به گزارش پارس نیوز، 

حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز(دوشنبه) در جمع وزیر و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی با تشکر از کشاورزان و تلاش آنها، اظهار کرد: بار اصلی امنیت کشور بر دوش کشاورزان است. وقتی کلمه امنیت را می بریم ذهن همه به سمت قدرت‌ها و نیروهای انتظامی و امنیتی می‌رود

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بخش مهمی از تامین امنیت جامعه بدست کشاورزان است، گفت: فکر کنیم مادری صبح از خواب بیدار شود و برای نان صبحانه فرزندش و غذای خانواده‌اش دغدغه فکر داشته باشد؛ اینطور دیگر امنیتی باقی نمی‌ماند.

روحانی تاکید کرد: بخشی از امنیت امروز بشر در سایه تامین مواد غذایی خودش است.

رئیس‌جمهور گفت: دولت و وزیر جهاد کشاورزی از همان زمان برداشت گندم باید حواسشان را جمع کنند که گندم به میزان کافی تولید شده است یا خیر؟ شرایط کشت و برداشت آن به خوبی رعایت شده است یا خیر؟ خریدار با چه قیمت گندم را خریداری می کند، کجا توزیع می شود و با چه قیمتی؟ در نهایت آنکه باید همه این موارد را مد نظر داشته باشند.

وی تصریح کرد: دیگر موارد هم به همین ترتیب است؛ حبوبات، لبنیات و گوشت مورد نیاز اینها هم سرنوشت مشابهی دارند. در گذشته افراد در خانه‌های خود مرغ، خروس و گوسفند داشتند و نیازمندی های خود را تامین می‌کردند و آنچه را هم که می‌خواستند خریداری می‌کردند، بنابراین هرکس مسئول تامین مواد غذایی خود بود و بار امنیت بر دوش خودش بود. در گذشته مردم با تهیه تفنگ، امنیت خود را هم فراهم می کردند و این طور نبود که مثل امروز نیروی انتظامی و ژاندارمری وجود داشته باشد، در واقع آن زمان مسئولیت های شخصی بود و امروز مسئولیت ها تجمیع شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه کسانی که امروز مواد غذایی و نیازمندی های ما را تامین می کنند بزرگترین امنیت را برای کشور می آفرینند، افزود: وزارتخانه های دیگر هم بخشی از امنیت را کشور را فراهم می کنند.

روحانی بیان کرد: شما ببییند اگر بنزین و گازوئیل نباشد مردم چطور می توانند وسایل نقلیه را استفاده کنند؟ تحرکات متوقف می شود، اگر گاز و سوخت نباشد، نانوایی‌ها متوقف خواهد شد، اگر آب نباشد سایر موارد و مشکلات دیگر به وجود می آید، بنابراین هر یک از این‌ها بخشی از امنیت مردم را بر عهده دارند.

وی گفت: همه این موارد برای آن است که مردم آسوده زندگی کنند و در رفاه باشند. ما وظیفه داریم ابتدا امنیت یک قشری که اسم آنها را کشاورز می گذاریم و بار مسئولیت سنگینی هم در کشور برعهده دارند، تامین کنیم تا او هم بتواند امنیت کشور را تأمین و مواد غذایی جامعه را فراهم کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: کسی که خودش امنیت نداشته باشد چطور می تواند برای جامعه امنیتی به وجود آورد؟ اگر کشاورز از ابتدا دغدغه فکری داشته باشد که زندگی خودش را چطور تامین کند و نیازمندی های خود را چگونه فراهم کند یا آنکه نگران سرنوشت محصولاتش باشد او دیگر نمی تواند به فکر تامین موارد مورد نیاز برای جامعه باشد.

روحانی در ادامه به دغدغه‌های کشاورزان اشاره کرد و گفت: کشاورزان در روستا یا شهر مدام به فکر وضعیت جوی و هوا هستند، از غُرش آسمان امید می‌گیرند، از بارش باران روحیه می‌گیرند و احساس امنیت می‌کنند.

