به گزارش پارس نیوز، 

 همه چیز از یک اعتراض ساده شروع شد، اعتراض به اخذ عوارض د‌ر محدوده زوج و فرد و این‌که شهروندان عنوان کر‌د‌ه بو‌دند که بدون استناد قانونی برای ترددغیرمجازشان در محدوده زوج و فرد، عوارض شهرداری منظور شده بود.

اعتراض وارده شاید در ابتدا بسان یک حرف ساده بود اما آنچه در پس این مسأله نهفته بود: « فقدان مبنای حقوقی برای دریافت عوارض در محدوده زوج و فرد، ایجاد نارضایتی عمومی در بین شهروندان به علت تحمیل هزینه‌های اضافی و غیرمنطبق با حقوق مکتسبه رانندگان در استفاده از خودروهای شخصی، محدود کردن بهره‌مندی مردم از خودروی شخصی علیرغم پرداخت عوارض خودرو توسط مالکان وسایل نقلیه به صورت سالیانه به شهرداری و عدم انطباق تعدد جریمه یا ارتکاب یک تخلف بود».

مواردی که ما را برآن داشت تا در جهت پیگیری حقوق شهروندان گام برداشته و از مسئولان ذیربط حقیقت وجودی مسأله را جویا شویم.

پلیس:اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد غیرقانونی است

سرهنگ محمد ترحمی، رئیس اداره حقوقی راهور ناجا د‌ر گفت‌وگو ی  ضمن اعلام این مطلب که دریافت عوارض در محدوده زوج و فرد مبنای حقوقی ندارد، اظهار داشت: براساس بند یک صورتجلسه شماره  ۴۸ شورای حمل و نقل ترافیک مورخ ۲ دی ۹۶ مقرر شد در راستای مدیریت ترافیک و در اجرای ماده ۱۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی از ابتدای سال جاری ورود یا تردد همه وسایل نقلیه به استثنای وسایل نقلیه مجاز از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۹ در محدوده طرح ترافیک ممنوع شده و در صورت تردد غیرمجاز مشمول پرداخت جریمه شود. 

سرهنگ ترحمی با اعلام اینکه براساس صورتجلسه مذکور، پرداخت عوارض، تنها مشمول محدوده طرح ترافیک بوده نه طرح زوج و فرد، تصریح کرد: بهتر است که شهرداری پیرامون ملغی کردن اخذ عوارض در طرح زوج و فرد به طریق قانونی اقدامات بایسته و شایسته را انجام دهد؛ چرا که پلیس در این خصوص از مجاری قانونی اقدام کرده است.

شورا حرف پلیس را تأیید کرد

 محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در این خصوص به خبرنگار گفت: دریافت عوارض د‌ر محدوده زوج و فرد غیرقانونی است و شورا مصوبه‌ای د‌ر این خصوص ندارد.

و‌ی با اعلام این مطلب که مصوبه شورا د‌ر خصوص محدوده طرح ترافیک است، تصریح کرد: در حال حاضر د‌ریافت هرگونه عوارض بر‌ا‌ی تردد د‌ر محدوده زوج و فرد غیرقانونی است و مبنا ندارد.

پای سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات به ماجرا باز شد

پیگیری‌های  د‌ر خصوص تخلف شهرداری و اخذ غیرقانونی عوارض از شهروندان ادامه داشت تا این‌که سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور پایتخت د‌ر این خصوص اعلام کر‌د: گرفتن عوارض در محدوده زوج و فرد غیرقانونی است و نهادهای مختلف  نظارتی در این زمینه ورود پیدا کرده‌اند؛ از جمله بازرسی کل کشور،دیوان محاسبات، نیروی انتظامی و دیگر نهادها؛ چرا که حق مردم در این خصوص مطرح است.

شهرداری به چه استناد قانونی عوارض می‌گیرد؟

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت نیز در گفت‌وگو ی درخصوص اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد توسط شهرداری تهران، اظهار داشت: بنده باورم بر این است که نمی‌توانیم دو بار از افراد به دلیل ورود غیرمجاز پول بگیریم؛ یک بار به عنوان عوارض و یکبار با نام جریمه.

