیچیده، زمان بر و خسته کننده باشد، از این رو شما می توانید به سراغ موارد تحصیل در ترکیه و یا قبرس بروید که از دانشگاه های معتبری برخوردار بوده و نیازی به دریافت ویزای تحصیلی نخواهند داشت.

در یک جمع بندی کلی، با در نظر گرفتن فاکتورهای کیفیت آموزشی، اعتبار مدارک دانشگاهی، هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی، امکان دریافت کارت اقامت و حق شهروندی، امکان انجام کار دانشجویی و فعالیت تمام وقت در بازار کار بین المللی و مواردی از این قبیل، کانادا بهترین کشور برای تحصیل دانشجویان بین المللی محسوب می شود.

اگر دوست دارید درباره تحصیل در اروپا اطلاعات خوبی بدست بیاورید، به شما پیشنهاد میکنیم در اینجا درباره بهترین کشورهای اروپایی اطلاعات خوبی بدست بیاورید.

2

بهترین کشور برای کار

اگر قصد مهاجرت کاری به یک کشور خارجی را دارید و می خواهید بهترین کشور را در این زمینه انتخاب کنید، باید به فاکتورهای زیر توجه داشته باشید:

  • اینکه کشور مورد نظر دارای بازار کار فعال و پویا باشد
  • نرخ بیکاری در آن در آستانه کمی قرار داشته باشد
  • از دستمزد و مزایای قابل قبولی برخوردار باشد
  • شرایط جذب نیروی کار خارجی و استخدام در بازار کار بین المللی خیلی سخت و غیرقابل دسترس نباشد
  • امکان تمدید قرارداد و ویزای کار برای فرد وجود داشته باشد
  • امکان همراهی اعضای خانواده (همسر و فرزندان) در کشور مورد نظر وجود داشته باشد

در زمینه مهاجرت کاری باید به این موضوع توجه کنید که اخذ ویزای کار بسیاری از کشورهای دنیا، نسبت به ویزای تحصیلی سخت تر و پیچیده تر است. یعنی اگر قصد فعالیت در کشورهای اقتصادی و موفق اتحادیه اروپا و حوزه شینگن مثل آلمان، فرانسه، سوئد و یا جمهوری چک را داشته باشید، حتما نیاز به دعوتنامه کاری و یا همان جاب آفر خواهید داشت.

این بدین معنی است که نیاز به ارتباط با کارفرما و یا شرکت خارجی پیش از درخواست ویزای کار از سفارت دارید.

 همواره اولویت جذب نیروی کار در قاره اروپا با شهروندان بومی، افراد دارای اقامت دائم و یا شهروندان اروپایی سایر کشورهای اطراف است، اگر در یک بازه زمانی 30 تا 60 روزه، برای موقعیت شغلی مورد نظر نیروی لازم جذب نشد، اداره کار به شرکت و کارفرما اجازه بررسی درخواست های نیروی کار خارجی غیر اروپایی و ارسال جاب آفر را می دهد.

همان طور که می بینید، پروسه درخواست ویزای کار و مهاجرت کاری به اروپا سخت و نسبتاٌ زمان بر است. اما در عین حال، با دریافت ویزای کار و کارت اقامت اروپا، امکان سفر آزادانه به سایر کشورهای اتحادیه اروپا و حوزه شینگن برای شما وجود دارد.

اگر قصد انتخاب آمریکا و یا انگلیس را برای مهاجرت کاری دارید، باید به شما بگوییم که پروسه اخذ جاب آفر و ویزای کاری این کشورها به مراتب سخت تر بوده و به غیر از نیروی متخصص، شانس جذب نیروی کار عمومی در این کشورها کم خواهد بود.

در این بین، کشورهایی نظیر کانادا، استرالیا و نیوزلند دارای برنامه های اسکیل ورکر و یا همان جذب نیروی کار ماهر و متخصص مختص به خود هستند و براساس سیستم امتیازبندی و فاکتورهایی نظیر سن متقاضی، میزان تحصیلات، نوع مهارت و عنوان شغلی، مهارت زبان، تجربه کاری و مواردی از این قبیل، اصطلاحاً متقاضیان خود را غربال کرده و افراد واجد شرایط را برای کار و زندگی دائمی در این کشور دعوت می کنند.

شما همچنین می توانید به سراغ کار در کشورهای آسیایی موفقی نظیر چین، مالزی، ترکیه و یا امارات بروید.

