کتاب « مبانی و مفاهیم یادگیری الکترونیکی » تألیف دکتر الهام اکبری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس دی ماه 1399 از سوی انتشارات «جهاد دانشگاهی واحد تهران» منتشر شد.

با توجه به شرایط کرونایی حاکم بر جهان و کشور ایران و ضرورت پیگیری امور آموزش در سطوح مختلف تحصیلی از مدارس تا دانشگاه‌ها به صورت غیر حضوری و الکترونیکی در بستر فضای مجازی، این کتاب یک منبع غنی و ضروری برای اساتید دانشگاه‌ها و همچنین معلمان مدارس است تا ضمن آشنایی با مبانی و مفاهیم یادگیری الکترونیکی به بهترین شکل در مسیر انجام این نوع آموزش گام بردارند.

این کتاب که حاصل تلاش‌های تخصصی، علمی و دانشگاهی مؤلف در چند سال اخیر در حوزه بادگیری الکترونیکی است و با بهره‌گیری از جدیدترین منابع معتبر و علمی روز جهان و در 7 فصل به رشته تألیف درآمده است، می‌تواند به عنوان یک منبع درسی غنی، موثق و معتبر برای رشته‌های مرتبط در سطح دانشگاه‌های کشور مورد استفاده و تدریس قرار گیرد.   

در کتاب حاضر تلاش شده است تا به همه مفاهیم کلیدی و پراهمیت هم در حوزه یادگیری و آموزش و هم در حوزه‌های فنی پرداخته شود.

در کتاب حاضر تلاش شده است تا به همه مفاهیم کلیدی و پراهمیت در حوزه یادگیری الکترونیکی پرداخته شود.

در فصل اول، با اشاره به کلیات یادگیری الکترونیکی و تعاریف مفاهیم اصلی، به واژه‌شناسیِ «یادگیری الکترونیکی» و تفاوت این روش با روش سنتی و سایر روش‌ها مانند آموزش از راه دور، انواع مدل‌های یادگیری الکترونیکی و تفاوت، مزایا و معایب آن‌ها، چگونگی ایجاد دوره‌های یادگیری الکترونیکی، انواع محیط‌های یادگیری الکترونیکی و مبحث کیفیت در دورهای یادگیری الکترونیکی پرداخته شده است.

فصل دوم با تأکید بر تاریخچه یادگیری الکترونیکی، به صورت اجمالی تاریخچه تکنولوژی آموزشی، آموزش از راه دور و چگونگیِ ورود کامپیوتر به کلاس درس و ظهور اینترنت مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل سوم در دو بخش نگاشته شده است؛ بخش اول بر تئوری‌های بنیادین یادگیری و بخش دوم بر تئوری‌های جدید و معاصر که عموماً در رابطه با یادگیری الکترونیکی هستند، یا حدقل می‌توان از آن‌ها برای مباحث مربوط به یادگیری الکترونیکی استفاده کرد، تمرکز دارد.

در فصل چهارم با اشاره به اصول و مبانی طراحی یادگیری الکترونیکی، اهمیت طراحی در یادگیری الکترونیکی تشریح و تبیین شده و درباره اصول طراحی در دوره‌های یادگیری الکترونیکی و عناصر مؤثر آن سخن به میان آمده و در آن اصول طراحی محیط‌ها و ابزارهای یادگیری الکترونیکی نشان داده شده است. در این فصل، به صورت خلاصه و تیتروار، به بایدها و نبایدهای طراحی الکترونیکی اشاره شده است.

موضوع فصل پنجم فناوری و ابزارهای یادگیری الکترونیکی است که در آن، با تقسیم ابزارها به دو بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار، تلاش شده است تا فهرست کاملی از انواع  ابزارها و سیستم‌های مدیریت یادگیری مورد اشاره و تشریح قرار گیرند. 

در فصل ششم با اشاره به استانداردهای یادگیری الکترونیکی، مبحث استاندارد محتوای دوره آموزشی مورد تحلیل قرار گرفته و پیشنهادات عملی در این زمینه ارائه شده است.

موضوع فصل پایانی کتاب یعنی فصل هفتم نیز مفهوم ارزشیابی و انواع مدل‌های آن است که برای درک مسائل ارزشیابی، راهبردهای ارزشیابی دوره‌های یادگیری الکترونیکی شرح داده شده و چگونگی ارزیابی فضای دوره‌های یادگیری الکترونیکی، ارزیابی فراگیران و ارزیابی محتوای یادگیری الکترونیکی بیان شده است.