به گزارش پارس نیوز، محمد کاظمی دبیر شورایاری محله مینا درباره تحقق شعار «محله محوری» توسط مدیریت شهری گفت: هیچ مسئولیتی اکنون به عهده شورایاری ها نیست و همه مسئولیت ها به عهده شهرداری ها گذاشته شده و شهرداری اجازه انجام کاری را به شورایاری ها نمی دهد و نظرات ما را نمی پرسد در حالیکه در دوره قبل، شهرداری نظرات شورایاری ها را جویا می شد اما در حال حاضر این مساله رخ نمی دهد.

او ادامه داد: شهرداری ها در دوره های قبل برای اصلاح وضعیت آسفالت ها، تامین روشنایی کوچه ها و خیابان ها و رفع مسائل مساجد و دیگر معضلات محله ها، نظرات شورایاری ها را جویا می شدند اما اکنون هیچ بهره ای از شورایاری ها نمی برند.

کاظمی با اشاره به محدوده اختیارات شورایاری ها گفت: ضمانت اجرایی شورایاری ها بسیار محدود است و در حد پیشنهاد به شهرداری نواحی است. در گذشته سرای محلات زیرنظر شورایاری ها بودند که اکنون این گونه نیست و مباحث مالی را نیز به شهرداری نواحی واگذاری کردند.

دبیر شورایاری محله مینا با اشاره به وظایف شورایاری ها گفت: مهم ترین وظیفه شورایاری ها ارتباط مردم با مسئولان است. به عنوان مثال اگر شخصی در محله خود دارای مشکلی باشد از طریق شورایاری آن را به گوش مسئولان شهرداری و شورای شهر می رساند.

وی ادامه داد: شورایاری ها از طریق ستاد شورایاری ها با شورای شهر در ارتباط هستند و به طور مستقیم با شهرداری نامه نگاری می کند.   

کاظمی تصریح کرد: شهرداری در دوره قبل به شورایاری ها اهمیت زیادی می داد زیرا در صورت عدم پیگیری مسائل توسط  شهرداری، ستاد شورایاری به شورای شهر این مساله را اطلاع می داد. اما اکنون چنین کاری انجام نمی شود. شهرداری در دوره فعلی از وجود شورایاری ها استقبال نمی کند.

وی اضافه کرد: زمانی که آقای قالیباف شهردار بودند شورایاری ها قدرت زیادی داشتند و اگر اعلام می شد آسفالت محله دارای مشکل است در مدت کوتاهی برطرف می شد. اکنون اگر ما و مردم مشکلی را مطرح کنیم شاید بعد از گذشت مدت زمان زیادی، آن مساله را برطرف کنند.

وی درباره منفعت جویی و سوءاستفاده بعضی از افراد در شورایاری ها گفت: در 352 محله امکان تخلف وجود دارد ولی میزان تخلف به اندازه ای نبود که امکان تضعیف شورایاری ها وجود داشته باشد.

کاظمی با اشاره به عدم آشنایی مردم محلات با شورایاری ها گفت: بسیاری از مردم از وجود شورایاری ها مطلع نیستند و از وظایف آن خبر ندارند. زیرا اطلاع رسانی مناسبی در راستای شناسایی شورایاری ها انجام نشده است.