به گزارش پارس به نقل از مهر، قرار بود چهارشنبه هفته گذشته، آخرین روز به طلوع نرسیده از زندگی « علیرضا- م» قاچاقچی مواد مخدری باشد که ۳ سال پیش به اتهام حمل و نگهداری یک کیلو شیشه به مجازات اعدام محکوم شده بود اما بخت با او یار بود تا چند روز بیشتر زندگی کند و به همین علت گرچه در زندان بجنورد به دار آویخته شد و ۱۲ دقیقه بالای دار ماند، پزشک مستقر در محل مرگش را تایید کرد، قاضی و مسئولان زندان و پزشک، صورتجلسه مربوط به اعدامش را امضا کردند تا جسدش به خانواده اش تحویل داده شود، اما صبح روز بعد که جسدش به خانواده اش تحویل داده شد، بار دیگر در سردخانه نفس کشید و به دنیا برگشت.

حکم اعدام لغو می شود؟
علیرضا پس از بازگشت به زندگی، به بیمارستان امام علی (ع) بجنورد منتقل شد تا اقدامات اولیه پزشکی درباره اش انجام شود. در پی انتشار خبر این اتفاق نادر، بسیاری از مخاطبان در نظراتی که برای این خبر در جام جم آنلاین منتشر کردند، خواستار عفو این محکوم شدند و حتی برخی افراد بخشایش او را حکمی شرعی خواندند.

برای پاسخ به این گمانه زنی ها درباره لغو حکم اعدام این مرد با قاضی بهروز مهاجری، بازپرس دادسرای عمومی انقلاب اسلامی گفتگو شده است.

این حقوقدان توضیح داد که اعدام از دیدگاه قانون به معنای صلب حیات است و بنابر این از آنجا که در مراسم صبح روز چهارشنبه صلب حیات رخ نداده است، به حکم قانون محکوم باید بار دیگر اعدام شود.

به گفته او اصل بر این است که احکام قطعی تصویب شده اجرا شود و به طور کلی نمی توان اجرای یک حکم قانونی را به تعویق انداخت یا از انجامش خودداری کرد مگر آنکه مستند قانونی برای این عمل وجود داشته باشد.

البته موارد استثنائی در اجرای احکام قطعی وجود دارد. مهاجری در این باره به آیین نامه اجرایی مجازات مصوب سال ۱۳۸۲ رجوع می کند و مثال می زند: اگر بیماری فرد در حدی باشد که مانع انجام تشریفات اجرای حکم شود، برای نمونه فرد بیهوش یا در کما باشد، اجرای حکم تا رفع مانع به تأخیر می افتد.

او می افزاید: در زمان بارداری و نفاس زن نیز حکم اعدام به تعویق می افتد و پس از زایمان هم اگر پزشکی قانونی یا پزشک معتمد تشخیص دهند که قطع شیر به واسطه اجرای حکم برای نوزاد ضرر دارد، با اجازه قاضی، اعدام تا سن ۲ سالگی نوزاد متوقف می شود.

همچنین از دیگر استثنائات قانونی که حکم صلب حیات در آن لغو می شود، سنگسار (رجم) در شرایط خاص است. در این مورد، اگر شاهدانی که به زنای محکوم گواهی داده اند، از محل اجرای حکم فرار کنند یا محکومی که خودش به زنا اقرار کرده از گودال بگریزد، حد ساقط می شود و محکوم نجات پیدا می کند.

قاضی مهاجری پس از مرور این موارد نتیجه می گیرد که پرونده علیرضا، جزو هیچکدام از موارد به تعویق افتادن یا لغو اعدام نیست و مسلماً وقتی او سلامتی اش را به دست بیاورد بار دیگر حکم اعدام درباره اش اجرا می شود چرا که بر اساس اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب سال ۱۳۸۹، مجازات حمل و نگهداری بیش از ۳۰ گرم شیشه، مرگ است و استثنائی نیز در این زمینه وجود ندارد.