به گزارش پ ارس به نقل از ایسنا، فرشته بوستانی افزود: در ماه مبارک رمضان باید مواد غذایی متنوع شامل نان و غلات، میوه ها و سبزیجات، حبوبات و تخم مرغ و شیر و لبنات در برنامه غذای شخص روزه دار قرار بگیرد که با رعایت تنوع و تعادل در مصرف غذاهای نیازهای تغذیه ای آب، املاح، ویتامین ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن نیز تامین می شود.

وی بیان کرد: افراد روزه دار باید سه وعده غذایی افطار، شام و سحر مصرف کنند که یکی از عادات بد افراد روزه دار این است که به دلیل تشنگی زیاد در هنگام شروع افطار از آب سرد و نوشابه استفاده می کنند که مصرف زیاد آب در وعده سحری سبب اختلال در هضم مواد غذایی می شود، لذا توصیه می شود افطار را با آب گرم یا چای آغاز کنند و پس از آن به سبب کنترل اشتها در هنگام افطار از خرما یا کشمش استفاده کنند.

کارشناس تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اضافه کرد: مصرف خرما به دلیل داشتن مواد مغذی، قند، فیبر و پتاسیم برای تنظیبم قند خون بسیار مفید است که در وعده افطار حتی المقدور باید ۳ تا ۵عدد خرما مصرف شود.

بوستانی بیان کرد: باید در وعدهای افطار و سحر از پرخوری و استفاده از غذاهای چرب و سرخ کردنی و غذاهای حاوی مقادیر زیاد قند و شکر پرهیز کرد، ضمن اینکه نوشیدن زیاد چای در وعده سحری موجب افزایش دفع ادرار و از دست دادن نمک ها معدنی که بدن به آن نیاز دارد، می شود. باید در وعده افطار از غذاهای آب پز، بخار پز و کبابی استفاده شود و برای تامین آب مورد نیاز بدن تا قبل از خواب به تدریج از انواع میوه ها، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب استفاده کرد.

وی اضافه کرد: سالمندان اگر روزه می گیرند، باید مرافبت بیشتری انجام دهند چرا که کاهش میزان آب در بدن سالمندان منجر به کاهش قند خون و سرگیجه می شود. این گونه سرگیجه ها می تواند برای سالمندان خطر آفرین باشد و میوه رنده شده، لبنیات کم چرب و استفاده از انواع سوپ ها و آش ها در افطار و سحر باید در برنامه ماه رمضان افراد سالمند قرار گیرد.

کارشناس تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه اضطراب و استرس سبب به وجود آمدن زخم معده در افراد می شود، تصریح کرد: چون افراد روزه دار از یک آرامش نسبی برخوردار هستند، به زخم معده دچار نمی شوند.

بوستانی با بیان اینکه مطالعات نشان داده روزه در افراد مبتلا به چربی خون بالا بسیار موثر است و میزان چربی های نامطلوب در خون را تنظیم و موجب افزایش میزان چربی های مفید خون می شود، خاطر نشان کرد: دیابتی های نوع یک به دلیل اینکه باید وعد های غذایی خود را با فاصله معین و مناسب استفاد کنند، قادر به روزه گرفتن نیستند و افراد دیابت نوع دو با نظر پزشک، آن هم در روزهای کوتاه سال روزه بگیرند.

وی افزود: یبوست، سوء هاضمه و نفخ، افت فشار خون، سردرد، گرفتگی عضلات، درد مفاصل، سوزش سر دل و ورم معده از مهمترین مشکلات رایج در روزه داری است که استفاده از غذاهای حاوی فیبر و استفاده از نان ها، پرهیز از مصرف غذاهی سرخ کردنی و چرب، افزایش مصرف مایعات و نمک، استراحت مناسب و داشتن رژیم غذایی مناسب باعث درمان این مشکلات خواهد شد.