به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، تولید خودروهای یورو ۴ از سال ۸۹ در گوش ناشنوای خودروسازان زمزمه می شود و در عین حال نیز در طول این سال ها متقاضیان اجباری خودروهای داخلی در انتظاری بیهوده برای خرید خودرویی تقریباً دارای استانداردهای روز دنیا هستند اما هر بار خودروسازان به دلایلی واهی و با بهانه جویی هایی موجب کش دار شدن سناریوی تولید خودروهای یورو ۴ شده اند.

۳۱ خرداد ۹۲ پایان مهلت خودروسازان برای تولید و عرضه خودروهای یورو ۴ است و به عبارت دیگر باید از امروز فقط خودروهای یورو۲ توسط پلیس راهور ناجا شماره گذاری شود.

البته پیش از این هم بارها مهلت این شرکت های صنعتی برای تطابق محصولاتشان با استانداردهای جهانی به پایان رسیده بود و تقریبا از سال ۸۹ شاهد کشمکش بین خودروسازان با پلیس راهور ناجا و سازمان محیط زیست بوده ایم اما با این حال همیشه شاهد موفقیت خودروسازان برای اخذ مهلتی دوباره حتی به قیمت تغییر مصوبه دولت بودیم.

بد نیست که شرکت های خودروسازی داخلی کمی با تأمل به گفته یکی از اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی مبنی بر مرگ و میر سالانه ۵هزار نفر بر اثر آلودگی هوا، گوش فرا دهند.

اواخر سال گذشته بود که مهلت خودروسازان برای ارتقای سطح استاندارد محصولاتشان روبه اتمام بود که این بار نیز این شرکت های صنعتی به بهانه اینکه سوخت یورو ۴ در کشور عرضه نمی شود خواستار تغییر مصوبه دولت شدند و سرانجام پس از کمی کشمکش دولت مصوبه جدیدی را مبنی بر ارائه مهلتی ۲ ماهه به این شرکت های صنعتی برای تطابق محصولاتشان با استاندارد یورو ۴ ارائه داد (بر همین اساس خودروسازان تا پایان خرداد ماه فرصت یافتند محصولات تولیدی خود را با استاندارد یورو ۴ تولید کنند) و امروز روز نهایی است.

اکنون باید دید که شرکت های خودروساز داخلی در این مدت زمان (۲ماه) چه پیشرفتی در تولید خودروی استاندارد داشته اند.

خودروسازان بهانه ای برای عدم ارتقای سطح استاندارد محصولاتشان ندارند

در اردیبهشت ماه سال جاری، محمدجواد محمدی زاده، رئیس سازمان محیط زیست با اعلام اینکه خودروسازان دیگر بهانه ای برای عدم تولید خودروی یورو۴ ندارند، می گوید که هم اکنون ۳۰درصد محصولات این شرکت های صنعتی مطابق با استاندارد یورو ۴ تولید می شود و مابقی نیز همچنان یورو ۲ هستند.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه بهانه خودروسازان برای ارتقای سطح استانداردها، سوخت غیر استاندارد بود، ابراز می دارد: به دنبال استانداردسازی سوخت از سوی وزارت نفت، خودروسازان دیگر بهانه ای برای عدم ارتقای سطح استاندارد محصولاتشان ندارند.

وی ادامه می دهد: در پایان این ۲ ماه نه تنها خودروسازان ملزم به رعایت استانداردها شده اند بلکه مکلف به نصب کنیستر در تمامی محصولات تولیدیشان نیز هستند.

و در پایان خرداد ماه سال جاری نیز علی محمد شاعری، قائم مقام سازمان محیط زیست اظهار می دارد: بر اساس گزارش های ارسالی از شرکت های خودروسازی هم اکنون ۷۰درصد خودروهای تولید داخل (از نظر تیراژ) منطبق با استاندارد یورو ۴ تولید می شوند و گواهی های لازم را از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کرده اند.

معجزه خودروسازان تأیید شده است؟

در این میان چیزی که به ذهن می رسد این است که خودروسازان کشورمان واقعاً معجزه کرده اند؛ آیا معجزه این شرکت های صنعتی تأیید شده است؟

شاعری همچنین ادامه می دهد که بر اساس مصوبه دولت از ابتدای تیرماه سال جاری (از امروز) شرکت های خودروساز مکلف به تولید و عرضه خودرو با استاندارد یورو ۴ هستند و بر همین اساس نیز پلیس راهور ناجا اختیار دارد از همین امروز از شماره گذاری خودروهای یورو ۲ در ۸ کلان شهر کشور خود داری کند.

