به گزارش پارس نیوز، 

شاهین فتحی معاون عملیات سازمان امداد و نجات، در برنامه «تیتر امشب»، گفت: از ابتدای بارندگی چند روز گذشته ۳۱ استان کشور تحت تأثیر قرار داشته است.

وی افزود: استان‌های غربی و جنوب غربی، خوزستان ایلام کرمانشاه کهگیلویه و بویر احمد، فارس و چهارمحال و بختیاری استان‌های تحت تأثیر هستند؛ استان‌های شمالی مازندران و گلستان نیز از چند روز پیش متأثر از سیل و درگیر بارندگی بود.

فتحی گفت: استان تهران نیز اعلام هشدار و اقدامات مناسبی درباره سیل احتمالی انجام و با اقدامات به موقع از تلفات جلوگیری شد.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات، افزود: در استان‌های غربی با توجه به اخطارهای قبلی، تمهیدات مقابله با سیل از قبل آماده بود، فقط در شیراز که شاهد تلفات بودیم حادثه سیل دیروز موجب تالم و تأسف شد، تلاش همه دستگاه‌ها این بود که در کنار مردم باشند و کمک کنند و هنوز نیز در حال کمک و خدمات رسانی هستند.

فتحی گفت: در استان گلستان ۱۱ هزار نفر در مراکز مختلف و سرپوشیده اسکان داده شدند، در استان فارس بیش از ۱۲۰۰ خانوار در سرپناه‌های اضطراری به سر می‌برند تا وضعیت بارندگی‌ها بهتر شود و به آغوش خانواده برگردند.

وی درباره سرعت و کیفیت امدادرسانی، افزود: یکی از بی بدیل‌ترین عملیات امدادی در چند روز گذشته انجام شد، ۶ فروند بالگرد در زمانی که مسیرها مسدود بود کار امداد رسانی را انجام دادند و لحظه لحظه به آق قلا پرواز می‌کردند تا راه آق قلا باز شد.

فتحی گفت: بالغ بر ۱۳۳ ساعت پرواز و ۲۵۸ صورتی پرواز انجام شد؛ امداد رسانی به ۱۲۵ هزار نفر در این چند روز کار ارزشمندی بوده است.

وی افزود: به محض دریافت هشدار اعلام صد در صدی آماده باش کردیم و انتقال اقلام امدادی پیش از حادثه انجام شد، با هم افزایی که بین دستگاه‌های مختلف از جمله سپاه، بسیج و ارتش و هلال احمر انجام شد خدمات بی نظیری انجام شد.

فتحی گفت: قریب به ۵۰ هزار بسته مواد غذایی به وسیله بالگرد به مناطق سیل زده مازندران و گلستان ارسال شده و با کمک کامیون و قایق به دست مردم رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۷ هزار نفر کار خدمات رسانی را انجام می‌دهند تا خدمات با سرعت و کیفیت انجام شود؛ توصیه ما این است که مردم هشدارها را جدی بگیرند و در کنار و حاشیه رودخانه‌ها مستقر نشوند.

رئیس بسیج سازندگی در ارتباط تصویری با برنامه گفت: در ابتدا خداقوت و دست مریزاد به مردم غیور و هم نوع دوست ایران بابت کمک و همدلی در سیل ویرانگر باید گفت.

زهرایی افزود: پیرو دستور سردار غیب پرور قرارگاهی در استان مازندران و ۵ استان معین برای کمک به سیل زدگان تشکیل شد، در استان گلستان نیز ۷ استان معین به کمک مردم شتافتند و نیازهای مردم را شناسایی کردند و کاروان‌ها و تریلرهای حاوی مواد خوراکی، خشکبار و آب معدنی با همکاری به مردم خدمت رسانی کردند.

وی گفت: در مرحله دوم با کمک مردم نسبت به پاکسازی معابر اقدام می‌کنیم که نیاز به چکمه، لجن کش و کف کش داریم تا محلات و روستاهای اطراف پاکسازی شود.

زهرایی افزود: ۴ هزار جوان داوطلب و بسیجی درحال کمک به مردم استان‌های مازندران و گلستان هستند و ۲ هزار گروه نیز برای خدمات رسانی اعلام آمادگی کرده اند.