در یک جمع بندی کلی، اگر قصد دارید تا در کنار مهاجرت کاری و کسب درآمد ارزی، شرایط دریافت اقامت دائم را برای خود و اعضای خانواده فراهم کنید و حتی از مزایای حق شهروندی و پاسپورت آن کشور در بازه ای نه چندان طولانی برخوردار شوید، باز هم بهترین گزینه پیش روی شما کشور کانادا خواهد بود.

3

بهترین کشور برای زندگی

بنابر آخرین آمار ارائه شده توسط وب سایت معتبر usnews در سال جدید میلادی، 9 کشور برتر دنیا که بالاترین کیفیت زندگی را برای ساکنان و مهاجران قانونی فراهم می کنند، شامل موارد زیر می شوند:

  1. کشور کانادا
  2. کشور دانمارک
  3. کشور سوئد
  4. کشور نروژ
  5. کشور سوئیس
  6. کشور استرالیا
  7. کشور هلند
  8. کشور فنلاند
  9. کشور آلمان

در مقوله مهاجرت دائمی و زندگی در یک کشور خارجی، فاکتورهای زیادی در انتخاب فرد تاثیرگذار بوده و موجب می شود تا برای مقصد نهایی خود و اعضای خانواده تصمیم گیری کند. برای مثال به شما توصیه میکنیم پُست مجله مهاجرت تصیلی لتسگویونی با عنوان معایب و مزایای زندگی در کانادا را مطالعه نمایید.

از امکانات رفاهی، دسترسی آسان به خوراک و مسکن، کیفیت سیستم آموزشی برای فرزندان گرفته تا خدمات درمانی و بیمه تامین اجتماعی، وضعیت اشتغال و بازار کار، امنیت شغلی، امنیت اجتماعی، ثبات سیاسی و اقتصادی، آزادی فردی و اجتماعی و کیفیت محیط زیست، همگی شاخصه های بسیار مهمی برای مهاجرت و زندگی دائمی در کشوری خارجی محسوب می شود.

همانطور که می بینید، باز هم در رتبه بندی بهترین کشورهای دنیا برای زندگی نیز نام کشور کانادا در راس کشورها قرار گرفته است. این بدین خاطر است که کانادا یک کشور مهاجرپذیر، پیشرفته و اقتصادی است که به نسبت وسعت بی اندازه اش از جمعیت کمتر از 40 میلیون نفر برخوردار است.

از سیستم آموزشی با کیفیت، خدمات درمانی بسیار فوق العاده و شرایط ایده آل دریافت اقامت دائم و حق شهروندی و پاسپورت کانادا برخوردار است. این در حالی است که بازار کار بسیار پویایی داشته و درآمد معقولی را نصیب ساکنین شهرها و استان های مختلف کانادا می کند.

البته گزینه های بعدی شما برای انتخاب بهترین کشور برای زندگی، معطوف به قاره اروپا و اقیانوسیه می شود، در حال حاضر 7 کشور از 10 کشور برتر دنیا جزو اتحادیه اروپا و حوزه شینگن هستند.

این بدین معنی است که با مهاجرت به کشوری نظیر سوئد و دریافت کارت اقامت این کشور، امکان سفر آزادانه به 34 کشور اتحادیه اروپا و شینگن از جمله فرانسه، آلمان، پرتغال و اسپانیا را بدون نیاز به ویزا خواهید داشت.

خوشبختانه، هر یک از این کشورها از ثبات اقتصادی و سیاسی بسیار خوبی برخوردار بوده و امید به زندگی در آنها موج می زند. در واقع میانگین امید به زندگی افراد ساکن در این کشورها در حدود 82 سال است!

 کشورهای استرالیا و نیوزلند نیز دو کشور برتر قاره اقیانوسیه هستند که در تمامی جنبه ها از جمله کیفیت آب و هوا و محیط زیست، میزان درآمد، رفاه اجتماعی، خدمات دولتی، مزایای بازنشستگی، سیستم آموزشی و وضعیت بازار کار، نمرات بسیار بالایی را کسب کرده و جزو بهترین انتخاب ها برای مهاجرت و ادامه زندگی به همراه خانواده محسوب می شوند.

بدون شک، بهترین کشور برای زندگی نیز کانادا خواهد بود، اما بهتر است شرایط فعلی خود از جمله سوابق کاری، میزان سن، مدارک تحصیلی، میزان تمکن مالی و مهارت زبان را سنجیده و با در نظر گرفتن برنامه های مهاجرتی موجود، نظیر مهاجرت کاری، تحصیلی و یا سرمایه گذاری، بهترین انتخاب را برای خود و اعضای خانواده انجام دهید.

منبع: سایت لتسگو یونی