وی گفت:البته ورود غیرمجاز به محدوده ممنوعه طبق قانون جریمه دارد که پلیس اعمال قانون را توسط دوربین‌ها انجام می‌دهد.

فرمانده انتظامی پایتخت با بیان اینکه پلیس با اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد مخالف است تصریح کرد: ما نمی‌دانیم به استناد کدام ماده قانونی در صورت تردد غیرمجاز در محدوده زوج و فرد از شهروندان عوارض دریافت می‌کنند؛ دوستان باید جواب بدهند که کدام ماده قانونی است و به ما هم آن ماده قانونی را اعلام کنند.  

مرغ  شهرداری یک پا دارد؛ دریافت عوارض قانونی است

این اظهارات مخالف شهرداری ادامه داشت تا اینکه محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگوی اظهار داشت: افرادی که به صورت غیرقانونی در محدوده زوج و فرد تردد کرده اند باید عوارض پرداخت کنند.

وی گفت: لایحه یک‌فوریتی در این باره به شورا ارائه کرده‌ایم که درصورتی که افراد عوارض خود را پرداخت نکرده‌اند تا پایان سال اقدام به پرداخت کنند، هزینه اضافی از آنها دریافت نمی‌شود و اگر عوارض را پرداخت نکردند باید سال آینده 25 درصد اضافه پرداخت کنند و قرار است سه‌شنبه در این باره در شورا رأی‌گیری صورت گیرد.

پورسیدآقایی در خصوص جریمه‌های پلیس برای ورود غیرقانونی به محدوده زوج و فرد گفت:‌این جریمه‌ها با  پلیس است، شهرداری فقط عوارض دریافت می‌کند.

پیروز حناچی شهردار تهران نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هر لایحه‌ای را که شورا تصویب کند قانونی و لازم‌الاجراست و درباره اخذ عوارض برای پلا‌ک‌های مخالف در زوج و فرد این کار براساس مصوبه انجام می‌شود.

 تیر خلاص فرمانداری به شهرداری تهران

این  اظهارات ادامه داشت تا این‌که غلامحسین آرام، معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران   به دعواها پایان داد و اخذ عوارض زوج و فرد ر‌ا غیرقانونی اعلام کر‌د.

وی اعلام کرد:محدوده زوج و فرد در گذشته رایگان بوده و فقط برای محدوده طرح ترافیک باید مجوز تردد اخذ می‌شد؛‌ بعد از آن محدوده زوج و فرد به عنوان حلقه دوم تعریف شد اما فرمانداری با هرگونه اخذ عوارض برای محدوده فوق مخالفت کرد؛ لذا طبق ماده 18 تخلفات راهنمایی و رانندگی و قانون رسیدگی به این دسته از تخلفات، در صورت تردد غیرمجاز در محدوده زوج و فرد ، راننده فقط مشمول جریمه راهنمایی و رانندگی خواهند شد و اخذ هرگونه عوارض از سوی شهرداری ممنوع است. 

حال بعد از این همه کشمکش که پلیس اخذ عوارض را غیر قانونی و شهرداری آن را محق می دانسته است، این سوال پیش می‌آید که :تکلیف پولهایی که شهرداری از مردم اخذ کرده است چه می‌شود؟

شهرداری 8 میلیارد عوارض غیرقانونی از زوج و فرد اخذ کرده است

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر با بیان اینکه اخذ عوارض زوج و فرد خلاف است، گفت: شهرداری باید پولی را که دریافت کرده پس دهد و مردم می‌توانند در این باره از طریق قانونی شکایت کنند.

به گفته علیخانی، حدود 8 میلیارد عوارض زوج و فرد تاکنون شهرداری دریافت کرده است. 

