به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، در شرایطی که تنور رایزنی و گمانه زنی ها برای تعیین تکلیف کرسی های کابینه دولت یازدهم داغ شده، حوزه سلامت کشور نیز از این امر مستثنی نبود و از همان ابتدای پیروزی روحانی در انتخابات یازدهم، چند نام و عنوان برای سپردن کلید دولت تدبیر و امید جهت باز کردن قفل های بسته یکی از تخصصی ترین وزارتخانه ها به گوش رسید؛ وزارتخانه ای که بواسطه ارتباط آن با جان و سلامت مردم انتظار می رود کلید آن به دست اهل آن سپرده شود.

در هر حال در شرایطی که روحانی دولت خود را دولت اعتدال می نامد و بر استفاده از نیروهای توانمند فارغ از نگرش سیاسی آنها تاکید دارد، گمانه زنی ها برای سیزدهمین سکاندار وزارت بهداشت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اسامی چون دکتر رضا ملک زاده، دکتر علیرضا زالی، دکتر مسعود پزشکیان، دکتر سیدمحمود طباطبایی، دکتر علیرضا مرندی و دکتر صلاح الدین دلشاد را محتمل می دانند.

فارغ از آنکه هر یک از این افراد در جلب نظر و اعتماد رییس جمهور منتخب برای تصد ی گری کرسی وزارت بهداشت چقدر شانس خواهند داشت، ایسنا به معرفی و بررسی سوایق آنها می پردازد:

دکتر رضا ملک زاده که نماینده روحانی برای معرفی برنامه های وی در حوزه سلامت در زمان تبلیغات انتخاباتی نیز بود، متولد ۱۳۳۰ از کازرون است.

وی فوق تخصص گوارش و کبد است و پس از برکناری دکتر ایرج فاضل به عنوان وزیر بهداشت انتخاب شد و از ۲۳ دی ماه ۱۳۶۹ تا مرداد ماه ۱۳۷۲ در وزارت بهداشت فعالیت کرد.

وی عناوینی همچون مدیر گروه داخلی دانشکده پزشکی شیراز و تهران، رییس و همچنین معاون آموزشی دانشگاه شیراز، معاون آموزشی وزیر بهداشت، رییس بیمارستان شریعتی تهران، رییس مرکز تحقیقات بیماری های کبد و گوارش، معاون تحقیقاتی فرهنگستان علوم پزشکی ایران و سردبیر مجله Archives of Iranian Medicine را نیز در کارنامه دارد.

دکتر علیرضا زالی متولد سال ۱۳۴۳ و فارغ التحصیل جراحی مغز و اعصاب از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از دیگر افرادی است که نام وی برای تصدی وزارت بهداشت شنیده می شود.

وی فارغ التحصیل پزشکی در سال ۱۳۶۷ از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فارغ التحصیل جراحی مغز و اعصاب از همین دانشگاه در سال ۱۳۷۳است.

زالی نفر نخست چهار دوره ارتقای کشوری جراحی اعصاب بوده و بورد تخصصی اش را نیز در سال ۱۳۷۷ دریافت کرده است.

وی در سال ۱۳۸۴ موفق به اخذ فلوشیب استریوتاکسی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شد.

زالی که از سال ۱۳۸۷ و به مدت ۶ سال قائم مقام سازمان نظام پزشکی بود، در ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی با کسب بالاترین رای اعتماد جامعه پزشکی به عنوان بخشی از نخبگان کشور، در صدر این سازمان قرار گرفت و رییس کل سازمان نظام پزشکی شد؛ هرچند که به دلیل برخی حواشی انتخابات مذکور حکم ریاست زالی از سوی رییس جمهور امضا نشده است.

ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عضویت در شورای درمان وزارت بهداشت و همچنین عضویت هیات ممتحنه امتحانات دستیاری نیز در کارنامه زالی ثبت شده است.

عضویت شورای دانشجویی و شورای فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سرپرست هسته گزینش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، معاون درمان و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، کارشناس هیات های انتظامی بدوی وعالی سازمان نظام پزشکی، عضو هیات ممتحنه گواهینامه جراحی مغز و اعصاب، عضو کمیسیون انجمن های علمی وزارت بهداشت، دبیر کمیسیون جراحی مغز و اعصاب سازمان پزشکی قانونی، مشاور رییس مجلس در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و… نیز از دیگر فعالیت های اجرایی زالی است.

دکتر سید محمود طباطبایی نیز دیگر گزینه ایست که گمانه زنی ها نام وی را برای تصدی وزارت بهداشت محتمل می دانند. وی متولد ۱۳۲۱ و استاد جراحی اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

وی نیز ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عضویت در شورایعالی پزشکی وزارت بهداشت و دبیری هیات ممتحنه رشته جراحی اعصاب را در کارنامه فعالیت های خود ثبت کرده است.

