به گزارش پارس ، اکران « عید فطر» میزبان چهار فیلم اجتماعی است که اکثرشان مضامین تلخی دارند و جای ژانر یا ژانرهایی که مخاطب را برای سرگرمی و تفریح به سینما بکشاند، در آن خالی است.

به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، بارها و بارها گلایه های سینماگران و مدیران را درباره جایگاه رو به افول سینما در سبد خانواده ایرانی شنیده ایم اما بدون شک باید بخشی از دلیل این اتفاق ناخوشایند را در خود سینما جست وجو کرد؛ جایی که همه معتقدند سرگرمی وجه غالب سینماست اما در عمل هیچ کس به این موضوع اعتقاد ندارد!

بررسی فیلم های اکران عید فطر نشان می دهد که چهار فیلم از میان پنج فیلم، داستانی جدی داشته و تنها یک فیلم فضایی شاد و کمدی دارد.

در میان فیلم هایی که به عنوان آثار نوبت اکران عید فطر اعلام شده اند، « فرزند چهارم» موضوعی جدی و اجتماعی دارد که به وضعیت نابسامان سومالی و… می پردازد، « هیس دخترها… » داستانی بسیار تلخ دارد که بعید است مخاطب را بدون اشک چشم به بیرون از سینما بفرستد، « دهلیز» هم اگرچه در طول داستان امید را به مخاطب القا می کند اما او را با یک تلخی از سینما بیرون می فرستد، « هیچ کجا هیچ کس» هم یک اثر اجتماعی است.

به گزارش ایسنا، در زیر خلاصه داستان و بازیگران فیلم های اکران نوروز آورده شده است:

فیلم سینمایی « فرزند چهارم» که قرار است در اکران عید فطر روی پرده سینماها برود، فیلمی اجتماعی است که سازمان سینمایی آن را به عنوان یکی از پروژه های فاخرش اعلام کرده بود. این فیلم با بودجه ای میلیاردی و با همکاری سازمان هلال احمر در سومالی و کنیا فیلمبرداری شده بود و تا حواشی مختلف و بعضا تبلیغاتی تا قبل از نخستین اکران در جشنواره فجر داشت اما در این فستیوال چندان مورد توجه قرار نگرفت.

« فرزند چهارم» به کارگردانی وحید موساییان ماجرای حضور یک بازیگر زن ایرانی در مناطق آشوب زده کشور سومالی را به تصویر می کشد. در این فیلم بازیگرانی مانند مهتاب کرامتی، مهدی هاشمی، حامد بهداد حسین محب اهری، ناصر گیتی جاه و جمعی از بازیگران سینما و تئاتر کشور حضور دارند.

« هیچ کجا هیچ کس» ابراهیم شیبانی از دیگر فیلم های اکران عید فطر امسال است که با بازیگرانی چهره و مضمونی اجتماعی روی پرده خواهد رفت.

در این فیلم سینمایی که حوزه هنری پخش آن را برعهده گرفته است، بازیگرانی مانند رضا کیانیان، محمدرضا فروتن، مهناز افشار، صابر ابر، بهاره کیان افشار و بابک کریمی ایفای نقش کرده اند.

در خلاصه داستان « هیچ کجا هیچ کس» آمده است: « داستان انسان هایی که در توهم یک رستگاری خودساخته، تصمیم به سرک کشیدن به پشت دیوار تباهی می گیرند. یلدا، داود، مهران، مرجان و… شاید هر روز در سکوت از کنار هم می گذریم. در ناکجا آبادی به وسعت هیچ کجا، هیچ کس. »

« جا به جا» هم که قرار است عید فطر روی پرده سینماها برود. دومین فیلم علی توکل نیا یک اثر کمدی است که از حضور بازیگرانی مانند اکبر عبدی، مهران غفوریان، حمید لولایی، جواد عزتی، افسانه چهره آزاد، مهران رجبی، گیتی قاسمی، شیوا خسرومهر و سمانه پاکدل بهره می برد.

این فیلم کمدی داستان مرد ساده ای است که جایش با یک فرمانده جنگ جابه جا و با مشکلات و اتفاقاتی روبه رو می شود.

« هیس! دخترها فریاد نمی زنند» به کارگردانی پوران درخشنده در جشنواره فیلم فجر با استقبال بسیار مخاطبان روبرو شده و توانسته بود سیمرغ فیلم برگزیده تماشاگران را مشترکا با « حوض نقاشی» دریافت کند. این فیلم تلخ اجتماعی نیز یکی دیگر از فیلم هایی است که در اکران عید فطر روی پرده می رود.

« هیس! دخترها فریاد نمی زنند» به بررسی مسائل دختران جوان می پردازد و ترس از آبرو را در این دوره سنی آسیب شناسی می کند. در این فیلم شهاب حسینی، مریلا زارعی، جمشید هاشم پور، طناز طباطبایی، فرهاد آییش، مائده طهماسبی، شیرین بینا، بابک حمیدیان، مجید مشیری، اسماعیل سلطانیان، هادی مرزبان، امیر دژاکام و مهدی ماهانی با حضور امیر آقایی، حضور افتخاری ستاره اسکندری و با معرفی نیما صفایی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

و اما « دهلیز» پنجمین فیلمی است که در اکران عید فطر در سینماهای ایران نمایش داده خواهد شد. این فیلم که نخستین اثر سینمایی بهروز شعیبی است در جشنواره فیلم فجر با استقبال اصحاب رسانه، منتقدان و مردم روبرو شده و اغلب بازی های رضا عطاران، هانیه توسلی و بازیگر خردسال این فیلم را درخشان توصیف کرده بودند.

« دهلیز» داستان زنی به نام شیواست. او سرپرست خانوار است و با تلاش و کوشش سعی کرده زندگی خوب و آبرومندی برای خود و تنها پسرش فراهم کند. با رسیدن نامه ای زندگی آن ها دچار تحول می شود و در مسیری جدید قرار می گیرد. نقش رضا عطاران در این فیلم، با آثار گذشته اش تفاوت های بسیاری دارد.

این فیلم در جشنواره فجر توانست، سیمرغ های بهترین بازیگر زن (هانیه توسلی) و بهترین فیلم بخش نگاه نو را دریافت کند.