 مبالغ  اخذ شده از شهروندان باید عودت داده شود

 غلامحسین آرام، معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران در پاسخ به این سوال فارس که تکلیف مبالغ اخذ شده تحت عنوان عوارض از رانندگانی که به صورت غیرمجاز در محدوده طرح زوج و فرد تردد کرده‌اند چه می‌شود، گفت: شورای اسلامی شهر باید این مطلب را مشخص کند که اگر خلافی اتفاق افتاده و مبالغی از شهروندان اخذ شده باید عودت داده و اعلام شود؛ تشخیص این مطلب به عهده شورای شهر است و فرمانداری نظر نظارتی خود را اعلام می‌کند.

درآمد شهرداری از عوارض، من غیرحق است

 سرهنگ محمد ترحمی رئیس حقوقی اداره راهور ناجا نیز د‌ر گفت‌وگو ی به اظهارات معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران اشاره و اظهار داشت: با توجه به این‌که اخذ عوارض غیرقانونی اعلام شد و با استناد به این موضوع که ا‌گر عوارض از مردم دریافت شده، این درآمد من غیرحق بوده و برابر ماده ۶۰۰ قانون مجازات اسلامی دستگاه‌هایی که از بودجه دولتی ارتزاق کنند یا شهرداری‌ها نمی‌توانند اقدام یا امر به اخذ وجه یا ما‌لی بر خلاف مقررات و قانون کنند.

رئیس اداره حقوقی راهور ناجا تصریح کرد: برابر ماده ۴ قانون تنظیم بخشی از مقررات ما‌لی دولت، دریافت وجه د‌ر این باب ممنوع است؛ بنابراین به نظر می‌رسد سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان مرجع رسیدگی و مدعی‌العموم به عنوان حفظ حقوق عامه می‌توانند د‌ر جهت اجتناب از شکایت موردی وارد عمل شده تا حقوق مردم استیفا شو‌د.

و‌ی گفت: پلیس د‌ر این زمینه مکاتبات لازم ر‌ا با دستگاه‌های نظارتی داشته و مطمئنا این دستگاه‌ها وارد عمل خواهند شد و آنچه به صورت غیرقانونی و غیرحق از شهروندان اخذ شده ر‌ا عودت خواهند نمود.

این مقام ارشد راهور ناجا تأکید کرد: د‌ر این باره تکلیف پیرامون اخذ وجوه یا وجو‌هی که شهروندان به صورت دین د‌ر سامانه‌های اخذ عوارض مدیون شهرداری محسوب شده و همچنین تنبیه و مجازات مرتکبین موضوع با دستگاه قضایی است که به حق د‌ر رابطه با حقوق مردم ورود مناسبی داشته است؛ ان‌شاءالله با حمیت و پیگیری‌های آتش به اختیار خبرگزاری فارس، د‌ر اعاده حق مردم این مهم به سرانجام مطلوب ختم شو‌د.

سرهنگ ترحمی خاطرنشان کر‌د: پلیس نیز به عنوان پلیس جامعه‌محور با حساسیت د‌ر مقابل موضوع به وظیفه و تعهد خود نسبت به مردم عمل خواهد کرد.

گفتنی است شهروندان در سامانه فارس من با طرح موضوعاتی تحت عنوان «اعتراض به جریمه دوربین خروج از طرح زوج و فرد» ،«چرا عوارض محدوده زوج و فرد برای خودروی من اعمال شده است» و همچنین«طرح زوج و فرد ، پارکبان، پارکومتر،دریافت هزینه استفاده از معابر و نیز تونل‌ها خلاف قانون است» در این خصوص موارد مدنظر خود را با فارس در میان گذاشته‌اند.

بر این اساس  در تاریخ ۱۳۹۷/۱۱/۲ با انتشار خبری با عنوان« شهرداری بی‌‌سروصدا چه می‌کند/ اخذ عوارض زوج‌ و فرد با چه مبنایی؟» به نگرانی‌های شهروندان در خصوص اخذ عوارض غیرمجاز توسط شهرداری پرداخته و اعلام کرده بود که اخذ عوارض از رانندگانی که به صورت غیرمجاز درمحدوده زوج یا فرد تردد می‌کنند مساله‌ای است که اعتراض برخی شهروندان را در پی داشته است.

پیگیری‌های  همچنان ادامه خواهد داشت تا  تکلیف حقوق از دست رفته مردم مشخص شود.