وی گفت: برخی استان‌هایی که سیل زده نیستند به عنوان احتیاط برای استان‌های مازندران و گلستان در نظر گرفته شدند و کمک‌ها هدفمند به استان‌های سیل زده ارسال و بین مردم عادلانه توزیع می‌شود.

زهرایی افزود: با استفاده از ظرفیت‌های اقشار ۲۲ گانه بسیج و خیرین و با کمک استان‌های معین خیل عظیمی از کمک‌ها بنابر نیاز مناطق سیل زده اعزام خواهد شد، گروه‌های جهادی با همکاری و همدلی مردم سعی در کمک رسانی به موقع و سریع به مردم سیل زده دارند، با تدابیر اندیشیده شده آب را ازمنطقه خارج خواهیم کرد و خدمت به مردم را با شدت و قوت ادامه خواهیم داد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز گفت: خوشبختانه با تلاشی که صورت گرفت پل ۱۸ متری با تناژ ۳۰ تن روی رودخانه نصب شد تا ارتباط مردم گمیشان با بندر ترکمن برقرار شود.

امیر کیومرث حیدری افزود: خبر دوم اینکه در کار جهادی و با همکاری نیروی زمینی سپاه و بسیج توانستیم خروجی رودخانه را باز کنیم تا آب با سرعت بیشتری در رودخانه جریان پیدا کند و تخلیه شود.

وی گفت: همچنین با تلاش تیپ ۲۳۰ و ۱۳۰ در منطقه و با کمک بسیج و سپاه آب در رودخانه گرگان رود به جریان افتاده است و کرانه‌های شکسته شده بسته شدند.

امیر حیدری افزود: با نفربرها به مردم و منطقه امداد رسانی کردیم همچنین بیمارستان تخصصی صحرایی در منطقه احداث شده است و با انواع خودروهای سنگین در خیابان‌های مملو از آب امداد رسانی کردیم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: نیروی دریایی نیز بنابر دستور فرمانده کل ارتش پرقدرت واردشده است و اقدامات و خدمات رسانی به موقع انجام می‌شود تا آرامش به منطقه و مردم برگردد.

معاون نیروی زمینی سپاه پاسداران نیز گفت: از زمان وقوع سیل و بارندگی‌ها قرارگاهی در دو استان گلستان و مازندران با مسئولیت امدادرسانی و مهندسی تشکیل شد.

پورجمشیدیان ادامه داد: خدمات مهندسی گروه مهندسی ۴۵ جوادالائمه و ۶۷ سلمان فارسی در مناطق کوهستانی در حال انجام است.

وی از تیپ ۶۰ عمار در منطقه گنبد گاووس گفت و افزود: این گروه از ۲۸ اسفند (۹۷) با ظرفیت کامل ماشین آلات سنگین سپاه در منطقه آق قلا و گمیشان در خدمت مردم است.

پورجمشیدیان از احداث چندین دهنه پل ارتباطی بین آق قلا و گلستان خبر داد و گفت: در مسیر ارتباط گمیشان و بندر ترکمن جاده ۱۱ نقطه شکاف وجود داشت که با احداث ۶ پل باعث برقراری مجدد تردد مردم با خودرو شدند همچنین امروز سپاه موفق به برپایی بیمارستان فوق تخصصی در آق قلا شد.

وی از ضرورت انفجار مسیر راه آهن گرگان به اینچه برون گفت و افزود: این انفجار مهمترین اقدام سپاه در اجرای عملیات تخریب و بازکردن مسیر آب در منطقه شمال شهر آق قلا و در مسیر خط آهن گرگان - اینچه برون بود که منجر به فروکش کردن آب و برقراری ارتباط این شهر با روستاهای شمال آن شد.

معاون نیروی زمینی سپاه پاسداران از حضور سپاه در مازندران و بهبود وضعیت این استان خبر داد و گفت: حضور یگان بالگردی سپاه در کنار سایر دستگاه‌ها برای شناسایی منطقه در حال خدمت به مردم هستند.

