سردار حسین ساجدی نیا شب گذشته با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه طرح امنیت اخلاقی از سال های گذشته اجرا شده است افزود: ایجاد امنیت و آرامش از جمله امنیت اخلاقی در سطح کشور به ویژه در شهر تهران از جمله انتظارات مردم از پلیس است.  

وی با بیان اینکه امنیت اخلاقی فقط در موضوع پوشش خلاصه نمی شود بلکه در همه موضوعات اجتماعی و آسیب های اجتماعی است اضافه کرد: پلیس برای این منظور هماهنگی های خوبی قوه قضائیه دارد.  

سردار ساجدی نیا درباره نامحسوس بودن طرح اخیر امنیت اخلاقی هم گفت: پلیس در اکثر ماموریت های عملیاتی از جمله مواد مخدر، آگاهی ، فتا و پلیس امنیت با لباس شخصی است.  

فرمانده انتظامی تهران بزرگ افزود: در روزهای آینده برنامه هایی در برخورد با سارقان، ارذال و اوباش معتادان و قاچاقچیان داریم.  

سردار ساجدی نیا ادامه داد: پلیس در طرح امنیت اخلاقی قبلا به صورت محسوس بود اما اکنون نامحسوس است.  

وی با بیان اینکه نامحسوس بودن این طرح بنا به در خواست های مردم است گفت: چندین موضوع از جمله مزاحمت نوامیس از دغدغه های مردم بوده است و از پلیس انتظار دارند در این حوزه ورود و رفع دغدغه کند.  

سردار ساجدی نیا افزود: حرکات نامتعارف و خطرناک در حوزه راهنمایی و رانندگی و آلودگی های صوتی از دیگر دغدغه های مردم و پلیس نامحسوس دراین رابطه از سال 85 آغاز به کار کرده است.  

فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: برای جلوگیری از سو استفاده کنندگان از نامحسوس بودن پلیس پیش بینی های لازم انجام شده است. 

ساجدی نیا افزود: همه 7 هزار پلیس نامحسوس که در تهران به کارگیری می شوند ضابط قضایی و پلیس و دارای کارت شناسایی هستند. 

وی ادامه داد: در عرصه های ماموریتی چند برابر این میزان پلیس ضابط قضایی در شهر تهران داریم که در واحدهای مختلف به مردم خدمات ارائه می کنند.  

 پلیس نامحسوس با مردم برخورد نمی کند

ساجدی نیا با تاکید بر اینکه پلیس نامحسوس امنیت اخلاقی با خاطیان برخوردی نمی کنند، گفت: این ضابطان در شیفت استراحت و غیر ساعات کاری هم این کار را انجام می دهند و به پلیس کمک می کنند و برخورد نمی کنند و فقط تخلف خاطیان و جرایم مشهود اخلاقی را گزارش می کنند.  

وی افزود: اگر کسی با لباس شخصی به عنوان پلیس امنیت اخلاقی با شخصی برخورد کرد بلافاصله با پلیس 110 تماس بگیرد.  

طرح امنیت اخلاقی مصوبه قانونی دارد

در ادامه لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر مستندات قرآنی محمل قانونی طرح امنیت اخلاقی، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 566 سال 1384 است که راهکارهای عفاف و حجاب مصوب شد.  

وی افزود: امنیت حق مردم و از مطالبات قانونی آنان است و نامحسوس بودن می تواند بازدارندگی بیشتری ایجاد کند.  

7 هزار مامور نامحسوس سوء سابقه ندارند

سردار ساجدی نیا هم گفت: 7 هزار نیروی پلیس که برای اجرای طرح امنیت اخلاقی انتخاب شدند از چندین مرحله تایید گذشتند و هیچ سو سابقه ای ندارند و توسط مبادی مجموعه از جمله حفاظت اطلاعات، بازرسی و سازمان عقیدتی سیاسی تائید شده اند و مورد وثوق مراجع قضایی نیز هستند.  

رونمایی از گشت نامحسوس در سایر استان ها

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اینکه این طرح در سطح کشور گسترش خواهد یافت افزود: اصل بر صحت گزارش پلیس است و ملاک عمل قضایی قرار می گیرد.  