البته مسئله ای که در این میان بیش از هرچیزی حائز اهمیت است این است که قانون برای این شرکت های صنعتی راه در رو را نیز باز گذاشته است؛ به طوریکه در مصوبه ارتقای سطح استاندارد خودروهای تولید داخل آمده است که پلیس از شماره گذاری خودروهایی که در ۸ کلان شهر کشور با استاندارد یورو ۲ تولید شده اند، ممانعت کند؛ جالب است با این تفاسیر خودروسازان فقط باید بخشی از محصولات خود را مطابق با استاندارد یورو ۴ تولید کنند اما انجام این هم برای این شرکت های صنعتی سخت و غیر ممکن به نظر می رسد.

نقش پلیس راهور ناجا در اجرای مصوبه دولت چه میزان است؟

رئیس پلیس راهور ناجا نیز در اواخر سال گذشته درباره رعایت استاندارد یورو ۴ برای خودروها به فارس اعلام کرد که تاکنون ۳ بار به خودروسازان برای ارتقای سطح محصولاتشان به یورو ۴ مهلت داده ایم.

سردار اسکندر مؤمنی افزود: اگر قانون مصوب شد که خودروسازان محصولات خود را براساس استاندارد یورو ۴ تولید کنند، خودروسازان موظفند از قوانین مصوب شده تبعیت کنند.

در این میان مردم هستند که بیش از همه آسیب می بینند افزایش بیماری های تنفسی، شیوع سرطان در میان پیر و جوان و افزایش مرگ ومیرها در کشور بی ربط به تنفس هوای آلوده نیست.

مردم نه قانون گذار هستند و نه مجری قانون فقط خریداران اجباری خودروهایی هستند که جان خود و خانواده خود را به دست آن می سپارند و در جاده های کشور تردد می کنند ضمن آنکه با تردد خود جان بسیاری را نیز تهدید می کنند.

با همه این تفاسیر؛ اکنون دیگر نوبت خودروسازان است تا پاسخی بر انتظارات مسئولان اعم از سازمان محیط زیست، پلیس راهور ناجا و همچنین متقاضیان خرید خودرو بدهند.

پاسخ خودروسازان چه می تواند باشد؟

پاسخ کاملا مشخص است؛ شکایت از سازمان محیط زیست پاسخ نهایی خودروسازان به سازمان محیط زیست، پلیس راهور ناجا و مردم است.

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان می گوید: عدم عرضه سراسری سوخت، افزایش هزینه تولید و ایجاد وابستگی شدید ارزی، سه عامل عدم عرضه این خودروهای یورو ۴ است.

وی با بیان اینکه خودروهای یورو ۲ فردا هم شماره گذاری خواهند شد، اظهار می دارد: مجوز خودروسازان تا آخر خردادماه بود اما جلساتی در سازمان بازرسی کل کشور داشته ایم و متقاعدشان کرده ایم که ابتدا باید سوخت یورو ۴ به صورت سراسری توزیع و سپس خودروهای تولید شده براساس این سوخت عرضه شود.

نعمت بخش با بیان اینکه در مصوبه دولت هشتم و نهم صراحتاً آمده است که ۶ ماه قبل از ارتقای موتور خودروها به سوخت استاندارد (یورو ۴) ، سوخت مربوطه باید تولید و به صورت سراسری توزیع شود؛ این مصوبه رعایت نشده است، می گوید: در این باره در دیوان عدالت اداری شکایت نامه ای تنظیم کرده ایم که امیدوارم هرچه زودتر به این شکایت نامه رسیدگی شود.

وی همچنین با تأکید بر اینکه امکان تولید خودروهای مطابق با استاندارد یورو ۴ وجود دارد اما به دلیل عدم توزیع سراسری آن، عرضه نمی کنیم، خاطرنشان می کند: برای تمام خودروها تأییدیه نمونه مطابق با استاندارد یورو ۴ دریافت شده اما تولید انبوه نخواهیم کرد.

جالب است در کشمکش میان خودروسازان و شرکت نفت و پرتاب کردن توپ به زمین یکدیگر توسط این دو گروه، چیزی که تهدید می شود و در نهایت از بین می رود سلامتی و جان مردم است.