وی از حضور امروز سردار جعفری در کنار مردم سیل زده آق قلا گفت و افزود: مردم یقین داشته باشند سپاه تا آخرین لحظه برای کم کردن آلام مردم در کنار آن‌ها خواهند داشت.

پورجمشیدیان گفت: گروه‌های سیار بهداشت و درمان سپاه در منطقه در حال گشت زنی هستند.

معاون بسیج مستضعفین نیز گفت: مجموعه بسیج اولین کسانی بودند که در کنار مردم نقش خود را ایفا کردند، همه امکانات بسیج در اختیار مردم بوده است و با رویکرد خدمات رسانی نیروهای مسلح ورود گسترده و جدی در مناطق سیل زده داشتند.

نعمان غلامی افزود: برای استان گلستان ۷ استان و برای استان مازندران ۵ استان و برای خوزستان ۲ استان به عنوان استان معین در نظر گرفته شد، ۷ هزار عضو بسیج از زمان وقوع سیل در خدمت مردم هستند و تقسیم وظایف را انجام دادند.

معاون بسیج مستضعفین تاکید کرد: از امروز نیز کار پاکسازی معابر و منازل انجام می‌شود، گروه‌های جهادی دامپزشکی نیز وارد منطقه شده و کار خدمات رسانی را آغاز کرده اند.

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه ما از ابتدا هشدارهای هواشناسی را جدی گرفتیم، گفت: تاکنون حتی یک مورد در خصوص بیماری‌های میکروبی گزارش نشده است.

وی افزود: به طور مستمر از مراکز بهداشتی و طبخ غذا برای سیل زدگان در منطقه بازدید می‌شود.

معاون سازمان جاده‌ای نیز گفت: سازمان راهداری از ابتدای طرح نوروزی در جاده‌های کشور برای خدمات رسانی حضور داشته و از روز وقوع سیل نیز در کنار مردم بوده است.

رضا اکبری افزود: همکاران راهداری در زمان وقوع سیل، ریزش کوه و آبگرفتگی محورهای شریانی حضور داشته و با سعی و تلاش شبانه روزی خود در بازگشایی راه‌ها کمک کرده اند.

وی گفت: ۶ هزار ماشین آلات راهداری در استان‌هایی که درگیر سیل بودند همکاری کرده اند، در شرایط بحرانی استان‌ها مانند مازندران و گلستان بر اساس مقتضیات استان‌ها کارها انجام می‌شود.

در ادامه قاسم تقی زاده معاون وزیر نیرو گفت: در گلستان برق ۱۰۰ روستا و آب بیش از ۱۰۰ روستا وصل شده و برای آب آشامیدنی با آب‌های بسته بندی خدمات انجام شده است.

معاون کمیته امداد امام خمینی (ره) درباره اقدامات انجام شده در مناطق سیل زده گفت: نیروها و امدادگران کمیته امداد از زمان وقوع سیل در استان‌های خراسان شمالی، مازندران و گلستان حضور داشته اند.

فاطمه رهبر افزود: کارشناسان بیمه در حال ارزیابی حادثه هستند و کلیه مددجویان و اعضای کمیته امداد علاوه بر کمکی که از دولت دریافت می‌کنند جبران خسارت مسکن شهری تا سقف ۳۵ میلیون تومان و مسکن روستایی تا ۲۵ میلیون تومان و ۱۵ میلیون تومان برای وسایل، هزینه فوت سرپرست ۱۵ میلیون تومان و سایر اعضا تا ۴ میلیون جبران خسارت بیمه حوادث دریافت می‌کنند.

وی گفت: مستمری ۳ برابری در این ماه و ماه آینده پرداخت خواهد شد، اسکان موقت تا سقف ۵۰۰ هزار تومان پرداخت خواهد شد، شماره حساب ۹۹۹۹ برای دریافت کمک‌های مردمی اعلام شده است.

معاون کمیته امداد امام خمینی افزود: همه ادارات برای جمع آوری کمک‌های مردمی بسیج شده اند، همچنین وام ۲۰ میلیون تومانی اشتغال برای بهبود وضعیت در نظر گرفته شده است.