به گزارش پارس ، سیدضیاءالدین مظهری، رئیس انجمن علمی تغذیه ایران در گفت وگو با فارس در مورد نحوه مصرف نوشیدنی در ایام گرم سال اظهار داشت: هر چه هوا گرمتر می شود افراد مایلند تا نوشیدنی خنک تری بنوشند اما از نظر علمی ثابت شده نوشیدنی های تگری و بسیار خنک عطش را زیادتر می کند و فرد بلافاصله پس از آن احساس تشنگی کرده و مایعات به صورت عرق از بدن خارج می شود.

این متخصص تغذیه با تأکید بر اینکه، تأمین مایعات برای بدن بسیار ضروری و حیاتی است افزود: ۶۰ درصد وزن افراد را آب تشکیل می دهد. آب از بافت های خون گرفته تا سخت ترین سلول ها مانند سلول استخوانی نقش اساسی دارد.

وی گفت: آب خالص و گوارا به شرط آنکه ترکیبات سنگین معدنی نداشته باشد با دمای ۴ تا ۵ درجه بهترین نوشیدنی هنگام گرماست.

حلالیت آب نکته دیگری است که مظهری به آن اشاره کرد و گفت: بسیاری از مواد مغذی و ویتامین های محلول در آب از طریق این مایع حیاتی به تک تک سلول های بدن هدایت می شود و در عین حال مواد زائد و سمی نیز از طریق آب به سمت کلیه ها، پوست هدایت شده یا از طریق تنفس به صورت بخار خارج می شود.

رئیس انجمن علمی تغذیه ایران در پاسخ به اینکه آبمیوه های مصنوعی و شربت ها چه نقشی در این میان دارند گفت: اکثر این نوشیدنی ها حاوی مقدار زیادی قند و مواد نگهدارنده هستند که نوعی مواد شیمیایی محسوب می شوند و دفع آنها از طریق کلیه و کبد بار زیادی را به بدن تحمیل می کند.

وی ادامه داد: از طرفی قند خون افرادی که به دیابت مبتلا هستند با مصرف این گونه نوشیدنی ها بالا رفته که عارضه های زیادی برای بیمار دیابتی از جمله بیهوشی در پی دارد.

برخی خانواده های سنتی بر این باورند که مصرف آبمیوه های طبیعی مانند آب سیب، آب هویج و حتی شیرموز نیز در فصل گرما می تواند نقش اساسی در تأمین آب بدن داشته باشد اما این متخصص تغذیه بر این باور است که بسیاری از ویتامین های موجود در میوه ها هنگام آب گیری و جدا شدن تفاله میوه از بین می رود چرا که ویتامین ها تحت تأثیر تغییر PH محیط و در معرض نور قرار گرفتن خاصیت خود را از دست می دهند که ویتامین C در این میان از همه حساس تر است.

مظهری گفت: در عین حال یک لیوان آبمیوه انرژی چند عدد میوه را دارد و توصیه می کنیم افراد میوه تازه و خنک را جایگزین آبمیوه کنند چرا که با افزایش دریافت سطح انرژی، انرژی مازاد تبدیل به چربی و در نهایت چاقی می شود مشکلی که اکنون در دنیا به معضلی تبدیل شده است.