ریاست بخش جراحی اعصاب بیمارستان شهدا، مدیر گروه جراحی اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، معاونت آموزشی بیمارستان شهدای تجریش، معاون آموزشی و پژوهشی بنیاد بیماری های خاص، دادیار دادگاه های نظام پزشکی، عضو کمیسیون علمی آموزشی هیات بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو کمیسیون ارزشیابی مدارک علمی فارغ التحصیلان جراحی اعصاب خارج از کشور، مشاور وزیر بهداشت در امر سلامت، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران و… از دیگر فعالیت های اجرایی دکتر سیدمحمود طباطبایی است.

دکتر مسعود پزشکیان، وزیر بهداشت دولت اصلاحات نیز از دیگر گزینه هایی است که نام وی برای تکیه بر کرسی وزارت بهداشت دولت اعتدال شنیده می شود. وی متولد ۱۳۳۳ و فوق تخصص قلب و عروق است و از شهریور ماه ۱۳۸۰ تا شهریور ماه ۱۳۸۴ به عنوان وزیر در وزارت بهداشت فعالیت داشت.

وی در سال ۱۳۷۳ از طرف دکتر علیرضا مرندی، وزیر وقت بهداشت دولت سازندگی به ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز منصوب شد و شش سال در این سمت فعالیت کرد تا اینکه دکتر فرهادی، وزیر بهداشت دوره اول دولت اصلاحات در اواخر دوران وزارت خود از پزشکیان دعوت کرد که به عنوان معاون سلامت به تهران برود. به این ترتیب بود که پزشکیان عازم تهران شد و شش ماه معاونت سلامت وزارت بهداشت را بر عهده داشت و نهایتا در دور دوم دولت اصلاحات جهت تصدی مقام وزارت بهداشت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و از مجلس رای اعتماد گرفت.

پزشکیان در دوره وزارت خود با مشکلات عدیده ای از جمله طرح جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و ادغام آن در وزارت علوم مواجه شد که البته توانست مانع انجام این کار شود. همچنین با وجود مخالفت پزشکیان، طرح جدایی وزارت رفاه و تامین اجتماعی از وزارت بهداشت در دوره وزارت وی اتفاق افتاد که این موضوع به طرح استیضاحِ وی در مجلس منتهی شد.

پزشکیان پس از پایان دوران وزارتش به تبریز بازگشت و به عنوان جراح قلب در بیمارستان شهید مدنی تبریز به فعالیت پرداخت و پس از آن نیز با ثبت نام در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم تبریز به خانه ملت راه یافت و از آن زمان تا کنون در مجلس فعالیت دارد.

دکتر سیدعلیرضا مرندی متولد ۱۳۱۸ از اصفهان و فوق تخصص اطفال از دیگر گزینه های احتمالی برای تصدی کرسی وزارت بهداشت به شمار می رود.

وی چهارمین وزیر بهداشت پس از پیروزی انقلاب و تنها وزیری است که دو دوره سکاندار وزارت بهداشت بود. دور اول وزارت مرندی از مرداد ماه ۱۳۶۳ تا شهریور ماه ۱۳۶۸ بود و دوره دوم وی نیز مربوط می شود به مرداد ماه ۱۳۷۲ تا شهریور ماه ۱۳۷۶.

وی استاد دانشگاه، رییس فعلی فرهنگستان علوم پزشکی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی (از دوره هشتم تا کنون) است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رییس ستاد برنامه ریزی سیاست داروئی کشور در وزارت بهداری سابق، معاون آموزشی و پژوهشی و معاون امور درمان در وزارت بهداری سابق، قائم مقام وزیر و عضو ستاد هماهنگی، نظارت بر گسترش و ایجاد شبکه بهداشتی - درمانی کشور و عضویت در شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز بخشی از فعالیت های اجرایی مرندی در داخل کشور بوده است.

وی همچنین از حامیان اصلی قانون ترویج تغذیه با شیر مادر است و در تالیف کتبی نظیر تغذیه با شیر مادر، راهنمای ایمن سازی، راهی به سوی تغذیه و رشد بهتر کودکان و… مشارکت داشته است.

دکتر صلاح الدین دلشاد، فوق تخصص جراحی اطفال و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز از دیگر گزینه های مطرح برای تصدی کرسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت یازدهم است.

حال باید منتظر ماند و دید رییس جمهور منتخب مردم که در حوزه سلامت با شعار « تحقق عدالت در سلامت» و « گسترش بیمه های دولتی و غیردولتی» به میدان آمد، کلید وزارت بهداشت را به چه کسی می سپارد تا مشکلات درمانی و خدمات بهداشتی کشور رفع و کیفیت این خدمات به درجات عالی ارتقا یابد تا همانطور که رهبر معظم انقلاب هم فرموده اند: اگر کسی در یک خانواده مریض شد بیش از رنج مریض داری، رنج دیگری نداشته باشد.