وی افزود: خدا را شکرگزاریم که نعمت‌های خود را بر ما ارزانی داشته است. من دیشب آمار را نگاه می‌کردم، سه ماه سپری شده از سال آبی نسبت به پارسال و بلندمدت نشان می‌دهد که شرایط ما بهبود داشته است و تنها یک استان افزایش بارندگی نداشته، بلکه بیشتر استان‌ها ۱۰۰ و ۲۰۰ درصد افزایش بارندگی داشته‌اند؛ حتی تا ۱۰۰۰ درصد هم این افزایش وجود داشت.

رئیس‌جمهور ادامه داد: کل بارندگی کشور حدود سه برابر شده است یعنی پارسال ۳۳ میلیمتر بارندگی داشتیم و امسال در همین مدت ۱۰۷ میلیمتر بارندگی داریم.

روحانی با اشاره به موضوع مهم امنیت برای کشاورزان عنوان کرد: یک سال باران می‌آید و یک سال باران کمتری می‌آید. گرمای شدید و یخبندان بر زندگی کشاورزان تأثیرگذار است و ما باید برای تأمین امنیت کشاورزان تلاش کنیم که بخشی از این امنیت، بر عهده ما است.

وی تصریح کرد: تأمین نهاده‌های دامی که باید از خارج از کشور وارد کنیم، مانند کنجاله، علوفه و ذرت، بخشی از گرفتاری‌های دولت است و اعتبار میلیارد دلاری به خود اختصاص می‌دهد، برخی از مردم تعجب می‌کنند که چطور نهاده‌های کشاورزی جزء کالاهای اساسی است که به کشور وارد می‌کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت خودکفایی در تأمین نیاز کشاورزان اظهار کرد: ما باید در تمام امور خودکفا شویم و برای نیاز کشاورزان هم به خودکفایی برسیم. ممکن است ۵ تا ۱۰ سال برای برخی موارد زمان نیاز داشته باشیم تا خودکفا شویم اما باید موادغذایی ما از مزرعه‌ خودمان باشد.

روحانی در مورد امنیت کشاورزان خاطرنشان کرد: وزیر جهاد کشاورزی با دلسوزی بر اساس وظایف قانونی و شرعی خود برای کشاورزان تلاش می‌کند و گاهی هم با ما دعوا می‌کند تا مثلاً قیمت گندم آنطور بهتر است که مصوب شود و ما هم طبق وظایف خود برخورد می‌کنیم چرا که به جز امنیت کشاورزان، قدرت خرید مردم هم مهم است.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که باید مد نظر قرار دهیم، قدرت خرید مردم است وگرنه محصولات کشاورزی روی دست کشاورز می‌ماند و باید تعادل در این رابطه بوجود آوریم که کار سختی است. ممکن است کشاورز حتی رغبت نکند محصول خود را از درخت بچیند.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: یکی از وظایف دولت، تأمین امنیت کشاورزان است چرا که کشاورزان بخش مهمی از امنیت کشور را تأمین می‌کنند.

روحانی یادآور شد: امنیت کشاورزان به روش‌های مختلف تأمین می‌شود از جمله در اختیار قرار دادن سم، کود و بذر لازم و گاهی هم با خرید تضمینی، این مهم محقق می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا ارتباط میان صنعت، کشاورزی و دانشگاه‌ها برقرار شود چرا که جمعیت کشور رو به فزونی است؛ به نحوی که در ابتدای پیروزی انقلاب ۳۶ میلیون نفر جمعیت کشور بود، الان بیش از ۷۰ میلیون نفر است و هر سال هم یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می‌شود.

رئیس‌جمهور افزود: بنابراین ما هر سال به موادغذایی بیشتری نیاز داریم. زمین حاصل‌خیز کشاورزی ما محدود است، بخشی از کشور ما بیابانی است و حتی اگر مشکل زمین نداشته باشیم، با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم.

روحانی عنوان کرد: هم‌اکنون ۸۷ درصد پروتئین مورد نیاز کشور را خودمان تأمین می‌کنیم و این مهم است که بخش قابل توجهی از نیاز غذایی‌مان در داخل کشور تأمین شود، درحالی‌که ذخایر آب زیرزمینی کم شده، بعضی از منابع طبیعی را پیش‌خور کرده‌ایم و مجوزهای بیش از اندازه برای برداشت از آب‌های زیرزمینی صادر کردیم.

ادامه دارد .