به گزارش پارس ، این نمایش نامه نویس و کارگردان تئاتر درباره ی این نمایش به خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، گفت: دو ماهی است که تمرین های نمایش « آرش ساد» را آغاز کرده ایم و هفته ی دیگر در روزهای ۱۴،۱۵،۱۶ تیرماه (۱۲،۱۳ و ۱۴ ژوئیه) نمایش را در تالاری به نام Kay Meek Centre در کانادا که بسیار به تالار « چهارسو» ی خودمان شبیه است، اجرا می کنیم.

او درباره داستان این نمایش توضیح داد: نمایش همانطور که از نامش پیداست تلفیقی است از برخوانی « آرش» اثر بهرام بیضایی و « مارا ساد» پتروایس. البته به متن اصلی « آرش» ، جز چند جمله چیزی افزوده یا کاسته نشده و تاثیر نمایشنامه ی « وایس» بیشتر بر وجه اجرایی اثر است.

رحمانیان با اشاره به ایده شکل گیری این اثر نمایشی یادآور شد: در خبرها خواندیم که نیمه شب ۲۶ دیماه ۱۳۹۱ لودرها، بیمارستان روانی آزادی را تخریب کردند و این در حالی بود که هنوز این آسایشگاه تخلیه نشده بود. تصویر وحشت زده ی بیماران روانی که نیمه های شب، در کوچه های اطراف، شب را به صبح رسانده بودند با تصویر همیشگی من از « آرش» بهرام بیضایی پیوند خورد، نمایشی که مفاهیم تازه ای از « وطن» و « مرز» را به ادبیات نمایشی معاصر ما هدیه داد.

وی ادامه داد: از آقای بیضایی که این روزها مشغول تدریس و پژوهش در دانشگاه « استنفورد» هستند اجازه گرفتم و از خانم شمسایی راهنمایی بسیار گرفتم تا سرانجام تمرین های نمایش را با حدود بیست بازیگر آغاز کردیم. بیشتر بازیگران هنرجویان بازیگری تئاتر « ونکوور» هستند که یک سالی است با مهتاب نصیرپور کلاس های بازیگری را می گذرانند و این، سومین تجربه ی آنهاست.

محمد رحمانیان پیش از این نمایش های « شاپرک خانوم» نوشته ی بیژن مفید و « شب سال نو» براساس طرحی از حمید امجد را با این گروه اجرا کرده است و به گفته ی خودش، نمایش « آرش ساد» سخت ترین تجربه ی این گروه به شمار می آید.

این هنرمند درباره فعالیت هایش در کانادا به ایسنا گفت: حدود یک سال و نیم است که در شهر « ونکوور» ، گروه تئاتری به نام گروه تئاتر « ونک» تاسیس کردیم. کارمان را با نمایشنامه خوانی نمایش « مصاحبه» آغاز کردیم و سپس « گلدونه خانوم» و « حالت چطوره مش رحیم» اثر اسماعیل خلج و « مرگ در پاییز» اثر اکبر رادی و « مرگ و ریشه ی در بدری» اثر غلامحسین ساعدی نیز در برنامه ی نمایشنامه خوانی این گروه جای گرفت. همچنین یک موسیقی نمایش به نام « هفت ترانه ی قدیمی» که در ونکوور و کوکیتلام به صحنه رفت.

رحمانیان که پیش از این هم علاقه مند بود در کنار فعالیتهایش در تئاتر، فیلم هم بسازد، افزود: در کنار این فعالیت ها، فرصتی هم پیش آمد که نخستین فیلم بلند سینمایی خود را به نام « کنسل» با مدیریت فیلمبرداری آقای فرهاد صبا بسازم که این روزها مراحل فنی اش را طی می کند.

به گزارش ایسنا، گروه اجرایی نمایش « آرش ساد» بدین شرح است: نویسنده: بهرام بیضایی، برگردان: سهیل پارسا/ نیما صادقی / صحت نیا، کارگردان: محمد رحمانیان، اجرای صحنه: مسعود سلامت، موسیقی: یاشار مومن زاده، بازیگران: مارال بنی آدم، میلاد حمیدی، سها سناجو، رضا راد، شهره شاهرضایی، آنیتا زنگنه، پرستو رحمانیان، عطا سینا، مسعود سلامت، نیکناز عالمی نازنین میهن سونیا محبوب و… مهتاب نصیرپور.

مشاور کارگردان: مهتاب نصیرپور، نام کامل نمایش: برخوانیِ نمایشِ آرش، به یاری ساکنان بیمارستان نیمه ویران آزادی با نگاهی به نمایشنامه « مارا ساد» .

به گزارش ایسنا، محمد رحمانیان نمایش نامه نویس، کارگردان و مدرس تئاتر است که با نگارش و اجرای نمایش هایی همچون « مصاحبه» ، « خروس» ،

« شهادت خوانی قدمشاد مطرب در طهران» ، « پل» ، « اسبها، سال ۵۹ هجری» ، « آواز قو» ، « مرغ دریایی یا چخوف ساد» ، « مانیفست چو» ، « فنز» ، « عشقه» ، « پروانه ها» و… یکی از هنرمندان جریان ساز تئاتر به شمار می رود. او مدتی است همراه با همسرش مهتاب نصیرپور در کانادا زندگی می کند.

رحمانیان پیش از سفرش قصد داشت، نمایش« روز حسین» را اجرا کند اما شرایط اجرایی این نمایش فراهم نشد.