دفترچه جریمه امنیت اخلاقی نامحسوس نداریم

سردار ساجدی نیا با تکذیب شایعات فضای مجازی مبنی بر وجود دفترچه های جریمه پلیس امنیت اخلاقی گفت: چنین چیزی نیست و آن ها فقط تخلفات را گزارش می کنند و تنها پلیس محسوس دفترچه های جریمه دارند و پلیس های نامحسوس چنین کاری نمی کنند. 

امنیت اخلاقی تهران شایسته نظام نیست

در ادامه غلامرضا جمشیدیها عضو هئیت علمی دانشگاه و جامعه شناس در ارتباط تلفنی با این برنامه درباره تاثیرات اجتماعی طرح امنیت اخلاقی گفت: آدم ها در نوع پوشش و رفتارهای خود در محل زندگی خصوصی خود مختار هستند اما زمانی که در انظار عمومی قرار می گیرند باید به مقررات حکومتی و اجتماعی احترام بگذارند.  

وی افزود: امنیت اخلاقی موجود در شهر تهران، خوب و شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست.  

جمشیدیها گفت: نوع پوشش در خیابان و سطح شهر، شخصی نیست و لازم است نظام سیاسی مسئولیت نظم اجتماعی را برعهده بگیرد و در حال حاضر این وظیفه بر عهده نیروی انتظامی است. 

 نامحسوس مشکلات محسوس را رفع می کند

در ادامه بهرام بیات عضو هیئت علمی دانشگاه و جامعه شناسی و مشاور نیروی انتظامی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: نامحسوس بودن اجرای طرح امنیت اخلاقی از مشکلاتی که محسوس بودن اجرای آن به وجود می آورد جلوگیری می کند.  

وی افزود: اکثریت قریب به اتفاق مردم در جامعه هنجارها را رعایت می کنند.  

بیات اضافه کرد: باید کمی صبر کنیم و طرح جدید امنیت اخلاقی را رصد و بررسی کنیم و نقاط قوت آن را تقویت و نقاط ضعف های آن را برطرف کنیم.  

وی با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی باید همواره این طرح را ارزیابی و آن را تقویت کند ادامه داد: استفاده از ظرفیت های درون سازمانی و برون سازمانی در اجرای موفق این طرح مهم است.  

در ادامه افتخاری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وظیفه مجلس نظارتی است گفت: مجلس شورای اسلامی بر این طرح نظارت و از آن حمایت می کند و اگر نیاز به قانون گذاری باشد آن را انجام خواهد داد.  

وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت های مردمی و همکاری آنها هم استفاده کرد، افزود: گزارش های علنی و محرمانه ای که در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون های آن مطرح شد اقتضاء می کند مناسب با تهدیدهای جدید اقدامات جدیدی در امنیت انجام شود.  

افتخاری اضافه کرد: نیروی انتظامی برای نیروهایش، خود پایشی داشته باشد.  

در ادامه فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اینکه حوزه های امنیت اخلاقی گسترده است گفت: توفیقات خوبی را در اجرای طرح های امنیت اخلاقی داشتیم.  

 

کاهش سرقت و جرایم اراذل و اوباش در سال94

سردار ساجدی نیا افزود: جرایم در حوزه اراذل و اوباش و سرقت هم سال 94 نسبت به سال 93 در سراسر کشور کاهش داشته است.  

وی اضافه کرد: سرقت در تهران در سال 94 در مقایسه با سال 93 بیش از 12 درصد کاهش داشت.  

ساجدی نیا با بیان اینکه  به جز پلیس 26 دستگاه متوالی طرح امنیت اخلاقی هستند ادامه داد: تعامل پلیس و قوه قضائیه بسیار خوب بوده است و مردم باید ارزیابی کنند.  

وی تاکید کرد: باید دغدغه های مردم را رفع کنیم و نمی توانیم شاهد جریحه دار شدن عفت عمومی باشیم.  

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از دیگر دستگاه های مربوط هم خواست در موضوع آسیب های اجتماعی وارد شوند و کمک کنند.  

ساجدی نیا تاکید کرد: پلیس همه توان خود را گذاشته است تا احساس امنیت و آرامش را برای مردم تامین کند.  

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مردم می توانند در مواجهه با پلیس نامحسوس طرح امنیت اخلاقی، کارت شناسایی مطالبه کنند؟ گفت: نیروی های نامحسوس ما مجاز به برخورد علنی نیستند و فقط گزارش می کنند.