به گزارش پارس نیوز، 

 خواص پیاز خام راا به خاطر بسپارید

همه می دانیم که پیاز خام تند و تیز است و مصرف ان باعث آبریزش چشم می شود، اما با تمام این احوال بهتر است بدانید پیاز خام یک ماده غذایی سالم با خواص فراوان است. پیاز در کنار مواد مغذی مانند انار و چای سبز قرار می گیرد و مزیت های فوق العاده ای برای سلامت دارد.

 

پیاز به عنوان یک طعم دهنده در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می گیرد، به همین دلیل در این مطلب قرار است جزئیات بیشتتری از این ماده غذایی ارزشمند را بیان کنیم.

 

پیاز خام و سلامت بهتر قلب و عروق

 

پیاز حاوی مواد مغذی زیاد از جمله میزان بالایی ویتامین C، فیبر فولیک اسید، کلسیم و همچنین آهن است. اما آنچه واقعا پیاز را خاص کرده وجود آنتی اکسیدان کورستین* antioxidant quercetin در آن است که این آنتی اکسیدانسرعت پیشروی آسیب های ناشی از اکسیداتیو را در سلول ها کم می کند.

 

* انتی اکسیدان کورستین antioxidant quercetin : یک رنگدانه گیاهی (فلاونوئید) است که در غذاها و گیاهان زیادی یافت می شود، از جمله پیاز، چای سبز، سیب، انواع توت ها و غیره.

 

در مورد قلب آنتی اکسیدان کورستین در پیاز به حفظ فشار خون سالم و نرمی و انعطاف پذیری عروق کمک می کند. به علاوه به نظر می رسد این آنتی اکسیدان به کاهش کلسترول بد LDL در افرادی که در معرض خطر بیماری های قلبی و عروقی هستند، کمک می کند. تمام این ویژگی ها در کنار هم به حفظ سلامت قلب کمک می کنند.

 

 

کاهش خطر سرطان

پیاز

 

مصرف منظم پیاز به پاکسازی عوامل سرطانزا که در طول روز مصرف می کنیم، کمک می کند. ترکیبات ارگانوسولفور بیشتر از سایر ترکیبات مانع سوخت و ساز عوامل سرطانزا به شکل خطرناک می شوند. بررسی هایی که در این زمینه انجام شده اند، نشان داده اند ترکیب پیاز با زردچوبه دارای تاثیرات ضد سرطان است که میزان احتمال پیدایش سرطان در روده را کاهش داده و به میزان قابل توجهی خطر بروز سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

 

حتی مصرف پیاز به میزان متوسط هم دارای مزایای زیادی است، اما دانشمندان معتقدند هر چه بیشتر پیاز خام بخورید مزایای آن بیشتر است. خوشبختانه سیر هم دارای ویژگی های مشابه است، بنابراین توصیه می کنیم پیاز و سیر هر دو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 

کاهش خطر بروز مسمومیت غذایی

 

این شایعه وجود دارد که بریدن پیاز و نگهداری آن خطرناک است زیرا پیاز به شدت مستعد رشد باکتری است. اما واقعیت خلاف این شایعه را نشان می دهد، پیاز دارای ترکیبات خاصی است که آنتی باکتریال هستند. در حقیقت بعد از بریدن پیاز آب آن خارج شده و بسیاری از انواع میکروارگانیسم هایی که باعث مسمومیت غذایی می شوند را از بین برده یا سرعت رشد آنها را کم می کند.

 

بنابراین خوردن پیاز همراه با وعده های غذایی باعث می شود کمتر دچار بیماری و مسمومیت شوید. به علاوه نگران پیاز مانده در یخچال نباشید. پیاز اگر به درستی در یخچال نگهداری شود تا 7 روز قابل مصرف خواهد بود.

 

بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

پیاز

 

کورستین یک ترکیب فوق العاده برای رفع التهاب است. اما زمانی که مسئله نقش آن بر سیستم ایمنی مطرح می شود، کورستین در پیاز باعث افزایش محتوای سلنیوم می شود. سلنیوم یک ماده معدنی است که میزان آن در پیاز بیش از سایر مواد غذایی است. سلنیوم به کاهش التهاب کمک کرده و عملکرد ایمنی را تحریک می کند و از واکنش های ایمنی پیشگیری می کند.